/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
hvornår havde tlf.nr. kun 3 cifre?
Fra : NinaM
Vist : 12817 gange
100 point
Dato : 07-01-03 18:42

I hvilken tidsperiode havde telefonnumre kun 3 cifre?
altså fx 'hjørring 268'

Kommentar
Fra : philipf

Dato : 07-01-03 19:34

Et lille stykke nede på denne side kan du se nogle numre med 3 cifre, og det var i 1935 -> http://www.zone-redningskorpset.dk/hotel/zonen/webpages.nsf/ba9f50795226e2afc12565b5005aa2de/42e6280909a9508cc125698100600f29!OpenDocument

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 07-01-03 19:55

I et afsnit af serien Matador er der osse et sted med et skilt hvor der bruges 3-cifret telefonnumre ( mener det b.la er på Grisehandler Larsens bil ) og et par andre steder - og det er jo i perioden : 1935 - 1945

Fnollerpige

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 07-01-03 20:11

Jeg mener, da at man i provinsen havde 3 cifrede numre helt op til i hvertfald 1968.

srhansen

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 07-01-03 20:15

Ja tror osse man havde det i gennem 50`erne - men jeg nævnte blot den periode fra Matador, for der er det jo helt sikkert, men hvornår man gik bort fra det - det tør jeg ikke komme med gisninger om ( jo jeg tør godt, men vil ikke )

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 07-01-03 21:04

Kære NinaM

Jeg skrev ikke i første omgang, at spørgsmålet ikke kan besvares entydigt.
I København havde man f.eks. et telf.nr. der hed Øbro 222 eller Central 8501, dette var min arbejdsplads telefonnummer. Dengang hed det Østifternes Kreditforening.
Man startede med at ændre telefonnumrene til 6-cifrede numre i København. Derefter ændrede man numrene (i KTAS [Københavns Telefon Aktie Selskab] område). Hele Nordsjælland og helt til Roskilde, var underlagt KTAS. Ændringerne kom så senere til resten af Sjælland. Herefter Fyn (FTAS) med omliggende øer, samt Jylland (JTAS). Derfor er spørgsmålet svært at svare på, men jeg er - personligt - meget glad for at du stillede det, for det "genkaldte" mange gode minder, som jeg har haft i mine unge år.

De venligste hilsener
franksp

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 07-01-03 22:21

De lave numre stammer fra dengang det var de små centraler, hvor man startede fra bunden af med numrene. I 1937 fik mine forældre telefon nr. 8. I 1945 flyttede de; men igen til en lille landcentral hvor de fik nr 29. I en By som Skanderborg var numrene trecifrede langt op 50erne. I løbet af tresserne blev mange centraler slået sammen og de fik tilføjet 2 tal foran deres gamle nr. som man kunne bruge lokalt; så kom der yderlig en sammenlægning så nummeret blev sekscifret + områdenr som man skulle bruge når man ringede fra mellem eller langdisstance.
Typisk for de små centraler var jo den ultimative fuldautomatik på centralen. Man forlangte at komme til at snakke men en bestemt person, og kunne så få at vide: ja, men han er ikke hjemme lige nu, han er gået hen i brugsen, jeg stiller Dig derhen. Og så fik man brugsen og kom til at tale med den man havde tænkt sig. Og selv om det ikke var reglementeret, kunne og gjorde man ofte brug af centraldamen som oplysningen og telefonsvarer der som sagt også kunne foretage viderestilling. I nogle tilfælde en rigtig personsøgning i flere led, hvis det f.eks. var landposten, fiskemanden eller andre der færdedes af bestemt daglig eller ugentlig rute.
Jeg beklager at jeg ikke kan huske det nøjagtige årstal; men det skete jo også over en årrække efterhånden som de små centraler blev slået sammen og mange nedlagt; mens de overlevende blev automatiseret.
mvh. Rudolf

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 07-01-03 22:49

Lidt mere telefonhistorie. I begyndelsen hvor telefoner var en sjældenhed blandt alm. mennesker kunne det godt blive lidt besværligt, hvis man var den eneste i området der havde telefon. Så blev man ofte ringet op, og bedt om at overbringe en besked til en af sine naboer. Og som barn dengang, blev man som regel jaget afsted, med besked om at tage benene på nakken. Men da der som oftest vankede en lille belønning i form af en småkage eller et bolsje. Gik det højt kunne det være en femøre.
I fyrrene var det også almindeligt med "partstelefoner". D.v.s. at man var flere om ledningen, og når man så skulle ringe løftede man røret og sagde: Tales der? Først når man havde sikret sig, at linien ikke allerede var i brug, drejede man på håndtaget og ringede centralen op.
På alle udenbys samtaler fil man en kupon udfyldt med taletidspunkt, taletid (der dengang var delt op i 3 minutters intervaller) samt prisen. Samtaler under ens egen central var gratis. Centralen lukkede kl 20, og det var dyrt at ringe derefter; men det kunne lade sig gøre.
Det var lige lidt nostalgi - håber der er nogen der kan bruge det.
mvh Rudolf

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 07-01-03 22:59

Spændende læsning, man bliver helt grebet.

He he tænk på hvordan teleudbyderne "slås" om de gamle kobberledninger i dag

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 07-01-03 23:31

selv om det er længe før jeg blev født, tror jeg det var rart at undvære sms, ADSL, ISDN, mobil, taletidskort og alle de her ting vi så naturligt lader os omgivet af - alle de ting der selv for et "ungt" mennesker som migselv kan virke overvældende "koldt og elektronisk".

Tak for en god historie Rudolf

Fnollerpige

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 08-01-03 05:51

Ja men Fnollerpige - hvis ikke vi havde alle de kolde dimser Du omtaler, så havde Du jo aldrig fået lejlighed til at læse denne lille stump nostalgi: Selvfølgelig var det nok mere hyggeligt den gang; men bestemt ikke for alle. Det kunne også være hårde tider. F.eks. var arbejdstiden på landet den gang 10 timer om dagen + staldtjeneste (hestene skulle fodres inden morgenmaden og fodres af inden sengetid) og det var 6 dage om ugen og derudover skulle man "passe hjemme" hveranden søndag. D.v.s. passe dyrene som skulle fodres og malkes m.v.

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 08-01-03 19:34

Nej Rfou - det tænkte jeg osse selv på netop som jeg trykkede "send indlæg" - at havde vi ikke disse dimser, sad jeg ikke her og læste din fortælling ....

ja den slags historier ( virkelighed var det jo ) har jeg heldigvis osse hørt meget om fra min far, der er født og opvokset på en gård i det mørke Jylland, men det er ikke om telefoner, men om at leve på en gård - med alt hvad dertil hører ( og iflg. min farmor - da hun levede ) hvad der ikke hørte til, men som var min fars meget humoristiske og indimellem ret så fantasifulde erindring om sin barndom - og Lærer Sonne

Accepteret svar
Fra : elise

Modtaget 100 point
Dato : 13-01-03 06:31

Til NinaM
Jeg har fundet dette, som kan vaere svar paa dit spoergsmaal

I Danmark forsvandt muligheden for at have et 3-cifret telefonnummer i
december 1978. De sidste telefonistbetjente centraler - hvor visse
abonnenter havde 3-cifrede numre - var Øbro og TRIA i København. Der
startede numrene med 1 og gik til 10.000.
Du kan få yderligere oplysninger hos Post og Tele Museum på e-post:
museum@ptt-museum.dk
Venligst Elise

Godkendelse af svar
Fra : NinaM

Dato : 13-01-03 14:40

Tak for svarene allesammen.