/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Hvad betyder det.?
Fra : 0463
Vist : 2457 gange
100 point
Dato : 26-12-06 13:31

Jeg sidder her med en statusattest over min far.
som har problermer med balancen,
og så støder jeg på sætninger som,

med henblik på om der er progression i tilstand.

og

Diagnosen er Cerebellar ataksi. Der vil i årene fremover være
progression af tilstand.

Det kan godt være det er mig som er dum,
men oversat til forstålig dansk, hvad betyder det så?

På forhånd tak for hjælpen

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 26-12-06 13:40

Cerebellar ataksi (dårlig koordination og rysten af lemmerne ved målrettede bevægelser, gangusikkerhed, sløret stemme)

- og progression betyder at tilstanden er i udvikling (bliver forværret) desværre...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 26-12-06 14:25

Du kan læse mere på sundhed.dk

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 100 point
Dato : 26-12-06 17:48

Cerebellum er lillehjernen. Så din far har ataxi der stammer fra en påvirkning af lillehjernen. Det siger vist ikke så meget om årsagen, -og heller ikke om behandlingsmulighederne.

Men hvis man forventer at lidelsen er progressiv, så ser det ikke så godt ud...
Og alligevel...
--Jeg fik selv konstateret atrofi --altså svind- af bl.a. cerebellum for 14 år siden. Og dengang skrev man i journalen noget med "..gentagelse af undersøgelserne efter et par år med henblik på konstatering af progression".. --Og jeg blev undersøgt nogle gange mere med års mellemrum.. uden at der blev konstateret forværring.. Og jeg har det stadig godt.

Så du skal have en læge til at gennemgå journalen med dig, så du ikke går rundt med mere bange anelser end nødvendigt..

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 27-12-06 21:52

Citat
Det kan godt være det er mig som er dum,
men oversat til forstålig dansk, hvad betyder det så?

Nej, du er IKKE dum - det er lægerne, der ikke skriver på almindeligt dansk, så vi almindelige dødelige kan forstå det

Birgitta her ret - få den gennemgået med den læge, der har skrevet den.

Hanne

Godkendelse af svar
Fra : 0463

Dato : 01-01-07 19:28

Tak for svaret Birgitta.

Hilsen BO

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-01-07 14:49

Hej BO. Tak for accepten af dit svar.
Jeg håber for dig, at fremtiden for din far ikke er så dyster som du måske frygter. Læger kan ikke altid sige noget om hvordan en tilstand udvikler sig, men ventetiden er i sig selv hård. Så I må prøve på at støtte hinanden og være der for hinanden..

Jeg håber det bedste for jer..