/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Kylling i karry
Fra : SandraFalk
Vist : 7983 gange
100 point
Dato : 28-12-06 15:46

Jeg har lavet kylling i karry før ved at koge en hel kylling og pille den og så putte kyllingestykkerne ned i en god karrysauce. Men ville prøve noget der burde være lidt lettere, så jeg har købt kyllingefileter istedet - men skal de så koges eller hvordan?
Er lige pludselig blevet helt i tvivl om hvordan jeg skal bære mig ad.. Hjælp hurtigt tak

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-12-06 15:50

hvis du ikke vil have dem rå - ja så skal de

kig lige lidt nede af siden her - der er en karryopskrift der er superduper

http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=9076

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-12-06 15:52

Det er da et lystspørgsmål.

Du kan koge dem (og miste en del smag til kogevandet) eller drysse dem med karry og stege dem.

Derefter kan du skære dem i passende stykker og lægge i den lækre karrysauce med æbler og løg du har lavet i mellemtiden. Server Basmatiris til. Eller læg hele brystfileten på risene og hæld karrysauce over. Server Mangochutney til.... hvis du kan li det,

Kommentar
Fra : akle

Dato : 28-12-06 15:53

Kyllingekødet er vel råt - ja, så skal det koges. Jeg ville dele filéerne i passende stykker og koge dem i letsaltet vand. Lav karry sovsen efterfølgende, således kan du bruge kraften (fra kyllingestykkerne) til sovsen.
Velbekomme!
MVH Akle

Kommentar
Fra : SandraFalk

Dato : 28-12-06 15:58

Lyder som en god idé klumme istedet for at koge dem.. nam nam det lyder godt..
Er det godt med æble i karrysaucen? Har du en opskrift på den gode karrysauce, så er det vidt dig der får point

Accepteret svar
Fra : Klumme

Modtaget 110 point
Dato : 28-12-06 16:15

Hmmm den er ellers hæmlig, men pyt.

I margarine rister jeg en god carry af med et fed knust hvidløg (kan undværes) og tilsætter umiddelbart derefter revet syrligt æble og revet løg. ( det har du revet i forvejen). Du tilsætter hvedemel og laver en bechamelsauce og da du ikke har noget væske bruger du ½ - 1 hønsebouillonterning fra Knorr opløst i ½ - 3/4 l vand (skal være hønsebouillon - er ikke så salt som andre og Knorr er bedst).

Du rører hurtigt og bestemt mens du spæder væsken i og skal undgå melklumper. Men pyt.... skulle der komme en enkelt klump eller to, så si hele molevitten bagefter. Ikke alle kan li de rester af løg og æble som er i saucen. Syrlige æbler gir en fin kontrast til den stærkere carry. Man kan osse bruge en slat æblemost når man spæder, men den blir nemt for sød.

Så har du en fin blank karrysauce, og hvis den skal fede en anelse så stik den en slat piskefløde. Den blir lidt rundere i smagen af det. Tjaeee - Jeg kan godt li den på den måde og bruger den til boller i carry. Smager forresten saucen til med en anelse af det tynde fra mangochutney og en ½ spsk HP sauce

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-12-06 16:17

Du kal ikke gi mig point Sandra hehhe - Jeg får dem alligevel ikke, da jeg kun er alm. bruger.....

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-12-06 16:19

Er der skind på dine kyllingefileter, så kan du lave dem i ovnen i et ildfast fad. Smid saften der løber fra kødet i saucen....

Kommentar
Fra : Birgitte32

Dato : 28-12-06 16:26

En lille smule sukker giver karryen en lidt mere markant smag. Og så smager det jo altid dejligt med kokosmælk i :D

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-12-06 16:28

Nu er du jo asiatisk inspireret.... men det er da rigtigt. Men ikke både æble og sukker

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-12-06 16:30

Så kan den jo bruges til dessert....... Frugtsalat m. karrycreme

Kommentar
Fra : Birgitte32

Dato : 28-12-06 16:36

Det skal jo ikke SMAGE sødt søde Klumme .. bare lige en halv tsk hehe Men frugtsalat med karrycreme lyder da også spændende

Kommentar
Fra : mercerpigen

Dato : 28-12-06 16:40

Jeg kommer også lidt sukker i, når jeg laver kyllingebryster i karrysause.
Jeg bruger Mornayesause plus æblestykker i også.
opskriften er i Kaolines børnekogebog

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 28-12-06 16:41

Brun kylling i tern let. Tag dem op og svits løgskiver til de er glasagtige.

Tilsæt afbrændt karry, salt og peber og kylling.

Hæld vand ved og lad det simre under låg i en ½ time.

Jævnes med maizena og smages til med karry og salt.

Meget enkelt og meget mååms!

MosterMad

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-12-06 16:43

Det er rigtigt.... en anelse sukker kan fremhæve en smag.

Ellers må den jo ha lidt Mononatriumglutaminat... det er ganske vist giftigt og giver sikkert kræft, men fremhæver smagen tydeligt

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-12-06 16:45

Mornay er en ostesauce....... færdig købt

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-12-06 16:52

Apropos sauce, så er jeg lige nu ved at lave en fond. Har sat 5 kg marvben - gulerod, pastinak, porre, løg, laurbær, rosmarin og hel sort peber over i 15 L vand. Benene er smurt m tomatpure og brændt af i ovnen først. Skal ende som 1½ L madeirasauce..... i morgen LOOOL

Kommentar
Fra : Vonna

Dato : 28-12-06 17:25

Put 2 laim blade i din karrysovs må gerne koge med et par minutter , det er virkelig prikken over i et

Godkendelse af svar
Fra : SandraFalk

Dato : 28-12-06 17:29

Tak for svaret Klumme.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 28-12-06 17:39

Oooorj en lækker tråd!!

Jeg tyvhugger også lige den opskrift på karrysovs, for den lyder da lækker! - Om det så skal være til boller i Karry, Kylling i Karry eller sammen med medisterpølsen, det får vi se i fremtiden...

Måske i morgen??

Jeg takker

Vaxen

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-12-06 17:45

Be my ghost vaxen....

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-12-06 17:46

Ups... guest..... skulle nødig jokke nogle anglofile over tæerne

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-12-06 17:57

Sider faktisk og tænker tanker.

Moster bruger Maizena til at jævne med. Jeg er stok konservativ hvad mad angår og har engang for 200 år siden fået banket de klassiske grundsaucer ind i bolden, og kunne derfor ikke drømme om at bruge Maizena i denne saucesammenhæng. Hvorfor egentlig ikke??? Jeg ved det ikke, men ingen af de "store" kokke jeg kender kunne drømme om at bruge denne Maizena, når saucen som klassisk bechamelsauce (fred være med Monsieur Bechamel's afsjælede legeme, som opfandt denne gave til menneskeheden) skal bages op.

Gu ved om man overhovedet kan smage forskel, for når det kommer dertil, så er Maizena jo afgjort nemmere at arbjede med. Den skal heller ikke koge så længe igennem for at nedbryde gluten og fjerne melsmagen, da der ikke er gluten i Maizena (eller er der)

Det er klart et gastronomisk mysterium på højde med pyramiderne, hvor kommer vi fra, og er der liv i rummet. Jeg vil øjeblikkelig tilskrive videnskabsminister Helge Sander og bede ham afsætte 10 mio. kr. til en hurtig arbejdende forskergruppe som kan opklare dette

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-12-06 18:00

Tak Sandra... din ged. LOOL - Jeg sagde jo, at jeg IKKE skulle ha' point..... men det skal jeg åbenbart ikke bestemme

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 28-12-06 18:03

Pas du bare på, jeg ikke kommer og hjemsøger dig, Klumme

Angående Maizena - hver ting til sin tid, efter min mening.

Jeg bruger mel (Her i huset er det så sigtet spelt og ikke hvedemel, der bruges) til de gode danske retter, hvor sovsen skal være lidt "tung" og helt "uigennemsigtig". Man kan ikke nægte, at melen, der ristes lidt i fedstof giver en smag til sovsen, som er rigtig god - og som hører til det danske køkken.

Går vi uden for landets grænser og tænker mere asiatisk - nærmere kinesisk, så er maizena det mest passende.

Og Indisk mad, som også er i høj kurs i vores hjem, jævnes slet ikke - ellere rettere, oftes bruges meget meget finthakkede løg, som har simret i en halv times tid som sovsejævner. Der er ikke noget bedre end en original indisk Karry - uden vestens blandingskrydderi, vel at mærke...

Vaxen

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-12-06 18:14

Allerførst.... Sauce versus sovs. Sovs er når der er nok, og at den kan hænge på kartoflerne.

Spelt... Er det ikke lidt af et modeflip. Bevars - det smager da meget godt i brød.

Smagsforskellen.. hmmmm Hvor meget kan vi smage når det kommer til stykket nå vi er nede i minimale forskelle... jeg mener nogle babber 20 smøger om dagen og pladrer øl i sig i litervis, bruger snus og slesk tale samt er 80 år gamle..... så mon ikke de fintfølende smagsløg er afgået ved døden for år tilbage.

Altså Vaxen.... Karry er da osse et blandingskrydderi i Indien. Ellers må du linke til en Karrybusk / træ, så jeg kan se den. Man skal jo lære hverdag

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-12-06 18:15

Men jeg bruger da osse altid en god Indisk karry og ikke den jævnt kedelige fra Dagli brugsen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 28-12-06 18:24

Arrrj, Klumme, nu må du altså studere lidt indisk gastronomi!

Karry er IKKE et blandingskrydderi i indien, men bare det samme som en gryderet. Der findes et utal af indiske karryretter, med en masse forskellige krydderier - i helt forskelligt blandingsforhold. Nogle kan være Garam masala, tandori masala, nelliker, chili, karryblade, løg, hvidløg, kanel, tamarind, cocum, kardemomme, fennikel, gurkemeje - og en masse andre...

Lad mig anbefale dig en god bog:
"Fra det indiske køkken" af: Camellia Punjabi - Der er masser af lækkerier, helt originale og indsamlet i hjemmene i hele Indien.

Angående hvede og spelt - jeg tåler hvede meget dårligt, spelt lidt mindre dårligt, derfor valget...der er såmænd ikke noget politisk korrekt over det valg

(Men det smager nu godt i brød - der er lidt mere saft og kraft i det, trods alt )

Vaxen

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-12-06 18:43

Hmmm Indisk mad

Jeg har en enkelt gang frekventeret en Indisk restaurant i Tårbæk. Tjeneren spurgte hvilken styrke vi ønskede maden tilberedt. Der var 6 muligheder.. Indisk stærk - medium - mild eller Dansk stærk - medium - mild.

Jeg kan godt li stærk mad ind i mellem og nappede en Indisk medium. For en i hede hule..... Vi fik rødvin til - Det var komplet ligemeget - Selv Svovlsyre havde været blidt for smagsløgene - Det var stort set uspiseligt LOOL Det gør jeg ALDRIG mere

Spelt. Nå ja, hvis du er glutenallergiker og bedre tåler Spelt, så er det da bare at bruge dette - og det er da osse rigtigt, at det er lidt mere "rustikt".... hvis man kan sige det om brød hehehe

Det med Carry skal jeg lige nærstudere..... men foreløbig skal jeg tilse mine 15 liter fond der står og snurrer

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 28-12-06 19:46

Jooo, de indere har en anden belægning i munden en os nordeuropæere

Vin dutter på ingen måde til original indisk mad - kun KÆMPE glas med iskoldt vand, kan slukke den ildebrand, der opstår! (Jeg vælger i stedet at spare lidt på chilien, vand er dyrt disse dage...)

Jeg stiftede bekendtskab med indisk mad på India Palace på H.C. Andersens Boulevard for omtrent 15 år siden... Det var lækkert - og stærkt.... Og dengang serverede de kun vand i små glas, så jeg åd agurkeskiver i et omfang jeg aldrig siden har prøvet... Agurker og en klat youghurt er et hit .

Men jeg vil da anbefale dig at kaste dig ud i det hjemmelavede indiske - alene duften er som at komme i paradis - og eftersom du har tid til at lave fond i de mængder, kan jeg regne ud, at du nok også kan finde de par timer det tager, at tilberede et skønt indisk måltid...

Vaxen

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-12-06 22:03

Nej vin dur ikke. Jeg har senere erfaret, at ingen form for alkohol afhjælper den brændende fornemmelse, da det er Capsicum'en fra Chilien der brænder og den er ikke opløselig i alkohol. Men vand, mælk, youghurt, banan og den slags kan afhjælpe det, og nu osse agurker sir du hehe.

Men selv om du opfordrer, så tror jeg kun jeg vil berøre det indiske køkken periferisk... såsom boller i carry og koncentrere mig om det jeg holder mest af og er bedst til, nemli' dansk og italiensk