/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Mit ur "er svejser"
Fra : Højris
Vist : 764 gange
100 point
Dato : 26-12-06 22:45

Hvad er det der sker, rent fysisk når man svejser og uret tager skade af det?
er det kun bateriet, eller og h...?

Kommentar
Fra : iah

Dato : 26-12-06 23:09

?
Hvad menes der med spørgsmålet?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-12-06 23:41

Hvis du sender svejsestrømmen gennem uret, tror jeg alle tager skade

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 26-12-06 23:55

Glasset kan sprænge, men det er nok ikke lige det du tænker på.
Elektroniken i uret kan sandsynligvis ikke holde til temperatuer over ca. 50 grader.
Et gammeldages fuldt mekanisk ur, med fjedderoptræk er nok det mest stabile ur til en svejser.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-12-06 01:41

De fleste svejseprocesser giver, især for den uøvede- nogle små "gnister" , som er dråber af flydende jern (hvis det er stål man svejser). Disse dråber smelter sig ned og ødelægger urglasset , og bilruder, som ikke er afdækket.
Dertil kommer at de kraftige svejsestrømme ved induktion kan give spændiner/ strømme i uret, som elektronikken ikke tåler. Risikoen afhænger dog helt af svejsemetoden og urets konstruktion.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 27-12-06 18:28

Kan du ikke svejse min udstødning med et ur?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-12-06 18:49

Hvis du elektrosvejser med kablet løbende tæt forbi et elektronisk ur ("kvartsur"), kan der være en vis sandsynlighed for, at magnetfeltet omkring kablet inducerer en elektromagnetisk puls (EMP) som i meget sjældne tilfælde giver tilstrækkelig høje spændinger til at stege elektronikken. Pudsigt nok er det, når svejsestrømmen afbrydes, men det er fordi den inducerede spænding er afhængig af hvor hurtigt magnetfeltet ændrer sig, og det ændrer sig teoretisk uendelig hurtigt ved afbrydelse af strømmen.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : FætterM

Dato : 14-01-07 21:25

Hej Højris
Det der sker i dit ur er at, dit ur indeholder en spole der når den anbringes i et magnetfelt som der er omkring en hver ledning der føre en elektrisk strøm. Så virker spolen som den ene halvdel af en tronsformator, som sender en strøm gennem elektronikken i uret. Den strøm kan selvfølgelig variere meget, men hvis de rigtige omstendigheder er tilstede kan strømmen blive kraftig nok til at ødelægge uret. Magnetfæltet omkrin svejsekablet kan du tydeligt se hvis du har brugt en vinkelsliber så der ligger slibestøv på gulvet der hvor stelkablet ligger. Så kan du se at støvet læggersig i et mønster omkring kablet. Hvir dit ur havde været fremstillet af et magnetisk matriale ville magnetisken ikke kunne trænge ind i selve uret, men de da fleste ure er vist lavet af messing, eller hvis man er meget heldig så er der tale om rustfart stål, som jo bekent heller ikke er magnetisk.