/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Trådløs med Linksys WRT54G
Fra : Ida_Simonsen
Vist : 1363 gange
218 point
Dato : 25-12-06 23:51

Hej..

Nu er det endelig lykkedes mig at få anskaffet en router, der virker.
Jeg har nu to bærbare computer tilsluttet det trådløse netværk...

Men indimellem, faktisk tit, hopper forbindelsen af.. begge bærbare befinder sig kun omkring 5-10 meter væk fra min router. Det er virkelig irriterende. Og så er signalet "meget lavt" eller blot "lavt"

Hvad skal jeg gøre? Hjælp.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 26-12-06 00:19

prøv at skifte kanal da der måske er et andet trådløst netværk i nærheden der generer.
Det er jo dejligt med trådløst, men hvad med kryptering, for det står vel ikke pivåbent

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 26-12-06 00:21

med hensyn til lavt signal er det jo et spørgsmål om at placere routeren et strategisk godt sted hvor der ikke er alt for mange mursten i vejen

Kommentar
Fra : Sunnyman

Dato : 26-12-06 09:10

Hej Ida,

Jeg har selv den samme Router som dig, og jeg havde det samme problem som dig..
Min løsning var :
Under routerens opsætning....wireless.....basic settings, der sætter du :

1. Channel 2.442, der undgår du at andre trådløse apparater forstyrrer, undtagen dog evt, andre trådløse net. Der må du prøve dig frem, med de forskellige kanaler hvis problemet fortsætter.

Under Advanced :
1. Basic rate til 1-2 Mbps
2. Control TX rate til Auto
3. Check preamble type er sat til Long

Disse indstillinger løste mit problem, jeg har nu høj forbindelse selv gennem flere mure.

Og husk så lige at krypter dit netværk når du har fået det til at virke.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 26-12-06 09:43

Det vil også være en god ide, at du checkede for nyeste firmware, da disse kan indholde forbedringer siden den første version.

Check også om der er skruet tilstrækkeligt op for routerens senderstyrke, da den ofte er stillet ned på et lavt niveau.

Kommentar
Fra : Ida_Simonsen

Dato : 26-12-06 11:59

hej sunnyman

Hvad mener du med kryptering ?
og hvor kan jeg finde det nyeste firmwire?

Kommentar
Fra : Ida_Simonsen

Dato : 26-12-06 12:03

og hvor høj forbindelse har du så ?

Kommentar
Fra : Ida_Simonsen

Dato : 26-12-06 12:11

under advanced i routerens opsætning, kan jeg ikke finde CONTROL TX RATE og PREAMBLE TYPE. Hvor står det helt præcis henne ?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 26-12-06 12:17

Med kryptering mener vi at du skal sikre dit netværk så andre ikke kan logge ind og bruge det og "stjæle" fra din pc.

I menuen som du finder ved at taste i explorers søgefelt http://192.168.1.1 kan du sætte det hele op og der er også en menu der hjælper dig med at finde den seneste firmware. Firmware er det software der er puttet i routeren for at få den til at virke og den bliver fra tid til anden opdateret for at få den til at virke endnu bedre og rette evt. fejl. Prøv at læse i manualen til routeren der plejer at være en udmærket vejledning i kryptering m.m.

Hvios ikke du har mod på det selv så kender du sikkeret en eller anden "nørd"der kan hjælpe

Kommentar
Fra : Ida_Simonsen

Dato : 26-12-06 12:19

jamen det er gjort nu.. kom lige i tanke om.. fik hjælp til opsætningen og har rimelig styr på det nu

Kommentar
Fra : Ida_Simonsen

Dato : 26-12-06 12:19

jamen det er gjort nu.. kom lige i tanke om.. fik hjælp til opsætningen og har rimelig styr på det nu

Kommentar
Fra : severino

Dato : 26-12-06 12:19

I da da da da dog!
Har du læst brugsvejledningen til din router???
Den vil sikkert give dig svar på en del af de mange spørgsmål, som du sikkert har; bedømt ud fra den viden du afsløre her på KANDU!

Jeg er næsten sikker på, at der er en link-adresse til LinkSys hvor du kan opdatere din firmware.
Ellers klik her:
http://www.linksys.com/servlet/Satellite?childpagename=US%2FLayout&packedargs=page%3D2%26cid%3D1115416835852%26c%3DL_Content_C1&pagename=Linksys%2FCommon%2FVisitorWrapper&SubmittedElement=Linksys%2FFormSubmit%2FProductDownloadSearch&sp_prodsku=1149562300349

Kryptering kommer vi tilbage til!

Kommentar
Fra : Ida_Simonsen

Dato : 26-12-06 12:25

Jeg har krypteret netværket, så der er en kode på nu... Men for at vende tibage til det med signalet har jeg ikke kunnet finde de instillinger i advanced.

Kommentar
Fra : Ida_Simonsen

Dato : 26-12-06 12:28

Jeg har downloaded filen, som du skrev.. men når jeg indsætter og trykker gennemse og trykker update, står der, at den are failed...

Kommentar
Fra : severino

Dato : 26-12-06 14:37

Her er hele oversigten for diverse Linksys produkternes firmware:
http://www.linksys.com/servlet/Satellite?c=L_Content_C1&childpagename=US%2FLayout&cid=1115416835852&pagename=Linksys%2FCommon%2FVisitorWrapper
Din signalstyrke findes sikkert inden under wireless, eller hvad den nu hedder i din routers menu!
Det er samme sted hvor du vælger SSID og kanalnummer.
Opdateringen skal forgå via et netkabel, og IKKE via trådløs, da nogle routere ikke kan lide den metode. Visse modeller har jeg læst, at de kan dø af det, via den trådløse.

Kommentar
Fra : Ida_Simonsen

Dato : 26-12-06 21:01

Der står altså ikke de to sidste punkter ,som sunnyman nævnte.. Disse står altså ikke i min router opsætning. Har nu kigget i lang tid..

Kommentar
Fra : Ida_Simonsen

Dato : 26-12-06 21:26

Hvad kan jeg så gøre, hvis det er mit trådløse netkort, som der er noget i vejen med? Det er et sitecom 54 mbps. Det er ca. 1 år gammelt.
For har tjekket signalet med en anden computer , hvor der er indbygget trådløs, og der er signalet meget højt...

Hjælp.

Kommentar
Fra : Ida_Simonsen

Dato : 26-12-06 21:49

Mit netkot er et Sitecom Pc Card model: WL-112.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-12-06 14:35

Hvis det er et indbygget netkort /wireless adapter så ligger der en driver på den CD (utility) som hører til comp.
Er det USB / pmcia / cadbus - adapter så findes der også en CD med program og driver.

Måske er der en driver her:
http://www.treiberupdate.de/treiber-download/download-159334-treiber-Sitecom-WL112WirelessNetworkCardbusCard54g.html

Kommentar
Fra : Ida_Simonsen

Dato : 28-12-06 23:13

Kommentar
Fra : severino

Dato : 28-12-06 23:59

Du skriver ikke noget Ida - er du gået tilbage til din gamle TopCom WBR611 router?

Kommentar
Fra : Ida_Simonsen

Dato : 29-12-06 16:44

Neeej, men jeg har den stadigvæk ;D (det værre lort)

Jamen jeg er kommet frem til det, at det er mit netkort (Sitecom WL-112), som der er noget galt med. For forbindelsen er virkelig lav og hopper tit ud, selvom jeg kun er 5-10 meter væk fra routeren.. Så ved ikke hvad der kan være galt..

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-12-06 17:19

1. Har du indstalleret mogen driver og program til det netkort. (som er en wireless adapter)

2. Hvilket styresystem bruger du
...a. XP
...b. win 2000
...c. noget tredie

Kommentar
Fra : Ida_Simonsen

Dato : 29-12-06 17:26

Ja, jeg installeret driveren til mit netkort og jeg bruger windows XP home edition.

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 29-12-06 17:50

Har også Linksys, har kun dårlige erfaring med signalet.

Har prøvet og placerer Routeren så hensigtsmæssigt som muligt (midt på køkken gulvet) så kan de to PC'er fange et signal på højt niveau.

Har lige hørt at løsningen det er og købe en ekstra antenne, så køre det på alle højeste signal.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 29-12-06 17:55

Har du prøvet at skifte til en anden kanal som jeg foreslog for længe siden.

For det kan jo også lade sig gøre at sætte en repeater til men jeg mener nu ikke det skulle være nødvendigt

Kommentar
Fra : severino

Dato : 29-12-06 18:23

Jeg kunne godt tænke mig lidt klarhed over det!
Du taler om 2 bærebare der køre trådløs.
Du taler samtidig om netkort!
Hvad er det for netkort du har til de to maskiner? - Er det USB eller PCMCIA som extern kort, eller har du dem indbygget i dine bærebare???

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-12-06 20:01

Har selv samme router, kører bare fantastisk godt, min Firmware Version: v4.30.5
Ikke alle firmware skal køres fra routeren, nogle kan bare startes fra en fast tilsluttet computer.
Har også god erfaring med bærbare, nogle med indbygget netkort, og en med PCMCIA kort, som er Linksys, da det altid er en god ide at bruge samme fabrikant.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : dhmoelsted

Dato : 29-12-06 21:29
Kommentar
Fra : dhmoelsted

Dato : 29-12-06 21:33
Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 218 point
Dato : 29-12-06 23:07

Ja, så er jeg forud for min tid, med hensyn til firmware.
Men forklaringen er at Ida_Simonsen skal se under bunden, hvor der med lille skrift står versionsnummeret, og det er det hun skal finde og finde den rigtigste på denne side:
http://www-dk.linksys.com/servlet/Satellite?c=L_Content_C1&childpagename=DK%2FLayout&cid=1136592096769&pagename=Linksys%2FCommon%2FVisitorWrapper

Citat: (Jeg har downloaded filen, som du skrev.. men når jeg indsætter og trykker gennemse og trykker update, står der, at den are failed...)
Når den er hentet, skal den jo først zippes ud, da filen ligger i zip format.
Så ida, hvis du har hentet den rigtige, skal du have et udpakningsprogram, som du kan få gratis, enten winzip eller winrar.
Når den er pakket ud, så skal din router nok acceptere den.

NB: Når du har installeret winzip eller winrar, skal du bare oprette en tom mappe.
Så højreklikker du på filen, trækker den over i den tomme mappe, og vælger unzip here.
Når den er pakket ud, kan du slette zipfilen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Ida_Simonsen

Dato : 29-12-06 23:08

Altså jeg kører med 2 bærbare, den ene med indbyget, hvor signalet er udmærket. Den anden bærbare har et netkort (PCMCIA kort) altså et eksternt kort, der er af mærket Sitecom. Her er signalet meget lavt.

Kommentar
Fra : Ida_Simonsen

Dato : 29-12-06 23:10

Okay, men tak alligevel :)

Kommentar
Fra : severino

Dato : 29-12-06 23:36

Der hvor der er forskel på dine to maskiner er: Den med indbygget netkort, har også en indbygget antenne i siden på skærm/låget, så når du har åbnet den og er køreklar, så står antennen jo næsten lodret og er polariseret som din routers antenne (Lodret polariseret)
Den anden maskine med PCMCIA kortet, her sidder antennen i kortet. Af gode grunde er denne antenne en nedspolet type, som givetvis også ligger vandret, noget som gør at den har en væsentlig dårligere virkningsgrad.

Prøv at lave det eksperiment, at du lægger antennen ned i vandret på din router, blot for at se om du får et kraftigere signal på den med PCMCIA kortet. Om nødvendigt dreje din PC lidt rundt, så den ser vinkelret ind på routerens antenne.
Jeg har en fornemmelse at det er her der er noget der driller!

Kommentar
Fra : Ida_Simonsen

Dato : 27-01-07 15:48

Har stadig dårligt signalt.

Virker kun lige når den står i routerens "linje"

------------------------router-----------------------------, så er signalet ok.

Godkendelse af svar
Fra : Ida_Simonsen

Dato : 14-02-07 13:59

Tak for svaret pallebhansen.