/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Fremstillet i Jørlund Kirke 20
Fra : 2601
Vist : 1099 gange
400 point
Dato : 28-12-06 20:39

Jeg har en tekst som jeg ikke kan tyde. Det drejer sig om Jørlunde sogn i Lynge-Frederiksborg herred, Frederiksborg amt, opslag 6 i 1799-1814 på side 11 hvor det er nr. 4.

Jeg får det til:
"
Maj i 20.
Johanne Eleonore.
Den 2o maj blev Sognepræst Peder Sølling og hustru Johanne Vilhelmine Sølling ? datter Johanne Eleonore født den 14 marts og samme dag hjemmedøbt ? ? ? ? fra København ? ? ? ...Maria ? ?
(? intrudeceret .........? ?)
Jørlunde Kirkebog side 11 nr. 4. opslag 6 1799-1814."

håber der er en der kan hjælpe.

På forhånd tak

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-12-06 21:13

Har du spurgt her? Tro der er større mulighed for svar.
http://www.dis-danmark.dk/forum/index.php

Accepteret svar
Fra : LisBJensen

Modtaget 400 point
Dato : 28-12-06 22:11

Hej

Jeg læser det sådan - der er enkelte ord der er svære at se:

Maji 20.
Johanne Eleonore.
Den 2o maj blev Sognepræst Peder Sølling og hustru Johanne Vilhelmine Sølling deres datter Johanne Eleonore født den 14 marts og samme dag hjemmedøbt hendes dåb confirmeret Madame Starinsky fra København bar hende; testes ?? Starinsky, Hr Regimentschirurg og adjudant Gudeman, hr. ?? Billeskou, hr Rotwill(Rottved??) fra Jørlunde??, Hr?? ?? fra ??, og Jomfru Maria R??
?? kone intrudeceret næstkommende Søndag Rogate

Håber det kan hjælpe dig videre.

Godt nytår

Lis

Godkendelse af svar
Fra : 2601

Dato : 29-12-06 09:00

Tak for svaret LisBJensen.

Det var flot for teksten er utydelig på min skærm.

Mange tak for hjælpen.
Godt Nytår.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-12-06 09:55

Lige på faldrebet lidt, der understøtter Lis' fine forklaring...
"
frederiksborg, Lynge-Frederiksborg, Hillerød Købstad, Kjøbenhavnsgade, No 69, 233, FT-1834,

Peter Sølling 67 Gift Slotspræst
Johanne Wilhelmine Starinsky 62 Gift hans Kone
Cathrine Elisabeth Sølling 23 Ugift Deres Datter
Wilhelmine Kirstine Sølling 26 Ugift Broderdatter og Husjomfrue
"
Starinsky er altså moderens pigenavn og mormoderen bærer nok sit barnebarn...

Hun præstefruen, kom måske fra Jylland?
"
Kilde: FT-1801
Navn: Peder Sølling Køn: M
Alder: 35 Civilstand: Gift
Erhverv: Sognepræst
Sogn: Jørlunde Herred: Lynge-Frederiksborg
Amt: Frederiksborg Stednavn: Hiørlunde Bye
Husstands-/familienr: 1
Indtastningsnr: B6158 Løbenr.: 1
Kommentarer: "hans Hustru endnu i Jydld ??". ?? kan måske tydes som Jylland
"
Eller fra Jyderup eller Jyllinge eller ???,
men det ved du sikkert allerede...
(har du iøvrigt set i Viberg' s præste oversigt)

Godt Nytår, Svend