/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Lyddæmpe et klaver v. nabovæg
Fra : fa.dk
Vist : 3780 gange
100 point
Dato : 25-12-06 18:06

Jeg er flyttet ind i rækkehus, hvor isoleringen mellem boligerne ellers er god.
Jeg har et klaver stående op mod en væg til den ene nabo - og opdager nu,
at det dæmpet kan høres, når jeg spiller - endog hvad jeg spiller.
Det kommer lidt bag på mig, da jeg i sommers afprøvede det med åben og lukket terrassedør,
og da kunne de ikke høre noget, når døren var lukket ???
De siger, at de ikke føler sig generet af det, men det generer mig.
Er der nogen, der kan komme med et forslag til en isolerende plade,
jeg kunne sætte bag klaveret og afhjælpe problemet/mindske det?
Den eneste anden mulighed for placering af klaver er på væg til den anden nabo.
Vh. Frank

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-12-06 18:20

Ryk klaveret nogle centimeter væk fra væggen. Det må ikke røre væggen , og der må ikke ligge fast materiale mellemklaver og væg.
Du kan også sætte nogle gummidimser under klaverets ben eller skinner som det står på. Dem man bruger til rystedæmpning af hårde hvidevarer kan måske passe, afhængig ag hvordan dit klavers fødder er.

Disse ting hjælper mod lyd , som transmitteres , ved vibration gennem bygnings dele. Du kan også checke at der er fugethelt tæt langs væggens samling med ydervæg og gulv.

Selve væggens dæmpning er det uligt svært for dig at gøre noget ved.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-12-06 18:49

Rockwool laver noget som kan lyddæmpe.
http://www.rockwool.dk/sw56770.asp

Kommentar
Fra : fa.dk

Dato : 25-12-06 19:03

Tak for svaret, transor.
Klaveret rører ikke væggen, og der er fugetæt v. gulv. Jeg vil dog forsøge at rykke det yderligere et par centimetre ud.
Klaverets hjul står i nogle plastskåle beregnet til dette for at skåne gulvet - og i skålene har jeg lagt det materiale, der kan hindre en tørretumbler i at falde ned fra en vaskemaskine; det må være det, du omtaler.
Jeg havde faktisk ikke forestiller mig, at lyden forplantede sig gennem gulvet, når jeg havde gjort dette, men gennem væg - og havde tænkt på en "løs plade" af noget lyddæmpende materiale, der kunne hæftes på væggen. Er der en en idé til en sådan plade?
Men det kan jo alligvevel være, at det er gennem gulvet, det sker, selv om jeg ikke overhovedet kan høre andre gå på gulvene i nabohusene. Den eneste lyd er faktisk en dæmpet lyd på væg, når en køkkenskuffe lukkes/glider i.
Vh. Frank

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-12-06 19:08

Der findes også dæmpningsmateriale til biler eks. motorhjælm og døre. Men der er noget gummiagtigt som selvklæbes på. (ej billigt)

Kommentar
Fra : fa.dk

Dato : 25-12-06 19:16

Tak for svaret, e.c.
Jeg vil efter juledagene snakke med en Rockwool-forhandler.
Inden jeg tildeler point, vil jeg lige se, om der kommer andre reaktioner f.eks. ang.
forplantningen af lyden, om det skønnes, det sker gennem gulv eller væg.
Der er nævnt, at der er dobbeltvægge v. lejlighedsskel. Husene er 3 år gamle.
Vh. Frank

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 25-12-06 23:42

Du kan også selv lave en lydtæt væg 50mm stålskinner en perforeret plade du ved med huller isolering i plast eller allukraft eks med sølv udaf som ses igennem hullerne på de i forvejen malede pladergummilister imellem plade og stel Det er en rigtig lydsluger hvis man gør det i et helt rum på alle vægge skal der råbes fra den ene side til den anden da lyden dør
Mvh Sune

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 26-12-06 02:15

Hej.

Prøv at tænke alternativt, det gjorde vi, da vi, for år tilbage, boede i ½ dobbelthus. Vi spiller orgel og vi fandt på at sætte instrumentet ud fra et hjørne - altså - når vi sad og spillede, sad vi med i hjørnet med ryggen til væggen.

Det var alletiders, gav både bedre lyd i stuen, vi kunne følge med i hvad der foregik (sad jo nu med blikket mod stuen og ikke ind i væggen) og sidst men ikke mindst - ingen lyde nåede ind til naboen.

Vort orgel havde ikke en pæn 'bagside', så vi betræk en plade i bagsidens størrelse med pænt møbelstof og limede den på - på den måde blev orgelet faktisk en gevinst for stuen.

Hvis dette kan lade sig gøre hos Jer, vil det sikkert løse problemet og det behøver jo ikke nødvendigvis at være i et hjørne - man skal blot 'vende instrumentet om' og rykke det en klaverstols dybde ud fra væggen.

God fornøjelse og venlig hilsen
Dorthe