/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
reparasjon av pejs
Fra : nilsen
Vist : 1358 gange
200 point
Dato : 26-12-06 21:15

Ga
2-3 stener har løsnet i min pejs, skal man bruge en spsiell cement, eller blanding for at holde til meget høje temepraturer. Da stenene sitter vinklet nedad må det være en blanding som ikke faller ud af fugene efter at det er lagt ind???

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 200 point
Dato : 26-12-06 22:36

Findes der ildfast mørtel

Jeg har hørt om ildfaste sten, men findes der også ildfast mørtel?

Ja, det gør der. Ildfast mørtel bruges til muring af ildsteder og fx fabriksskorstene, og det købes som tørmørtel.
Det kaldes også pejsemørtel og består oftest af ildfast ler, som kan være blandet med kvartsit eller almindeligt sand. Når mørtlen udsættes for høje temperaturer den tåler helt op til 850 grader omdannes leret efterhånden til ildfast sten. Det købes samme steder som ildfaste sten. Pejsemørtel blandes op med vand til en halvtyk grød, og den har godt af at stå et kvarters tid, før den bruges. Så binder den bedre.

Godkendelse af svar
Fra : nilsen

Dato : 27-12-06 15:53

Tak for svaret Nordsted1.