/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Tændrør vådt af olie???
Fra : bassenborg
Vist : 6716 gange
100 point
Dato : 27-12-06 20:43

Jeg skal indledningsvis sige, at jeg har en tråd kørende omkring min bil (Ford Mondeo 1,8i 1994) går i stå ind i mellem.
I den forbindelse har jeg prøvet forskellige tiltag uden held.
Jeg prøvede så en dag, helt tilfældigt, at afmontere mine tændrør.
Til min store overraskelse så jeg, at det ene tændrør var vådt af OLIE (jeg kunne forstå hvis det var benzin). Jeg tørrede det selvfølgelig af, og tjekkede de tre andre tændrør.
De var tørre, men alle fire var noget slidte. Jeg monterede alle igen, og købte nogle nye samme dag. Jeg afmonterede de gamle igen samme aften, og det samme tændrør (det yderst til venstre når man står og kigge ned i motorrummet) var vådt af OLIE igen. Jeg satte de nye tændrør i, men det har ikke hjulpet på det problem, at min bil ind i mellem går i stå.
Men det jeg vil frem til, og som måske kan være årsag til at den går i stå er, hvor faen' kommer det olie fra? Det skal sgú da ikke være der.
Hjææælp!
PS: Bilen kører fint nok. Det føles ikke som om det ene tændrør skulle "mangle".

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 27-12-06 20:51

...hmmm. Jeg har en Opel Vectra som havde samme problem med olien, det viste sig at være pakningen til ventildækslet der var færdig.

Kommentar
Fra : hightowernr1

Dato : 27-12-06 21:23

Det kan være stempelringene der sidder fast i koks og sod... Bruger bilen ikke olie???( altså unødig)prøv at tjekke...

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 27-12-06 21:44

hightowernr1, nej den bruger ikke mere end en bil fra 1994 skal bruge

Kommentar
Fra : hightowernr1

Dato : 27-12-06 21:51

Der findes noget der hedder Bell-add 3, som man tilsætter i olien og lader bilen stå i tomgang ca en time eller to, hvorefter man skifter olie og filter bagefter.... Det løsner sod og koks...

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 27-12-06 22:41

Tjek om det ikke er olje som du har sølt når du har fyldt på olje.Har set mange gange at det er rendt ned i røret der tendrøret sidder,så når man tager det op så ser det ud som om det er dyppet i olje.Det plejer at være rør nr1 eller2, for der er oljepåfyldningen.
alimak

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 27-12-06 22:56

alimak, det kan jeg med sikkerhed sige at det ikke er.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-12-06 23:19

Tjae olien kan jo kun komme et sted fra, og det er motoren der lækker et eller andet sted hvor den ikke skulle

Nogen muligheder:

Ødelagte stempelringe/skraberinge, revnet topstykke., ødelagt toppakning mellem oliekanal og brændkammer, fejl ved en ventil o.s.v.

mvh dova

Kommentar
Fra : Nallatruk

Dato : 28-12-06 00:19

Tjek din kølervæske, er den fri for olierester. Er det ikke din toppakning/ ventiler.
der er årsagen.
Så er der kun indtrængende olie via cylinderen tilbage, altså ved hjælp af
bilens olietryk når motoren er i gang.

Årsagen er i så fald, at olien kan passere cylinderens stempelringe, som
enten er knækkede eller slidte. Der kan også være tele om manglende tænding
på den pågældende cylinder. Tjek lige det, før du adskiller motoren.
Hilsen Nallatruk

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-12-06 00:26

Citat
Tjek din kølervæske, er den fri for olierester. Er det ikke din toppakning/ ventiler.
der er årsagen

Meget forkert !!! Der behøver hverken være olie i vandet eller vand i olien hvis der er gået en toppakning, og ligeledes heller ikke hvis der er noget galt med ventilerne.

Kommentar
Fra : tullenulle

Dato : 28-12-06 00:35

Jeg havde engang for år tilbage en ford sierra, den gjorde præsis det samme, det var en knækket stempelring.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 28-12-06 09:05

dova har ret... det kan være mange ting (som nævnt). Smut du hellere forbi et værksted og få foretaget en kompressionstest + læktest af kølersystemet - det koster ikke alverdens
Alle de der aditiver og skylle olier skal du passe på med på en "gammel" bil. Har selv "smidt" en ventil p.g.a. en "rensekur" (min 1'ste bil VW 1200 for mange lysår siden).
Godt nytår til alle
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 28-12-06 09:09

dova... jeg er uenig med dig i dit indslag 28-12-06 00:26
Dit olietryk bør være højere end dit vandtryk (det er der en sund logik i, ellers kan vandet skylle motoren "tør" ved læk) + vandtrykket er højest når bilen er stoppet (i et stykke tid) p.g.a. det lukkede system med ekspamsionsbeholder osv. Så det kan komme begge veje... hvis man er uheldig nok.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 28-12-06 09:49

Hejsa
Olien kan også komme ind vi dine ventilstyr. Ford har i mange år haft motore (ved ikke om dette nogen sinde er lavet om...) hvor der sad en lille gummi "paraply" på ventilstyret. Disse afgik ved gummidøden og medførte at især indsugningsventilerne trak olie med ned i motoren. Disse kan du kun se ved at tage topdækslet af og kigge ind under dine ventilfjerdre og se om disse er ens.
Du kan også være så heldig at du kan se rester af disse hætter i dine oliekanaler når du får topdækslet af.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-12-06 11:59

Citat
dova... jeg er uenig med dig i dit indslag 28-12-06 00:26
Dit olietryk bør være højere end dit vandtryk (det er der en sund logik i, ellers kan vandet skylle motoren "tør" ved læk) + vandtrykket er højest når bilen er stoppet (i et stykke tid) p.g.a. det lukkede system med ekspamsionsbeholder osv. Så det kan komme begge veje... hvis man er uheldig nok.

Det forstår jeg så ikke du er uenig i
Der kan nu altså sagtens være gået en pakning uden der behøver komme olie i vandet eller vand i olien.
Det kommer helt an på hvor utætheden er i pakningen.

mvh dova

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-12-06 12:11

Iflg Haynes manual
Oil foulding - wet oily deposits
Fault:
Worn bores/piston rings or vave guides.

Altså stempelringe eller ventilstyr (hætterne)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-12-06 13:35

En kompressionstest er første skridt

Netop når du ikke mærker forskel ved kørsel.....

At den ene cylinder mangler kompression mærker du ikke meget til ved "normal" kørsel....

Men du bør (og det kan du åbenbart også) kunne mærke det ved start om tomgang (går i stå) samt trækkraft.....

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 29-12-06 10:14

Ups Dova... jo jeg er enig (fejllæste dit svar). Nej der behøves ikke at være vand/olie/vand ved en utæt toppakning - min fejl
1. Få lavet en kompressionstest.
2. Trykprøv kølesystemet (hvis 1 ikke afsløre fejl).
Du vil sikkert erfare at det er 1.
Nallatruk nævner "Der kan også være tale om manglende tænding
på den pågældende cylinder", men hvis vi ser på alderen... uden du nævner km. ja så kan det være alt fra slidt cylinder, ventilstyr inkl. hætter, knækkede eller fastgroede stempel ringe osv. osv. men test 1. vil afsløre dette.
Personligt tror jeg ikke på en utæt toppakning - men det står selvfølgelig for egen regning.
Godt nytår til alle

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-12-06 10:29

Det er nok svært at komme udenom Haynes diagnose.

Iflg Haynes manual
Oil foulding - wet oily deposits
Fault:
Worn bores/piston rings or vave guides.

Altså stempelringe eller ventilstyr (hætterne)

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 03-03-07 14:26

Hvad med at afslutte dit gamle spørgsmål fra 2006?
http://www.kandu.dk/faq.aspx#25