/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Hvilken maling til modelskib.
Fra : e.c
Vist : 710 gange
50 point
Dato : 23-12-06 19:25

Hej.
Jeg er ved at samle et modelskib (Robbe)
Hvilken grunder og maling må der bruges til den del, der af ABS plast
Må der bruges spaylak og evt. hvilken type.

Eyvind.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-12-06 19:46

En modelskibsmalinghobbybutik kan tænkes føre denne slags
skibsmaling.
Min ringe viden siger nonspray på plastic.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 23-12-06 19:52

Tak Teil - men jeg venter lige på en expert.

Det er jo både nemmere og billigere.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-12-06 19:55

Hvis du ikke har 10 modeller i beredskab er det klogt at vente.
Jeg lover at holde mund og vente på julemanden. Måske har han et modelskib
til mig, et i plastic der skal males.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 23-12-06 20:07

Jeg har kun et, og det er langtfra færdig til maling.
Men det er rat at være på forkant, hvis man lige skal ud og tigge.
Nå men colortossen kalder.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 50 point
Dato : 24-12-06 00:48

Abs kan males med næsten al slags maling, når det er til en model, hvor sliddet bagefter vel er minimalt.
Husk god rengøring forinden, f.eks vask i sprid og aftørringmed em fnugfti klud. slib også glatteflader let med fint slibepapir . brug handsker så der ikke sættes nye fedtfingre.
du kan sprøjemale med alm hobbylak dåse. øv dig først på noget andet, elles laver du løbere.

Afdækning skal være omhyggeligt.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-12-06 00:56

Ikke ekspert, men i mine meget yngre dage lavede jeg både fly og skibe og da brugte jeg Humbrol modelmaling som fås i mange farver.
Revell er der også noget der hedder.

Godkendelse af svar
Fra : e.c

Dato : 24-12-06 00:56

Tak for svaret transor. Super - lige det svar jeg havde drømt om.
Eyvind

Ps. skal der grundes først.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 24-12-06 09:46

Du behøver ikke at grunde først, men malingen kan falde af i flager, hvis man ikke gør det. Jeg har selv malet direkte på skrog uden malingen nogensinde at falde af.
Du kan spraye eller male med humbrol (oliebaseret).
Hvis du har noget der skal males hvidt, undgå humbrol. Den har det med at blive gullig ret hurtigt.

God fornøjelse (Husk også at holde jul

MVH

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 24-12-06 11:22

Tak viskinge..........................Julen er udsat et par måneder.
(det mangler jeg bare lige at fortælle mine børnebørn)