/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
vred kat.
Fra : prilrap
Vist : 732 gange
100 point
Dato : 28-12-06 17:21

Kan nogen mon hjælpe med et problem vi har.
Helst inden det blir´et kæmpeproblem.
Vi kom for nogle måneder siden ( 2 mdr.) hjem efter års ophold i det græske.Vi medbragte 3
kretanske gadekatte, som vi havde haft i henholdsvis 1 år og 2 år.Den første,største og tykkeste var
nederst i hirakiet.Førerkatten var helt klart nr.2, som var en lille frækkert, med mod på det hele.
Hun fik altid lov til at spise først, og satte helt klart dagsordenen.Nr.3 som var og er, en lille forsigtigper, gjorde bare som de andre sagde ( på miav sprog), at hun skulle gøre.
De er alle 3 indekatte, og har været det fra de var 3-4 uger ( er flasket op).
Nu er der så sket det at vi har fået 3 gange så meget plads som de var vandt til,så nu har den største og fedeste kat tabt sig og tror nu hun er eneste rette hersker.Hun jager de 2 små, og fanger hun dem, så får de nogle drøje hug.
Det er sket nogle gange at hun har fået dem jaget op på trappen, og derefter smidt dem ud over kanten.Vi tør ikke rigtig lade dem være alene hjemme mer, og det er bestemt ikke holdbart i det lange løb.De er alle tre urolige i lukkede rum, så den der med at lukke een af dem inde går simpelthen ikke.
Gode råd udbedes.
Prilrap.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-12-06 17:44

umiddelbart kan jeg ikke se anden løsning end at isolere den dominerende kat når i ikke er hjemme - give den et skud med vandpistol når den laver det nummer når i er hjemme og så håbe det eftehånden aftager. Der ER desværre katte der pludselig ser alle andre katte som rivaler - eller bare ikke kan lide dem - og det er uhyre svært at få til at gå over.

håber i får rigtig mange gode råd

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 28-12-06 18:36

ha...sjovt..den har sku da fundet ud af , at efter den er blevet lettere, pludselig har en masse energi og al den dominans fra de andres side skal hævnes..katte er da ikke spor dumme...nu vil den da bare det den ikke har kunnet før pga af sin tyngde....
de skal nok finde ud af det igen...d e kender dog trods alt hinanden og ved sikkert selv hvor grænserne går....sådan er dyreverdenen...pludselig blir en elelrs dominerende fører til den udstøtte...sådan er det også blandt løver og andre vilde dyr....
ja selv hos os mennesker.....
lad dem selv finde ud af det...de tar ikke skade af at få nogle hug fra den anden.....selvfølgelig skal de ikke komme til skade, men det tvivler jeg nu på de gør.....de driller...
god jagt og godt nytår....
hihihi missens mor miss.j.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-12-06 18:51

hopper af her - ikke ening med dig miss j - nogle katte holder simpelthen bare ikke op uden indblanding af den ene eller anden art

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 28-12-06 19:46

Måske et bur til den jagtglade ville være på sin plads, når den jagter de andre.

hilsen.
Nanahund

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 28-12-06 19:55

det er vel heller ikkemeningen at vi skal være enige i alt, vel.....forskellige indfaldsvinkler og erfaringer....sådan er livet, hverken vi elelr missekatte er ens....sikke en verden hvis vi var det....
godt nytår til alle missekatteelskere....miauuuuuuuuuuu fra miss josephines mor....miss.j.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 28-12-06 21:01

For nogle år siden opdagede jeg det samme fænomen, - mine katte kom op at toppes så snart de fik mere plads. Jeg havde flere katte end dig, - ca. 10-12 stk., som normalt gik et stort såkaldt "katteværelset", - men jeg fik så lidt efter lidt mulighed for at give dem mere plads. Hos mig, var der også én dominerende hunkat, som var den rareste kat sammen med os mennesker, men en strid børste ved flere af de andre katte (alle var hunkatte eller ungdyr, samt en enkelt kastrat). Løsningen var simpel, at lukke dem alle ind i katteværelset igen, jo mindre plads jo mere ro, - åbenbart. Med tiden kom nogle af de fredeligste katte ud i tilstødende værelser, så de langsomt kunne vænne sig til mere plads, - og så fremdeles med alle kattene, indtil de havde
vænnet sig til den større plads. Dog, en gang i mellem kom urostifteren ind igen, for som sagt, hun var slem ved nogle af de andre.
Mit forslag er: Luk dem alle ind i et eller to værelser, der tilsvarer omtrent dét areal de tidligere var vant til. Afprøv gradvis at tage én og én kat ud der fra, men ikke den dominerende kat i første omgang. Håber for dig på det bedste, men husk - det tager lidt tid!
MVH Akle

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-12-06 22:17

Er kattene neutraliserede??

Fertile hunkatte kan være meget dominerende over for andre katte (især hunkatte) som de helst ikke tåler i sin nærhed.

Nu tager du fejl når du mener, at førerkatten giver sig selv lov til at spise først

Førerkatten viser som regel sin overlegenhed og styrke ved at lade de andre spise først.

mvh dova

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 29-12-06 06:18

Mange katte sammen er normalt neutrale overfor hinanden, da de betragter området som fælles.
Undtagelserne gælder katte der har haft dårlige erfaringer med andre katte og ofte hunkatte specielt hvis de skal eller har killinger.
Så løsningen må være som Akles svar, mindre plads igen og gradvis tilvænning.
Neutralisering,, så bliver de killingeagtige.
Desuden vil det hjælpe at lege med den aggresive kat til den bliver træt. Det vil sige i skal lege med den i mindst et kvarter af gangen flere gange daglig, så kommer den nemlig af med den overskydne energi og får leget længe nok til at blive afslappet igen. Hvis det havde været en sky og tilbageholdende kat skulle i lege med den max 5 minutter af gangen flere gange daglig da det vil få adrenalinet op at køre og igang, så bliver mere frembrusende.
Desuden er det bedst at lege lidt vildere med den agressive type og forsigtigere med den sky type, så de tør at være med.
Hvis den der genere de andre får en masse opmærksomhed når de andre er i nærheden vil den begynde at synes at det er sjovt at de andre er der. Sover de andre ignoreres den imens, så dan at den lære at det er godt når de andre er der.

Kommentar
Fra : liseaa

Dato : 30-12-06 15:36

hej!
Er hun hel sund og rask? (tænker på det store vægttab)
godt nytår fra la

Kommentar
Fra : katrin

Dato : 07-01-07 21:48

Det kan altid være voldsomt at opleve omrokering af hierakier hos dyr. Dyr slås om nye rangordninger, og den stærkeste vinder. Jeg kan selv opleve det hos mine to egne, hvis førerkatten pludslig føler at den anden kat får mere opmærksomhed, fordi den har været syg. Så slås de lidt om rangorden.
Det lyder meget sandsynligt, at der efter vægttabet er sket ændringer med katten, måske kan der enddog være sket ændringer i dens hormoner. Dette er dog kun et gæt. Ved bare at det kan være tilfældet hos mennesker. Og hormoner gør altså meget. Måske er andre organer blevet påvirket. Overvægt og nyreproblemer hænger nøje sammen hos katte.
Når det så er sagt, så vil jeg absolut også som det første sørge for at kattene er neutraliserede.

Der kan derudover være andre faktorer der spiller ind, og mange flere end nedenfor nævnte :
Det har været en omvæltning og stressende oplevelse at flytte. Det kan ikke andet end kræve en tilvæningsperiode for kattene.
Er en eller flere af kattene for nylig blevet neutraliserede, sker der naturligvis en masse hormonelle ændringer. Det kan tage nogle måneder før hormonerne er stabiliserede.
Hvordan er katte racens temperament generelt ?
Har i ændret adfærd siden i er kommet til Danmark ? I hverdagen og/eller overfor kattene ?Adfærdsproblemer hos dyr hænger ofte sammen med menneskenes adfærd. Små ting vi måske ikke lige tænker over.
Er der sket andre ændringer i kattenes hverdag ?

Der findes noget der hedder Feliway og Felifriend. Feiway er en spray, og felifriend er en creme. Feliway findes også som en duftfordeler, der stikkes i stikkontakten og kan fordele duften i op til 50 kvm. Det gør at de kommer til at dufte ens, og dermed ikke virker som en trussel. Desuden virker duften beroligende på katte.
Læs mere på http://siamis.com/Helse/omfeliwayogfelifriend.html
Købes hos dyrlæge og vistnok hos dyrehandel.

Bach blomstermedicin er super godt til adfærdsproblemer hos dyr. Jeg er selv ved at uddanne mig og har gode erfaringer med det. Der blandes en flaske af forskellige remedier, som dryppes i foderet og vandskålen. Der er bla til agression, territorieadfærd og stress og traume.

Desuden er der jo dyre adfærdsterapeuter.

Men når alt det er sagt, så ville jeg nu nok anbefale dig at tale med en katte ekspert. Og det er de på Inges Kattehjem og Kattens Værn. Det ville være brandærgeligt at du måske skal af med katten eller få den aflivet, hvis du måske kan undgå det med små justeringer. Og at det måske vil blive mere skånsomt for kattene, end du selv forsøger dig frem på må og få over en lang periode.
Desuden kan det jo være en af kattene er syg og dermed irriteret og derved er blevet mere agressiv.

Du har sikkert fået det undersøgt, men nu spørger jeg alligevel : Har du fået gennemtestet kattene, for diverse sygdomme bla. via blodprøver ? De kan jo godt ha´ raget noget til sig når de har været gadekatte.
Hvor bor du i landet ?

Kattehilsener fra Kathrin