/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Bremser hylder og slæber
Fra : davker
Vist : 2213 gange
50 point
Dato : 07-01-03 18:03

I september skiftede vi bremser på alle hjul, i slutningen af November fik vi skiftet på et af baghjulene, og nu er de begyndt at hyle igen, og det virker som om de slæber. Hvad kan der være galt?

Kommentar
Fra : kanjegik

Dato : 07-01-03 18:14

Der kan være flere ting:
Håndbremsen kan have sat sig, f.eks. p.gr. af frost
Hvis der er tromler på baghjulene kan bremsecylinder/e være røget eller "ude af hak"
Defekte bremseslanger
Men en ting er sikkert: hvis bremserne slæber, skal hjulene af og bremserne checkes - alt andet vil være livsfarligt

Mvh

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-01-03 18:27

davker wrote:
> I september skiftede vi bremser på alle hjul, i slutningen af November
> fik vi skiftet på et af baghjulene,

Man skifter ALTID bremser på en hel aksel ad gangen, aldrig et enkelt hjul.

>og nu er de begyndt at hyle igen,
> og det virker som om de slæber. Hvad kan der være galt?

Hvad er det for en bil ?
Er der skiver hele vejen rundt ?

--
Mvh
Per

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-01-03 18:55

> I september skiftede vi bremser på alle hjul, i slutningen af November
> fik vi skiftet på et af baghjulene, og nu er de begyndt at hyle igen, og
> det virker som om de slæber. Hvad kan der være galt?

Brugte I originale klodser fra bilimportøreren...??

Hvis ikke, så KAN årsagen til hyleriet ligge der. Mange uoriginale klodser
har ikke en slags "gummihud" oven på klodserne. Belægningen skal sørge for,
at klodserne ikke hyler - og derfor sprøjter man nogle gange uoriginale
(billigere) klodser med en spray, der påfører den samme slags "hud".

Ofte er den væske, som man sprøjter på, lilla, og den skal lige ligge på
klodsen 3 min inden montering, så den kan hæfte.

Venligst MacDaddy, Århus
Opel Vectra 2.0i, 1990

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 08-01-03 01:00

Vi skiftede bremser... hvem? Det lyder som om bremsecylinderne hænger, hvis det var på et værksted så klag dog, har I selv gjort det så få det undersøgt ordentligt, dels er det naturligvis farligt og virker cylinderne ikke ordentligt slides klodser op lige på en studs og desuden bliver noget der egentligt ikke var/er ret dyr pludseligt RET DYRT!!
Prøv - efter nogle få bremseprøver at mærke på dække/fælge (måske enda uden at have bremset) er de varme så er det bare helt galt. Sparer man der kan noget til kr. 800,00 nemt pludseligt koste kr. 4000,00

Kommentar
Fra : davker

Dato : 08-01-03 23:48

OK vi har fundet ud af at det er forbremserne der nu er slidt ned. Det er en ca 20 år gammel opel kadet vi kører i. Er det ikke lidt hurtigt at de er slidt ned??? Den har ca kørt 10 - 11 tusind kilometer siden sidste skift.

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 09-01-03 01:47

Jo det er umiddelbart - ALT - for tidligt, men ærlig talt kender ( husker) jeg ik' systemet på den, det er jo nok ikke skiver men bremse bakker, hvis tromlen ser ordentlig ud skulle de holde væsentlig længere, vel absolut MINDST det dobbelte. Vi har vel alle nogle vaner, så den slags er vanskeligt, Jeg kan kun gentage at 10 -11000 er absolut for lidt, selv for en 20 års. :)

Accepteret svar
Fra : kylle

Modtaget 50 point
Dato : 10-01-03 13:07

Når det nu er forbremserne der er slidt ned på så kort tid, er jeg næsten sikker på at en eller måske begge bremsekalibere går trægt/ sidder fast. Det kan også være en glider der hænger!
Men efter som det er opel kadet du har er stumperne ikke så dyre

God arbejdslyst!

Godkendelse af svar
Fra : davker

Dato : 10-01-03 19:42

Tak for rådet. Jeg vil huske det når jeg skal have repereret bilen.