/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Servostyringen røg
Fra : smutter50
Vist : 3457 gange
200 point
Dato : 25-12-06 20:29

UPS. Pludselign røg servostyringen, og batterilampen tændte. Måske gik viskerne også lidt langsommere....
Er det akut. Skulle jo gerne bruge bilen i morgen....
Sorry, hvis det er banalt for nogle, men jeg kan kun starte og køre en bil.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 25-12-06 20:32

En sikring er kaput.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 25-12-06 20:33

Kender en med samme problem, det drejer sig i det tilfælde om en bolt der koster 3000kr at få skiftet, men vedkommende har kørt rundt med det en måned efter at værkstedet sagde god for sikkerheden.

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 210 point
Dato : 25-12-06 20:36

Hvis batterilampen lyser og servostyringen røg, så er din rem måske sprunget, så servopumpen, og generatoren ikke bliver trukket.

Som regel trækker denne rem også din vandpumpe, hvilket betyder at bilen burde blive for varm ret hurtig.
Dog findes der biler, hvor vandpumpen kører videre på en anden rem, eller på anden vis.

Selv om remmen er sprunget og din bil ikke lader mere (derfor batteri lampen) vil bilen, stoppe lige pludselig, når der ikke er mere strøm på batteriet, til at lave gnister på tændrørerne.

Bliver din vandpumpe trukket af denne rem, vil bilen kunne tage varig skade, hvis den bliver for varm.

Kommentar
Fra : smutter50

Dato : 25-12-06 20:40

Og hvad kan sådan en lille sag forventes at koste..

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-12-06 20:41

Der er muligvis to remme, men en sprunget rem kan være forklaringen alt efter hvilket system der anvendes.
Visse biler kører med elektrisk servo og så vil det være en anden forklaring der skal til.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-12-06 20:50

Et par tusinde er meget hurtigt væk - arbejdslønnen taget i betragtning.....

Og med det kendskab du selv siger du har til biler - ville jeg klart lade den stå......

Skaderne KAN blive store ved at fortsætte - for ikke at tale om sikkerheden....

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 26-12-06 08:17

Se thulin's svar. Det er med 99,5% sikkerhed remmen der er gået i stykker. Den trækker dymano og pumpe til servostyringen og sikkert også din vandpumpe. Du kan finde i venstre side i motorrummet (sidder den for det meste). Den koster ikke mange kroner, men kan nok ikke købes her i helligdagene. Du kan selv skifte den ved at løsne dymanoen, sætte remmen på, spænd dynamoen og spænd så bolten på dynamone. Den må ikke være strammere end du kan trykke remmen ca. 1 cm. Du kan også tage på et værksted, ketner m.m. Det tager ca. 1/2 timer at sætte en ny rem på. Nogle biler kan det være mere besværlig og tage lidt længere tid.
LAD VÆRE MED AT KØRE I BILEN HVIS REMMEN ER SPRUNGET.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : PS.BMW

Dato : 26-12-06 09:43

Ville det ikke forenkle mulighederne hvis mærke, model samt årgang blev oplyst?

Mvh.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 26-12-06 14:26

Du sigerikke hvad slags bil det er,men det er nok din kilerem der er røget.Nogle biler tager det 5 minutter at montere den.og da koster det ikke mer en 500kr med remmen.Andre biler kan det tage noget lengre tid at skifte rem.Men det bliver nok ikke 2000 kr.Hvis det kun er en rem bør det ikke koste mer en max 800kr.
alimak

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 26-12-06 14:30

Servo remmen bliver ofte spændt af servopumpen, så da er det den der skal løsnes for at stramme remmen. Men når vi ikke ved hvad slags bil det er.....
alimak

Godkendelse af svar
Fra : smutter50

Dato : 27-12-06 14:26

Tak for svaret thulin.
Remmen røget. Ny bestilt. Kan laves i morgen.