/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Vandskade og mug under gulv
Fra : millebi
Vist : 3829 gange
100 point
Dato : 28-12-06 21:15

Jeg har lige fået en "lille" overraskelse idag. Kæresten og jeg ville lægge et plankegulv i gæsteværelset - der var tæppe og derunder et gulv i 22 mm gulvspånplade. No problem, 8 m2, så det skulle kunne gøres på en dag... HA!

Da rummet er tømt konstaterer kæresten at væggen har en skade/et tryk i gibspladen, ca. 30 cm over gulvet (vi har boet i huset i 1½ år, og gæsteværelset har vist mest været pulterrum, med dertil hørende rod). Nå, den kan man jo lige så godt lave med det samme.

Det viser sig så at gibsvæggen er VÅD, og at det kommer fra gulvet af....vi hiver tæppet af og brækker gulvspånpladerne op og en varm og fugtig stank af mug breder sig - ruderne dugger til. Rockwoolen er blevet til en hård sort kage af mug og fjernvarmerørene er helt irrede til dernede. Under strøerne ligger et lag gammel linolium og derunder beton.
Fjernvarmerørene ser ikke umiddelbart utætte ud.
Hvor fanden kommer vandet fra???
Og hvor længe har det været galt?

Jeg tror, den forrige ejer har vidst, der var noget galt, for hen over den bulede del af gibsvæggen var der malet med noget asfaltlignende snask under tapetet og der var brugt enorme mængder silicone til tætning mellem væg og gulv.

Summa summarum så ved jeg ikke hvor vandet kommer fra - kan det være kondens? Opstigning fra undergrunden? Hvor ellers?
Huset er fra 1870 og skalmuret senere, så den inderste væg har kampestensfundament og den yderste har min. ½ m almindeligt fundament (har ikke gravet længere ned for at kigge)

Nogen der har erfaringer med lignende - hvad var der galt og hvordan løste I det?

Nytårshilsener fra Millebi

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 28-12-06 21:53

Det var dog en ubehagelig overraskelse, jeg må indrømme at jeg tror i skal havde en byggesagkyndig ud og få undersøgt hele huset. Prøv også at undersøge jeres forsikring, hvis det er en forsikringsskade som kan lyde meget omfattende, så skal i ikke gå i gang med at udbedre selv.

Held og lykke

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-12-06 22:05

Fy for pokker, sikken en grim overraskelse.

Da vi havde en vandskade, henvendte vi os først til fjernvarmenværket, de kom og trykmålet om der var et utæt rør.

Er det et utæt vandrør, vil jeg håbe for jer, at i har en udvidet rørskadeforsikring??

Hvis det ikke er en rørskade, vil det helt sikkert hjælpe at få drænet rundt om huset. Hvis det er grundvandet der trænger op, ved jeg ikke hvad i kan gøre, nogle af mine bekendte har en maskine stående, men jeg må indrømme, jeg ved ikke hvad den gør af nytte??

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 28-12-06 22:06

det lyder som en affugter, den afhjælper for høj luftfugtighed.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 28-12-06 22:11

De t lyder vemmeligt!
Som jomfruane siger undersøg jeres forsikringer. Har I forsikring for skjulte rør får I ihvetfald en grundig undersøgelse med henblik på at forsikringen kan krybe uden om.
Det kan godt være kondens, det håber jeg ikke for jeg har for nogle år siden lavet en tilsvarende konstruktion.
Oven på beton med linolium lagde jeg falmingo 2 x 50 mm- strøer og trægulv uden membram.
Varme ræren ligger i det øverste lag flamingo.

Bjørn

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 28-12-06 22:36

I det hus jeg omtalte, hvor jeg havde lavet en tilsvarende konstruktion, har jeg to steder en brønd med en grundvandspumpe. Det er nu ikke for at tage fugten, men fordi huset ligger hvorr der hvert tiende år, sådan cirka, med store variationer, er oversvæmmelse.
Dræn om huser virker godt, selv om der aldrig kommer en dråbe i drønræerne holder de fugten værk, så det hjælper hvis det er derfra vandet kommer.
Har du da du købte huset fået en tilstandsraport og har du tegnet en ejerskifteforsikring?
Det er nu ikke rordi de er så meget vær, men også der kan du få nogle forklaringer der kan hjælpe dig med at finde fejlen.

Bjørn

Kommentar
Fra : millebi

Dato : 29-12-06 10:49

Til Bjørn:
Vores varmerør har ligget mellem isolering og linolium. Rockwool, gulvspånplade og gulvtæppe oven over må vel også siges at være ret tæt. Tæppets gummibagside er vel også ret tæt.
Vi har i stuerne plankevulve med hhv. jord under...anno 1870 og knastørt, og med jord og flamingo under ... også knastørt. Det skulle altså ikke være et problem, når gulvet kan ånde.

Vi har lige haft en VVS'er på besøg, der har konstarteret at det ikke er fjernvarmen, det er galt med, men nærmere indtrængende vand. Han mener det kan komme udefra gennem væggen. Nu ringer vi til ejerskifteforsikringen og indboforsikringen og får en snak.
Iøvrigt står der ikke noget i tilstandsrapporten - den er ualmindelig pæn (ualmindelig ubrugelig).

Det kan kun gå for langsomt med at få det fikset - der er store klatter sort svamp (vi taler A4!), og det kan umuligt være sundt, selvom man iøvrigt er sund og rask.
Min bekymring er også at det er det midterste af tre værelser - hvad nu hvis det er galt i de andre? Det er næsten ikke til at overskue.

Mette

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 29-12-06 15:22

Kunne der evt. være indbyggede rør i skillerumsvæggen, til håndvask, bruser, vaske-opvaskemaskine, der kunne være utætte, for så var den største del jo blevet opklaret.
- Men alene det at der er mistanke om at tidligere ejer har fortiet noget, gør jo at i kan komme efter ham. Kontakt vedkommende, og hvis han viser sig at være et røvhul, vil jeg kontakte den ejendomshandler som i har handlet via, - og så vil han hjælpe jer med hvad i skal foretage jer. For det er kriminelt at skjule noget, i en sådan sag.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 29-12-06 15:24

Kunne der evt. være indbyggede rør i skillerumsvæggen, til håndvask, bruser, vaske-opvaskemaskine, der kunne være utætte, for så var den største del jo blevet opklaret.
- Men alene det at der er mistanke om at tidligere ejer har fortiet noget, gør jo at i kan komme efter ham. Kontakt vedkommende, og hvis han viser sig at være et røvhul, vil jeg kontakte den ejendomshandler som i har handlet via, - og så vil han hjælpe jer med hvad i skal foretage jer. For det er kriminelt at skjule noget, i en sådan sag.

Kommentar
Fra : millebi

Dato : 29-12-06 17:03

Til stilkene:
well, der er ikke nogen rør i den del af huset, kun dem til radiatorene, og det er som sagt tjekket af vvs'eren.

Og hvad nu hvis det er ejendomsmægleren der ikke er til at tale med?
Jeg tror det er sikrest at starte ved forsikringsselskabet. Snakkede med dem og de bad os så kontakte en tømrer, der kunne give et overslag på skaden...nu har jeg så brugt et par timer på at ringe rundt, men det er ikke let at finde en der ikke har juleferie/har tid til det.

Jeg vil imorgen købe noget fedte-rødvin og køre ud til en bekendt der er bygningskonstruktør (skylder efterhånden lidt for alle de gode råd, jeg har fået gennem tiden), og så få et bud på havd der skal gøres.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-12-06 17:46

millebi... vil det så sige, at forsikringsselskabet vil dække skaden, selv om det ikke er en rørskade??

Vi har haft mange rørskader, men udover det fortsatte huset med at være fugtigt, så forsikrings-
selskabet, krævede at vi fik drænet, - for egen regning - Det kommer i nok ikke selv til at betale, det må være den tidligere ejer, men hvis han ikke vil vedgå fejlen på huset, bliver i nok nød til at lægge pengene ud, med mindre altså at det er et meget godt forsikringsselskab, og det lyder næsten sådan i dit sidste indlæg

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 29-12-06 18:43

"""Vores varmerør har ligget mellem isolering og linolium."""
Det lyder som en lidt dyr måde at få varmen frem til radiatorene på.
Ligger rørene uisolerede i et luftrum oven på betongulvet?
Hvis de gør det kan det næsten ikke undgås at der kommer kondens.
Det er heldigt at I har en ejerskifteforsikring, hvis ellers forsikringsselskabet er til at danse med.
Ham bygningskonstruktøren skal I fortsat være god ved!

Bjørn

Kommentar
Fra : millebi

Dato : 29-12-06 21:00

Tak for alle forslagene - der var en del ting jeg ikke havde tænke på der!

til Norsted1:
Hvad forsikringsselskabet vælger ved vi ikke endnu, det afhænger af tømrerens dom, og vi skal lige finde en der siger ja/har tid til at komme ud.
Jeg ved nok mere efter weekenden, men forsikringsselskabet afviste os da i det mindste ikke i telefonen.

Til Bjørn:
Isoleringen (100 mm rockwool) ligger umiddelbar oven på varmerørene.
Det hele er bygget op med et gl. betongulv m. linolium først (gl.butik). Så har man trukket kobberrør tværs over gulvet til vinduet til radiator. Så har man lagt strøer ud, 100 mm rockwool og så et 22 mm spånpladegulv. Tilsidst et gulvtæppe.
Jeg er ikke i tvivl om at kondens nok ikke har gjort det bedre.
Jeg er dog i tvivl om kondens kan gøre det alene, eller der skal fugt ude fra til.

Det er det midterste værelse af tre, så i løbet af weekenden vil vi forsøge lave en "prøveboring" i de to andre. Det ene værelse har samme ydermur, men ingen rør i gulvet, mens det andet ikke har ydermur men rør i gulvet...Det skulle også give nogle svar.

Kommentar
Fra : millebi

Dato : 30-12-06 22:21

Puha, engang imellem har man lov til at være heldig.
Jeg har lige haft en gulvplade oppe i naborummet, ca. ½m fra hvor mit fugtproblem er - knastørt nedenunder med en fugtighed i strøerne på 7%. Imponerende nok!
Det er lavet anderledes, med 50 mm isolering under gulvpladerne og en dampspærre neden under. Der er ingen varmerør under gulvet.
Derfor tror jeg ikke på, at det er fugt ude fra der er hovedproblemet.
Derfor hælder jeg mere til Bjørns teori om kondens.
Glæder mig alligevel til at det lykkes at opspore en tømrer og få en vurdering på det.

Godt nytår!