/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
espresso maskine
Fra : hovsada
Vist : 1908 gange
100 point
Dato : 28-12-06 21:32

jeg har fået en model francis-francis x3..... uden brygningsvejledning !

kan ikke helt finde ud af hvordan jeg bedst betjener mælkeskummeren !

skal der fuldt tryk på dampen hele tiden og skal maskinen "selv lave" espressoen eller kan man

variere tryk eller andet ?

Har fået Illy-kaffe"brikker" med - kan man bruge "løs" espressokaffe og hvordan så ?

Vandet stopper ikke automatisk - er det bare et spørgsmål om kaffe styrken, hvor stor portion man laver ?

Der kommer ikke meget creme ovenpå- gør jeg mon noget forkert ?

HJÆLP

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 29-12-06 09:24

Jeg kender ikke en skid til det, men her er en side der måske kan hjælpe dig lidt:

http://www.coffeetime.dk/Viden/espressopods.htm

Prøv at kontakte en forhandler eller importøren i Danmark og få en brugsanvisning.
Du kan finde forhandlere på GOOGLE

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 29-12-06 10:19

Hvis der ikke kommer noget crema på kaffen, så er det fordi, der er for lidt tryk på maskinen. Den skal have minimum 15 bars tryk for at kunne udrette en anstændig kop espresso..

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 29-12-06 10:28

http://www.wholelattelove.com/tips.cfm?itemID=49

Her er en række tips og tricks/spørgsmål angående din maskine - måske du kan finde svaret her.

Nogengange kan man i øvrigt være heldig at finde brugsvejledningen online..

Vaxen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-12-06 10:29

http://www.kaffe.no/espressotest/291101/francis_francis_x3.htm

jeg ville nu også opsøge forhandler af maskinen og bede om en fotokopie - du kan jo fortælle at du ikke fik nogen med

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 29-12-06 10:30

Du får lige et uddrag fra den linkede side:

I'm not getting the crema I used to.
On the Francis x-3 - At first I was getting a very good shot with lots of crema. No more. What's the best way to figure out what I'm doing wrong? I'm using ground coffee and the two shot filter holder.

There could be a couple of things that are affecting your crema. If you're using the same coffee as before, it may be that it's a bit older, which can affect the way it brews. In addition, if you've changed coffees you may notice a difference - every coffee will produce different crema. Either way, there are a couple of things you can do to maximize the amount of crema you get. The first is to run a blank shot through the machine prior to brewing. This simply involves attaching the empty portafilter to the machine and pressing the brew button for a few seconds to let hot water run all the way through the brew group and portafilter to ensure they're up to proper brewing temperature. I would also make sure to preheat your cups before brewing by rinsing them out with hot water. Cold cups or brewing components will absorb the heat from your coffee, not only lowering its temperature, but also affecting the crema that appears.

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 100 point
Dato : 29-12-06 10:37

På siden er der i øvrigt en udemærket video, der beskriver alt fra A-Å.... Øverst, Watch Video...

Godkendelse af svar
Fra : hovsada

Dato : 29-12-06 10:52

Tak for svaret vaxen.- lige hvad jeg havde brug for - super duper- TAKKER