/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Win 98SE og usb memory stick
Fra : o.v.n.
Vist : 588 gange
200 point
Dato : 26-12-06 15:10

Hej min svoger fil en 512MB Kingston Data Traveler i julegave, han vil bruge den til at flytte data mellem computere, men vi stødte ind i et problem da vi ville bruge hans gamle IBM Thinkpad med Windows 98SE, den kan ikke se stikket, vi har hentet driver her: http://www.kingston.com/support/downloads/usbdatatrav/default.asp
det er den på anden linie, og der står Windows 98SE driver, hvad har vi gjort forkert ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-12-06 15:17

Problemet er nok at sticken er en 2.0 USB......

Thinkpaden har nok kun 1.1 USB

Så det er den der skal opdateres til 2.0

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-12-06 15:18

Eller finde en driver til USB 1.1

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-12-06 15:52

Jeg mener at usb2 altid kan køre i en usb1 computer, bare med lavere hastighed, eller er det omvendt

Kommentar
Fra : bja2

Dato : 26-12-06 16:15

Er der ikke noget med NTFS og FAT 16/ 32 Bare en tanke

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 200 point
Dato : 26-12-06 16:21

Ja sticken er god nok.....

Men driveren skal være til USB 1.1......

Tror ikke IBMen har USB 2.0

Om sticken kan klare 2.0 er uden betydning - det går som der bliver skrevet blot lidt langsommere (læs meget )

Men en 2.0 driver i IBMen gør ingen gavn hvis den "kun" har USB 1.0 eller 1.1......

Normalt ligger der en driver på sticken beregnet til 98 !!!!!!

XP har IKKE brug for en....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-12-06 16:25

Citat
Er der ikke noget med NTFS og FAT 16/ 32 Bare en tanke

Jo - du må ikke formatere sticken i NTFS - så kan win 98 IKKE læse den.....

Den skal være FAT32

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-12-06 16:27

IBMen har usb1, jeg troede bare det gik lidt langsommere, ikke at der skulle en anden driver til, hvor findes sådan en driver ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-12-06 16:35

Lå/ligger den ikke på sticken ????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-12-06 16:41
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-12-06 16:41

Der var ingenting på sticken

Kommentar
Fra : bja2

Dato : 26-12-06 17:11

Har du formatteret sticken? Som FAT 32

Kommentar
Fra : bja2

Dato : 26-12-06 17:11

Har du formatteret sticken? Som FAT 32

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-12-06 17:17

Den burde være formateret når du køber den, men som vi har været inde på - hvis den er NTFS formateret er det ligegyldigt hvilken driver du finder - win 98 vil ALDRIG kunne læse den....

Så tjek lige filsystemet på den i en XP maskine.....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-12-06 17:38

Tak for alle indlæg der er noget at arbejde videre med, næste forsøg er den 28. i hører om det lykkes

Kommentar
Fra : iah

Dato : 26-12-06 17:56

hvis det er drivere der mangler kan du prøve dette geniale program:
http://www.drivermagician.com/

iah

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 26-12-06 18:02

problemet er at du har sat den til en usb der ikke levere strøm til enheder.
det gør mange bærbare ikke , for at sparre på deres egen strøm.
prøv et andet usbstik på thinkpad'en et af den gør det, altså levere strøm til enheden

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-12-06 20:34

Kingston datatraveler (U3)
Den er selvkørende i XP
Skal startes i win 2000
Den bør kunne installere sig i Win 98
Jeg kører med den i en Compaq E500 i USB 1 og den starter selv. Jeg har dog XP indstalleret.

Prøv lige:
wintast+e
Kan du se "Kingston U3" - så gå ind og Lounch U3

eller bare find din flytbare disk.
Som du kan bruge til data.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-12-06 22:26

e.c vi har set i stifinder og der var intet der hed noget med Kingston, hver gang den bliver sat i maskinen med Windows 98SE, starter guiden Ny hardware fundet, men den/vi kan ikke finde drivere til sticken

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-12-06 22:28

Prøv lige den "pakke" jeg gav dig til sidst......

Der skulle være en 1.0 - 1.1 imellem.....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-12-06 22:31

Jeg har glemt at skrive at ingen problemer var på svogerens 2 andre maskiner, en ny med Win XP pro og en gammel med Win ME, lige den sidste tilføjelse: Maskinen med problemerne kan ikke komme på nettet, vi må hente manglende drivere fra en anden maskine, med net forbindelse, enten min eller hans

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-12-06 22:34

OK refi, men ikke før den 28. da familien kommer på besøg her, svogeren roder ikke selv med computeren

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-12-06 23:01

Helt i orden.....

Men som du fortæller det der er det givet driveren der er problemet...

Ser lige om jeg kan finde en mere hvis den anden ikke virker

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 26-12-06 23:54

Da jeg kørte med win98, skulle USB Enables i BIOS, får at usb enheder kunne køre. Måske er det det.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-12-06 11:39

Din svoger har vist et problem nu.
Jeg fandt lige min Kingston U3 DataTraveler hardware indstallations guide frem.
U3 works with win 2000 sp4 /XP

Men se her om dette kan bruges:
http://www.kingston.com/support/downloads/usbdatatrav/default.asp?s=DTI_HS

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 29-12-06 10:03
Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-12-06 01:08

Tak for svaret refi. Tak for indlæg til alle vi fik det ikke til at virke, men de gode point skal jo ikke gå tabt det er højst sandsynlig en driver der mangler, jeg tror ikke på den med manglende strøm på usb stikken, når guiden Ny hardware starter må computeren da have set stikken, den var ved levering formateret som FAT, det er den stadig, de andre computere kan godt bruge denne formatering, svogeren mener også det er begræset hvor længe endnu han vil bruge den gamle maskine og en ny vil der ikke være problemer med
GODT NYTÅR