/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Vi fryser!!
Fra : michaelmoeslund
Vist : 5413 gange
100 point
Dato : 27-12-06 09:07

Vi har en peugeot 405 93' hvor varmen over de sidste 14 dage, ligeså langsomt er forsvundet!!

Har tjekket kølevand

Har næsten lige fået ny termostat i, så det kan vel ikke være den?

Troede jeg havde en utæt køler, så jeg har har hældt en flaske af det der "kølertætner" i...men det kan vel ikke få varmen til at forsvinde...

Køleren er nu ikke utæt, tror nærmere at det er en toppakning, da der kommer hvid røg ud af udstødningen når motoren er driftvarm..

Selvfølgelig ska ha skiftet toppakningen, men hva gør jeg med varmen???

Accepteret svar
Fra : pallenoc

Modtaget 110 point
Dato : 27-12-06 09:17

Det behøves nødvendigvis ikke være din toppakning der er gået!? Check om der er olie i kølevandet eller bobler...er der dette kan det være en defekt topstykke.

Jeg vil ikke anbefale du hælder køletætningsvædske i dit kølesystem...det er noget MØJ i længden

Jeg tror mere det er tilførelsen af kølevand til dit varmeapparat som er stoppet/defekt...måske din hane på varmeapparatet som er defekt...havde en MAZDA 626 som havde samme problem og det var hanen som var defekt...denne er ikke ret dyr men kan være et HELVEDE at skifte da den havlve bil på det nærmeste skal adskilles for at komme til den...i hvert fald på min MAZDA

Men check nu lge det andet først

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-12-06 09:21

Der er to muligheder.

1. Når motoren er kold, start bilen og hold på den slange der går fra termostaten til køler og mærk hvor hurtigt varm, bliver den hurtigt varm, virker termostaten ikke optimalt.

2. Det kan være din ventil der åbner for vandet til varmeapparatet/kabel, denne kan være defekt,

Start med at have lukket for varmen, når motoren er godt varm, åbner du for varmen til bilen så kan du tydeligt mærke forskel hvis gennemstrømningen er i orden

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 27-12-06 09:24

Hej Palle

Der er heldigvis ingen vand i olien...

Det ved jeg, da motoren har kørt over 400 000 km så den bruger lidt olie...

Men måske har du ret med den der ventil, når jeg skruer helt ned for blæseren, så er luften varm, men luften blir kold når blæseren skrues op...

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 27-12-06 09:27

dit varmeapparat er en radiator med meget små kanaler i. den kan meget let blive tilstoppet, hvis du hælder kølertætner i. det er jo beregnet til at lave propper i små huller, og det samme sker når det skal gennem varmeapparatet

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-12-06 09:37

Michael, som du beskriver det i dit sidste indlæg, ER det ventilen

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-12-06 09:40

Der kan være luft i systemet, find udluftningsskruen.

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 27-12-06 09:45

tror også på den der ventil, systemet skulle vel være selvudluftende?

AAARRRGGGHHHH!!!!! "Send" knappen bliver væk...pisse irreterende når man lige har skrevet en lang smøre omkring sin bils dårligdomme!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-12-06 10:12

JA, den er selvudluftende

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-12-06 10:27

Det selvudluftende virker ikke altid.
Udluftningen sidder placeret højt i systemet

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 27-12-06 12:13

Ja jeg er nu overbevist om det er din hane/varmeapperat det er galt med...den får simplethen ikke tilgang nok af varmt (køle)vand fra dit kølesystem.
Du KAN få trykprøvet dit kølesystem så en evt. "klump" i systemet blivet trykket løs...men det kan også have den modsatte effekt at en evt. klump sætter sig yderlige fast. Eller i værste fald når nu den har kørt så langt, at du får en lækage et svært tilgængeligt sted.

Gør det "letteste" først: undersøg hanen på dit varmeapparat...som nævnt kan den sidde vanskeligt og gemt væk bag interiøret foran...rådfør dig evt. med en værkstedmanual over din bil.
Har du ikke en sådan KAN DU EVT. KØBE EN HER:
http://www.haynes.co.uk/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10001&storeId=10001&productId=13069&langId=-1

Held og lykke

/Palle

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-12-06 12:51

Ja jeg tror så ikke rigtigt på den med ventilen til varmeapparatet

Du har givet bilen køletætning fordi du troede køleren er utæt = bilen har brugt vand

Der kommer hvid røg fra en motor der har kørt +400000 = tyder på utæt toppakning eller defekt topstykke ( sammenholdt med vandforbruget)

Varmen forsvinder = et af de øvrige første symptomer på en utæt pakning/defekt top, da der så kommer tryk og luft i køleanlægget som netop får varmen til at forsvinde i varmeapparatet

Så medmindre den manglende varme skyldes at køletætneren har tilstoppet varmeapparatet (noget der sker meget sjældent, det plejer at stoppe i selve motoren først) vil varmen komme igen når toppakningen er skiftet

Spørgsmålet er bare om det er rentabelt at koste det på en motor med + 400000 på bagen, som også bruger olie

mvh dova

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-12-06 16:16

Jo kølertætner kan godt ødelægge et varmeapparat.

Hvilken type brugte du. ?? var det flydende eller et pulver/ granulat?????
Det sidste er det værste.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-12-06 16:18

Der kan være hul i toppakningen på flere steder.
Defekt toppakning behøver derfor ikke at give vand i olien

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 27-12-06 16:32

hmhm.. bob bob...

Mange nye forslag til en gammel bil....

Tror sgu jeg kører dyngen på værksted, syntes ligesom at jeg er blevet for gammel, til at være "perlegrusmekanikker"

lader høre når det er nyt i den forsvundne varmesag....

>transor, det var flydende "holst " et eller andet....

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 27-12-06 16:36

>Dova din alt muligt kvinde, du har jo som sædvanligt ret...

Der bliver sendt meget tryk ud i kølesystemet når bilen er varm, ved godt at vand udvider sig når det bliver varmt, men når jeg letter på låget, til kølevandet når motoren er varm, så er der godt nok tryk på....

Hva koster en ombyt motor til en peugeot 405??

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 27-12-06 16:49

jeg vil give dova ret i, at HVIS det i værste fald skulle være et defekt topstykke/pakning ( af den ene eller anden art?), så ville jeg tænke mig RIGTIG GODT om før jeg begynder at foretage mig nogle former for reperationer på dette...det kan lynhurtigt løbe op i mange tusser (også selv om du laver det meste selv), som på ingen måde kan "retfærdiggøres" på en så bedaget bil med 400.000 på klokken

Men som allerede nævnt, prøv dog at check det andre muligheder først, det kunne jo blot være noget mere "banalt"

/Palle

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 27-12-06 16:58

Hvis du skal have fat i en ombytter motor er der flere muligheder:
Finde en herhjemme hos en hugger (se evt. dette link)
http://www.faelleslager.dk/

Eller her:
http://www.vejle-autogenbrug.dk/?skrotbil=607

Du kan også finde en HEL skadet bil i udlandet (typisk Tyskland) og pille motoren ud af denne!

Meld dig ind i Peugoet klubben og finde nogle gode kontakter dér som kan være dig behjælpelig med dette (og MASSER af andre ting omkring din bil)
http://www.peugeotclub.dk/html/index.php

/Palle

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-12-06 20:17

Det er nemmere og billigere at skifte en toppakning end en motor, selv om man får motoren gratis.

Reperation eller udskiftning af motoren hjælper ikke på et tilstoppet varmeapparat.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 27-12-06 20:21

Toppakningen gik engang på en tidligere Taunus jeg havde, mellemcylindervæg og kølevandskanal = Luft i systemet. Og der var sgu ikke varme på, træls når det sker om vinteren

Så Dova, giver dig ret, det kan være det

Selvom jeg selvfølgelig håber det er en lille ting! Stoppet varme element kan muligvis skylles igennem..

Held og lykke

- Anden

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 27-12-06 20:23

- Transor, når man så rykker toppen af kunne man jo skifte paraplyer som KAN (er det jo ikke altid..) være skyld i olieforbrug. Det siger min erfaring fra de gamle Ford'er mig, typisk fejl, hehe

- Anden

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 29-12-06 20:48

hmhm..

er lige kommet hjem fra en køretur fra Ebeltoft, til Fanø og tilbage igen, der har bilen måske brugt en dl. vand....

Måske jeg bare skulle tjekke den radiator...

Godkendelse af svar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 06-01-07 09:02

Tak for svaret pallenoc.

Det tog mekanikkeren over de afsatte 6 timer at komme ind og skifte varmeapparatet...-godt det ikke var mig der skulle gøre det!!

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 06-01-07 09:20

Mange tak for din accept af mine kommentarer...det glæder mig kunne bruge dem til noget "konstruktivt" .... og at du har fået varme på igen...det er jo det vigtigste!

/Palle