/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Registreret partnerskab
Fra : SarahJane
Vist : 544 gange
200 point
Dato : 26-12-06 16:59

Min veninde og jeg overvejer at indgå registreret partnerskab til foråret. I forbindelse med dette er der lige et par formaliteter, der skal på plads inden og har derfor et par spørgsmål:

Hun modtager pension fra sin fars tidligere arbejdsplads frem til hun er 21. Vil vores ægteskab påvirke hendes dette?

Hvis vi fra starten af aftaler ikke at indføre fælleseje, kan der så opstå nogle komplikationer, når vi engang vil skilles?

Påvirker det registrerede partnerskab min SU?

Så vidt jeg kan forstå vil vi i forbindelse med det registrerede partnerskab få fælles skattefradrag. Hvordan fungerer det? Jeg har en forholdsvis lav indtægt idet jeg er studerende. Hun tjener omkring de 12000 pr. måned efter skat.

Sidst men ikke mindst; er der andet vi bør vide?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-12-06 17:31

Den slags bør du under alle omstændigheder gå til en advokat med.....

Der vil du så også kunne få svar på alle spørgsmålene.....

Om det går ud over en pension eller ej er ikke noget der sådan lige kan svares på - det kommer an på hvordan aftalen er lavet....

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 26-12-06 17:34

Vedr. pensionen fra far'ens tidligere arbejdsplads, må der stå noget i policen om hvorvidt den bortfalder ved ægteskab, hvis ikke må i ringe til selskabet.

Jeg kan ikke se der står noget om ægteskab på www.su.dk så der må i spørge studievejlederen på uddannelsesstedet.

Man har automatisk fælleseje, ved indgåelse af ægteskab, hvis i ikke ønsker dette, skal i henvende jer til en advokat og få oprettet særeje. Hvis i går fra hinanden, vil i så kunne tage de ting med ud af ægteskabet, som i hver især havde medbragt, og som står noteret i papirerne.

Det skattemæssige, kan jeg ikke svarer på, men den af jer der tjener mest, kan godt få overført fradraget fra modparten, hvis i har ejerbolig, hvis ikke, mener jeg at det bliver som nu, men spørg for en sikkerheds skyld jeres skatteforvaltning

Tillykke med det registrede partnerskab

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 27-12-06 07:06

Prøv at kigge ind på www.familieadvokaten.dk i brevkassen. du kan også stille spørgsmål til en advokat, mod et mindre beløb. De svarere faktisk ret hurtigt.

MVH

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-12-06 13:27

Og her kan du spørge gratis vedr. særeje

http://www.friproces.dk/ngr/

men de kan ikke svarer på det vedr. din su og skat

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-12-06 13:43

Citat
Sidst men ikke mindst; er der andet vi bør vide?

Jaaaa....

Deltag i dit spørgsmål mens det er "varmt"

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 30-12-06 21:27

Med de nye pensionsregler fra 2007 bør alle - uden undtagelse - have en ægtepagt, når det kommer dertil. Og det er altid nemmere at blive enige i "fredstid", selvom jeg klart ikke ønsker for nogen, at de kommer til en skilsmisse, men i stedet har tænkt sig godt om inden de bliver gift eller registrerede!

Men I bør nok også overveje et testamente...

Men under alle omstændigheder: Find en rutineret og kompetent familieadvokat (om ikke andet, så for en god rådgivning inden I vælger noget fra eller til), for selv om ting ser overskuelige ud på nuværende tidspunkt, så ændrer alting sig jo med tiden.

Og så held og lykke til Jer to!

Kommentar
Fra : SarahJane

Dato : 02-01-07 08:48

Okay.. Burde nok have fortalt at min veninde og jeg ikke er kærester... Der er tale om to ganske hetroseksuelle veninder, der har valgt at indgå registreret partnerskab.. Lyder skørt, og det er det nok også.. Dermed sagt bliver vores skilsmisse under alle omstændigheder noget mindre komplikeret..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-01-07 10:21

Det ændrer ikke på svarene.....

Du skal stadig gå til en advokat.....

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 19-01-07 08:35

Hvad så, fandt du ud af noget???

Hvis du har droppet ide'en eller fundet ud af noget andet, må du da godt lukke spørgsmålet.

MVH