/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
aflevering af kirkebøger ?
Fra : lasseemil
Vist : 1119 gange
100 point
Dato : 25-12-06 21:32

Som nybegynder i faget - mest som medhjælper - har jeg mange gange fået at vide at der er lavet en lov om at bestemte typer kirkebøger op til et bestemt årstal skal (skulle have været) afleveret til diverse arkiver, men at loven næsten konsekvent ikke bliver overholdt.Hvis dette er rigtigt : Hvem ser igennem fingrene med at kordegne/præster ikke overholder landets love? Hvorfor er der ikke anlagt retssager? Hvad laver kirkeministeriet i denne forbindelse?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 25-12-06 21:53

Jeg ved ikke, hvad for en lov, du taler om, men det kan måake være den, der blev lavet i forbindelse med at kirkebogs indførslerne nu skal ske elektronisk.

Jeg ved at landsarkiverne har fået mange kirkebøger afleveret, men at de ikke har nået at registrere dem endnu.

Ole P. Bielefeldt
www.familytreemaker.dk

Kommentar
Fra : lasseemil

Dato : 25-12-06 23:02

Nej, jeg mener ,efter hvad jeg har fået at vide, at der skulle eksistere en lov om at f.eks. alle håndskrevne bøger om afdøde SKAL være afleret indtil 1990 eller 95, men ikke bliver det da denne lov blot ignoreres.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 26-12-06 08:41

Det passer ikke, da alle kirkebøger er ført o to eks, det ene skal afleveres til respektive
landsarkiv. Og det sker også. Men men du har ikke adgang til dem, derfor forledes nogle til at tro en masse sludder.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 26-12-06 08:46
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 26-12-06 09:27

Citat
Fra 1968 er samtlige personer født i Danmark - uanset om de tilhører folkekirken - indført i både hoved- og kontraministerialbogen.

http://www.arkivalieronline.dk/
Jeg synes du skulle orientere dig lidt om hvad der gælder, søg på nettet kig ind på bib.
Lyt ikke til mærkelige historier fra folk som tilsyneladende ikke fatter ret meget.

Kommentar
Fra : lasseemil

Dato : 26-12-06 10:45

Tak for henvisningen til Statens arkivers hjemmeside, Teil. Her står jo at oplysninger om fødsel,konfimation og vielse er tilgængelige efter 50 år(til1955/56) , og dødebøger er tilgængelige efter 10 år (1995/96). Alle sogne har ikke (for at sige det mildt) ikke afleveret helt op til disse årstal.På landsarkivet i Odense kan jeg lige kun huske et sogn, der havde afleveret dødebøger indtil 1990. Er denne slendrian ikke direkte ulovlig. Loven gælder vel for alle?

Kommentar
Fra : kassan

Dato : 26-12-06 11:25

Min gode kvinde/mand!
Der er ikke tale om slendrian eller ulovlighedder, men det er sådan at nogle sogne ikke er særlig store, der er begivenhederne blandet, fødsel, konfirmation, vielser og døde. Da oplysningerne om de 3 første har adgangsgrænse på 50 år rammer det på den måde også de døde.
Jeg syntes du hellere skulle glæde dig over at vi har så godt et arkivvæsen son vi har. Du kan på nettet finde alle de kirkebøger der findes i Danmark, op til omk. 1892.
Med venlig hilsen
Ole Hansen

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 26-12-06 11:47

Som kassan siger.
Bøgerne afleveres når de er fuldskrevne. D.v.s. der kan gå længere tid end 10 år for dødsfald.
Altså en praktisk grund. Dette undgår vi måske med den elektroniske kirkebog.
Du kan altid besøge kirkekontoret og se i bogen frem til den tilladte dato.
De kan jo betyde kørsel på kryds og tværs af landet.
Et besøg på kirkegårde er også en stor hjælp.
Avisarkiver med dødsannoncer er et alternativ.
Mange lokalhistoriske arkiver har også avissamlinger.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 26-12-06 11:57
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 26-12-06 12:17
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 26-12-06 13:00
Kommentar
Fra : lasseemil

Dato : 27-12-06 09:41

Jeg har udersøgt sagen, og jeg havde misforstået sagen delvis.Til gengæld har ingen af svarene rettet mig korekt. Sagen er at ALLE kontrabøger UDEN UNDTAGELSE til og med år 2004 SKAL (skulle have været) være afleveret til de respektive arkiver. Basta. Jeg har en sær fornemmelse af at folk holder hånden over sogne der blæser på love og regler. Mit eget sogn Tåstrup Nykirke er et af dem der er utallige årtier bagud.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-12-06 10:30

Du er helt forkert på den.

Kommentar
Fra : lasseemil

Dato : 27-12-06 11:52

Pudsigt. Jeg har det fra en mangeåigt slaægtsforskene person, Der meget ofte taler med de ansatte på mindst 3 af Danmarks arkiver.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-12-06 11:54

Ja ja du vil give andre skylden for din manglende evne.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-12-06 11:58

Kirkebøger fra 2004 har du ikke adgang til.

Kommentar
Fra : lasseemil

Dato : 27-12-06 12:00

OK. Men kan kan nogen så forklare mig hvorfor denne rutinerede person himler op overfor sognenes slendrian og manglende konsekvenser for dem.

Accepteret svar
Fra : steenvin

Modtaget 100 point
Dato : 27-12-06 13:06

Kære alle

Nu bliver jeg altså nødt til at blande mig, Jeg har været ansat på Landsarkivet til netop at forestå præcis ovenstående emne. Jeg har som der skrives netop sørget for at afleveringsfristerne blev overholdt og der er ikke blevet set igennem fingrene eller holdt hånden over nogen. Jeg har modtaget ca. 6000 kontraministerialbøger samt flere hundrede hovedbøger fra sjælland, lolland-falster og bornholms stifter. Allebøger uden undtagelse erregistreret i Statens arkivers database Daisy som alle har fri adgang til, her vil i finde bøgerne men det er som skrevet ikke sikkert de er tilgængelige endnu, men man kan til hver en tid låne bogen og få lov til at kigge i dem under opsyn vel at mærke inden for de tilgængelige år.

Mig bekendt var der kun et provsti som ikke havde afleveret ved udgangen af 2004, dette blev naturligvis meldt til stiftøvrigheden. (så ingen slendrian fra SA´s side)

Men før man kalder nogen en slendrian, skulle man måske prøve at forhøre sig hos andre om hvor man kan søge om arkivalierne er modtaget - søg altid i Statens arkivers database Daisy.

Lasseemil skriver at kun 1 sogn i Odense har afleveret dødebøger indtil 1990, det kan være Odense ikke er nået så langt i registreringen endnu, men du kan da henvende dig og spørge om du evt, må låne bogen for pågældende sogn. Men du skriver jo heller ikke om det var i sidste uge du spurgte eller om det var for 3 år siden.

Mvh Steenvin

Godkendelse af svar
Fra : lasseemil

Dato : 01-01-07 13:01

Tak for svaret steenvin.