/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hvalp
Fra : Peachez
Vist : 2462 gange
65 point
Dato : 26-12-06 15:22

Hej
Jeg har læst og hørt en masse om første gang, man skal have hund, men jeg har stadig en masse spørgsmål, som jeg håber nogen kan svare på

Hunden det drejer sig om er Freia på 8 uger. Moderen er en bl. af labrador retreiver & gravhund & faderen en labrador.

Hvilket hvalpefoder er bedst? -Jeg har hørt at flg. hvalpefoder producenter skulle være godt: Pedigree, Royal Canin og dyrelægens hundefoder. Og jeg vil selvf. gerne have, at min lille Freia får det bedste af det bedste.

Er der nogen der har haft dårlige oplevelser med et bestemt mærke?

Dernæst har jeg set på en hjemmeside, at man kan købe en skovl, som man bruger til at samle høm op med, nogen der ved hvor man kan anskaffe sig sådan en?

Forslag til hunde-legetøj, som "udfordre" hunden og alm. sjovt legetøj?

Og sidst, hjemmesider, hvor man kan købe det dyre hundefoder billigere end i butikkerne?

Mvh
Line

Kommentar
Fra : Peachez

Dato : 26-12-06 15:24

Det skal lige siges, at jeg ikke kan finde den hjemmeside igen, hvor man kan købe den skovl til hundens høm

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 26-12-06 15:33

Hvorfor købe specielt værktøj nå et fejeblad og kost kan gøre det samme nemlig samle efterladenskaber?

Alt legetøj skal være så stærkt at det ikke kan bides i stykker så hunden får stumper i maven.
Her er det din egen fantasi der skal igang. Men en stor knogle og kalk ben er da en start marvben der er købt i dyreforretning er også godt og når den har slikket det i sig så kan det genbruges med dit eget fyld og en tur i fryseren til næste gang. Hårde massive bolde, bidering, en god træpind fra hårdt træ uden knaster i siderne er også god. aktivitets legetøj hvor du putter godbider i. ja der findes meget. Olivers pet food er et godt foder kan købes over nettet.
Hilsen Bevi54

Kommentar
Fra : Peachez

Dato : 26-12-06 15:40

Jeg bor i en lejlighed og kan ikke rende rundt med en kost og et fejeblad -Skolven jeg har set, kan sættes fast på hundesnoren, så det er nemt og lige til..

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-12-06 15:54

Tag en plastikpost på hånden som en vante og brug klør fem til at samle op med. Plasticposen krænger du så ud over lort og fingre og slår en knude foroven. Og vupti! er hundelorten til at transportere til nærmeste skraldepose eller hjem.
Jeg har altid 4-5 plastikposer i passende størrelse i baglommen. Jeg bruger alm. fryseposer, 100stk for en tier, ca.

Hundemad: http://www.olivers.dk/Default.aspx
Det bedste er Olivers. Du kan starte med 5 kilo "Olivers Start" som du får bragt til døren uden ekstra omkostninger.

Men du skal i allerførste omgang give din hvalp NØJAGTIG det samme som hun er vant til hjemmefra. Ellers risikerer du at stå med en lille ulykkelig hvalp med tyndskid...
Og når hun har været hos dig en uges tid, så kan du forsigtigt prøve at blande hendes gamle foder med noget nyt. Pludselige skift er ikke godt...

Legetøj.
DU er det bedste legetøj for hende. Og de bedste lege er noget hvor du lærer hende at gøre noget som hun kan få meget ros for. Du skal ikke regne med, at hun leger selv. Hun er vant til at have sine kuld-søskende og lege med. Dem skal du forsøge at erstatte. Men legen skal selvfølgelig ændres til noget, der er mere nyttigt og tilladt end at bide i ører og gnave i sko.

Hvornår skal du hente hende???

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 26-12-06 16:39

Også jeg vil anbefale Olivers - det er brandgodt foder, som vi bruger til både katte og vores hvalp på 4½ mdr.

Det allerførste, du skal lære din hund er kontakt. Den bedste måde at gøre det på er, at belønne den HVER gang den sidder og kigger på dig. På den måde lærer den at søge øjenkontakt med dig, og den lærer, at det virkelig kan betale sig for den at få kontakten til dig.

Når først kontakten er etableret, så er går mange andre ting som en leg.

Jeg vil anbefale at gå til træning med den allerede fra den er otte uger. Det er en gave for både hund og ejer og hunden har helt sikkert fortjent den gode opmærksomhed den får, når den er til træning.

Legetøj - ja det er jo nærmest fantasien, der sætter grænser.. Hunden kan bruge alt som legetøj, det er sådan set kun sikkerhed og affektionsværdi, der regulerer det

Husk i øvrigt, at hunden ikke må motioneres alt for hårdt mens den vokser op. Det kan få sundhedsmæssige følger for den, og det er der ingen grund til. En hund behøver ikke at blive kørt fysisk træt, men ved hjælp af øvelser og eksempelvis sportræning, bliver hunden mentalt træt og man får en harmonisk hund. Alt sådan noget kan du få masser at vide om, hvis du starter til træning med hunden.

Jeg vil anbefale dig at læse en bunke her på nettet om det, at opdrage en hund - gå også på biblioteket og find noget materiale der.
Det er mere kompliceret, end man lige regner med - alt afhængig af den hund, man har fået med hjem....

Et stort tillykke skal du have herfra, med valget af bedste ven... Det er skønt at have hund - men det forpligter

Vaxen

Kommentar
Fra : maleneoredsen

Dato : 26-12-06 19:13

Vi bruger og sælger PROFormance hvalpefoder Large breed puppy 15 kg. 378,- frit leveret. www.proformance-hundefoder.webbyen.dk

Her er lige et link med gode hvalperåd: http://www.partridge.dk/artikel.htm

Held og lykke med jeres lille hvalp

Malene

Kommentar
Fra : Peachez

Dato : 26-12-06 23:12

Vi skal hente hende nu på fredag, vi glæder os helt vildt..

Jeg har reserveret en bog som hedder fra hvalp til hund og jeg regner med at købe den, hvis jeg synes den er god, men vil lige tjekke den lidt an først.

Jeg troede ikke at man kunne begynde til hundetræning med en hvalp på 8 uger. -Det må jeg da lige have undersøgt.

Jeg takker mange gange for jeres svar, men jeg vil lige se om der kommer andre råd, inden jeg lukker tråden..

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 27-12-06 08:24

Tillykke med din kommendne hund.

Du bor i lejlighed og har valgt en jagthund. Der skal arbejdes/leges/trænes en del med din hund, allerede fra dag 1.

Sigurd får aldrig mad indedøre, hver gang vi er ude på morgentur, strør jeg hans tørfoder ud i små mængder, som han så søger, det gjorde jeg allerede fra dag 1. Det er både arbejde, leg og træning på een gang. Han bliver dejlig træt, får brugt alle sine sanser og bliver mæt.
Nu hvor han kender det med og søge sin mad, er jeg begyndt og gemme det for ham. Jeg smider det feks. i et hult træ, et hul i jorden, smider det ned i en kælderskakt, ind bag træbakken. Ja alt jeg kan forestille mig, at han skal arbejde lidt for og få fat i maden.

Om det er et foreslag du vil bruge, må du jo gøre op med dig selv. Det er godt for Sigurd, som jo også er jagthund og da jeg ikke er jæger, er det mit ansvar og bruge ham på noget der stimulere hans sanser.

Held og lykke og jeg kan godt huske denne forventning til og få en lille varm hundehvalp. De er squ dejlige

Kommentar
Fra : Peachez

Dato : 27-12-06 11:02

Jeg regner med at jeg begynde til hundetræning med Freia, når jeg har haft hende i en lille uge. Det ser ud til at folk herinde foretrækker Olivers.. Men vil gerne hører hvad andre hunde får.

Jeg er jo helt newbie og vil bare det bedste for min lille prinsesse..

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-12-06 14:53

Har du fundet et sted at gå til træning????

For du kan ikke gå til almindelig træning med en hvalp på 8 uger. I skal gå til det, der nogle steder hedder "Hvalpemotivation" eller "Hvalpelegestue".
IKKE almindelig træning!!

Kommentar
Fra : Peachez

Dato : 27-12-06 19:44

Okay.. -Jeg troede bare det hed hvalpetræning.. Så må jeg lede videre.. - Tak Birgitta

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 27-12-06 21:19

Birgitta, vil du fortælle mig hvad forskellen er på hvalpetræning, hvalpemotivation og det du kalder almindelig træning, når det drejer sig om forskellen.

Vores går til træning på hvalpehold - det hedder hverken hvalpemotivation eller hvalpelegestue, men er absolut positivt for en hvalp... Jeg tænker lidt på, om ikke det er et spørgsmål om definition og ikke så meget det ord, det kaldes...

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 27-12-06 21:28

Vrøvl, Vaxen

Det skulle stå: Når det drejer sig om træning af hvalp... Ikke Når det drejer sig om forskellen..

Vaxen

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 65 point
Dato : 28-12-06 12:48

Jojo, det er sikkert et spørgsmål om definition..
Men selv for hvalpe er der forskellige typer af hold som man kan melde dem til. Se lige her:

http://www.dyreinstitut.dk/hundetraening.html

Hvor man skelner mellem "hvalpelegestue" der mest er noget med socialiseringi hundeverdenen. Og "Hvalp/superhvalp" hvor man udnytter det fantastiske indlæring der kan finde sted allerede fra 8-ugers alderen.

Jeg husker med gru, hvordan jeg har meldt mig til det lokale hold for blandede hunde fordi træneren sagde, at det kunne jeg sagtens med en 10-ugers bernersennen... Men unge og voksne hunde går jo rigtig meget i løbet af en undervisningstime. Det er slet ikke sundt -og endnu mindre interessant for en hvalp... Vi kunne da også kun være med få minutter af gangen... Resten af tiden kedede vi os bare... Og min hund kom aldrig til at holde af træning.. --Men det er omkring 10 år siden... Der er sket meget indenfor træningstilbud siden da.
Det var en superoplevelse at gå først i "vuggestue" med Silke og senere til hvalpemotivation.. --Og hun elsker bare træningen stadigvæk.

Line: Hvalpetræning er sikkert helt fint. Gå du bare i gang med det. Jeg var bare bange for at du havde meldt jer til et hold hvor der også gik ældre hunde... --Det SKAL være leg. INGEN skældud eller ryk i snoren!!! Hav masser af godter med så du kan LOKKE hende til det du vil have hende til at gøre. Og Husk at rose en masse.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 28-12-06 12:59

Det lyder som en kedelig oplevelse, Birgitta - og klart, det kan en hvalp ikke bruge til noget.

Personligt har jeg kun erfaring med hvalpetræning i DCH og schæferhundeklubben og der synes jeg det fungerer rigtig godt.

Lige nu, i Schæferhundeklubben er vi på hvalpehold. Det består af omkring 6 hvalpe, som kommer på banen på skift. Hver hund er vel på banen i 10-15 minutter. Det er alt rigeligt for dem!
Der bliver fokuseret på socialiseringsøvelser, indkald, fremadsendelse, dæk, sit og stå. Det er der, det hele starter... Siden kommer de lidt mere komplicerede ting til og så rykker hvalpene op på unghundeholdet.
Alt er leg - sjov og ballade, masser af knaser og leg med favoritbolden. Hundene elsker det (i det omfang føreren gør - det er sjovt, at man kan se på hunden hvor tændt ejeren er )

I schæferhundeklubben er der ikke leg mellem hundene - det handler om, at der er fokus på brugshundesport, hvor ejerens forhold til hunden skal være optimalt når de er på banen. Leg hvalpe imellem betragtes som distraherende for denne kontakt, så det finder slet ikke sted. Dermed socialiseres faktisk kun hund-menneske i mellem, og vi må selv sørge for at mødes med andre hunde for at få den del med - hvis vi ønsker det.

Nå, det var en længere udredning - træning er jo så forskellig, man skal vælge det, der passer til en selv og hunden...

Vaxen

Kommentar
Fra : helle734

Dato : 28-12-06 22:17

Hej Line.

Tillykke med din lille hvalp

Hvis du vil bruge tørfoder har jeg rigtig gode erfaringer med et foder, der hedder kingsmore.
Hvis du vil fodre din hvalp optimalt, vil jeg anbefale dig af BARFe. Du kan læse meget mere om det her:
http://www.rawfeeding.dk/
http://www.raw4dogs.dk/
http://www.basenji.dk/fodring.htm

Hvis du er interesseret i ovennævnte har jeg en foderplan, som du godt må få fra dansk barfcenter. Du kan bare sige til

Med hensyn til aktivering mm. af hvalpen, synes jeg nedenstående hjemmeside er god at blive inspirerer af:
http://www.naturlig-hund.dk/traening/index_traning.html

Håber ovenstående kan hjælpe dig lidt på vej :)

Med venlig hilsen
Helle

Godkendelse af svar
Fra : Peachez

Dato : 02-01-07 14:47

Tak for svaret Birgitta.
Jeg synes virkelig, at jeg fik noget ud af at læse dine kommentar/indlæg. Jeg har skrevet til nogle forskellige steder, hvor der er hunde-motivation, så nu må vi se.

Igen, mange tak..

Mvh
Line

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-01-07 15:02

HEY!! Line!! --HAR du fået prinsessen hjem??? Var det ikke i fredags??

Fortæl, fortæl..

Og tak for accepten af mit svar. Det skal nok blive sjovt at træne med den lille pige. Men det er et stort arbejde. Det er du forhåbentlig klar over. Rigtig, rigtig god fornøjelse..

Kommentar
Fra : Peachez

Dato : 05-01-07 10:46

Jo det var, hun er 9 uger i dag.. *hurra* *G*
Jeg har stadig ikke fundet et sted i Aalborg, hvor jeg kan gå til hvalpe-motivation med hende .

Freia vil bare gerne bide, men jeg har fået at vide at det er fordi hendes gummer klør.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-01-07 12:33

Jaarh, det er det måske... men hun må IKKE bide i dig! I løbet af få uger bliver hendes bid så stærkt, at hun vil bide dig til blods hvis hun ikke forinden har lært, at det er forbudt.

Du lærer hende det ved at stoppe med at lege med hende hver gang hun begynder at bide. Altså , rejser dig op, vender ryggen til hende, -ignorerer hende osv. Måske vil hun pive og springe op og rive i dine bukseben. Du bliver bare ved at ignorere til hun opgiver. Når hun SÅ er holdt op med alt det hun ikke må, SÅ roser du hende og bukker dig ned og leger med hende igen.

At skælde ud giver bare en nervøs og usikker hvalp.

Ang. træning, så kan du prøve og snakke med kontaktpersonen for DKK træning for Nordjyllands amt. -- Du finder hende her:

http://www.dansk-kennel-klub.dk/812

For at gå til træning i Dansk Kennelklub skal du være medlem... Din hund skal ikke nødvendigvis være stambogsført.. --Men snak med hende om det. --Medlemsskab og træning koster tilsammen nogenlunde det samme som et kort kursus på 5-8 gange udenfor klub-regi.

--Ved du hvad, jeg kar lige kikket på kreds7's hjemmeside.

http://www.dkk-aalborg.dk/index.php?lng=da

Den ser altså ikke særlig aktiv ud. --Men nu har jeg sendt en mail til hende, der skulle stå for træningen.. -Du skal nok høre, hvis jeg får respons.

Kommentar
Fra : Peachez

Dato : 07-01-07 00:25

Mange tak.. :) Jeg har faktisk været derinde, men hvalpe motivation starter først når hvalpen er 3 mdr. og det synes jeg er for sent, for jeg vil jo gerne starte nu :S

Jeg har også prøvet på at kontakte 3 andre, men vil altså ikke træne min hvalp sammen med en masse andre voksne hund :S -Freia og jeg skulle dernæst starte på et hold, som var meget længere fremme i forløbet, fordi de ikke vidste, hvornår næste hold ville starte, så det opgav jeg.

Men men men, jeg søger stadigvæk..
Har du forresten en profil på hundegalleri.dk?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-01-07 13:28

Hej Line.
Det er slet ikke så ligetil at få hvalpen i gang med træning eller hvalpemotivation...
Det er rigtigt, at den KAN starte når den er 8 uger... Men holdene starter jo på bestemte tider, --måske 2-4 gange årligt og ikke hele tiden. Og når du så også ønsker at det skal være et hold i Ålborg så bliver der jo endnu færre muligheder...

At man KAN starte når hvalpen er 8 uger betyder bare, at holdet er for hvalpe FRA 8 uger af..

Se, nu er Freja allerede 9 uger, og om 3 uger er hun tæt på de 3 mdr... SÅ hurtigt går tiden... (hvilket minder mig om: HUSK at tage billeder!!! Hun bliver lynhurtigt voksen...)

---Jeg har fået svar fra anne-mette-DKK-Ålborg. Hun starter ikke træning op men sender min mail videre til en anden træner.
--Så vi må lige vente lidt endnu..

---Hvis jeg skulle gå til træning med Silke, så ville jeg dels skulle bruge 1½ time til transport hver vej. Og der ville kun være mulighed for at melde os til 2 gange om året...---

Jeg ved ikke, om du har prøvet at kontakte DCH (Danmarks Civile Hundeførerforening)? De har også en afdeling i Ålborg. Og de har også hvalpetræning.. Men der står ikke noget om hvornår eller hvor gammel hvalpen skal være. Det må du ringe og få at vide.

http://www.dch-aalborg.dk/index_2.htm

Og her er link til DCH Danmark, --hvis der skulle være andre steder i Nordjylland, der kunne være af interesse.. Det ser ud som om de har mange træningspladser i Nordjylland.

http://www.dch-danmark.dk/

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-01-07 15:23

Nå.. Så fik jeg svar om hvalpeholdet i Ålborg..

Citat
Hej

Der er I øjeblikket ikke nogle pladser på hvalpeholdet.

Jeg vil meget gerne skrive jer på venteliste. Så vil I blive kontaktet lige så snart der starter eet hold op. Det er efter 1. Til mølle princippet.

Hører jeg fra jer skriver jeg jer op.

Tak

Mvh Anne-Mette

Så det gav ikke rigtig noget... Du kan jo lade jer skrive op forskellige steder, -og så starte det sted der først er plads på.

Måske burde du besøge træningspladserne og kikke på hvordan undervisningen foregår?