/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
bordplade i fyrtræ
Fra : peter1215
Vist : 2803 gange
100 point
Dato : 23-12-06 18:30

Har en køkkenbordplade i massiv fyrtræ. Den er slebet hele ned. Hvad og hvordan kan jeg behandle den for at den bliver ved med at fremstå så lys som nu ???

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-12-06 18:55

Du kan bruge hvisskuring, Det er næsten det eneste der kan holde til daglig brug og bevare den lys.

Du skal anskaffe læsket kalk ( calciumhydroxyd) opløse i vand og behandle træet med det.
Når det er trukket godt ind behandler du med sæbe , rigtige sæbespåner , ikke noget syntetisk

Der udfældes så i træets oveflade hvid kalksæbe , som er hårdt og giver en hvis modstandsdygtighed i daglig brug. Der skal jævnligt sæbeskures for at holde sig lyst.
Metoden er gammeldags , mere besværlig, og tager mere mod farbede pletter end de moderne behandlinger, hvor træet med tiden bliver mørkt.
Lad være med malingsprodukter, de ser pæne ud som nye, men glansen går hurtigt af på et arbejdsbord, som et køkkenbort jo er. Maling kan jo også ende i maden. kalk og sæbe er ganske uskadeligt for helbredet.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-12-06 18:58

god mat lak - voks - kig hos din farvehandler. Med voks skal du når pladen begynder at blive lidt mørk vaske af med oxalsyre - og bare vokse igen

skibslak giver en anden glans men holder utrolig godt og farven holder meget længe

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-12-06 19:01
Kommentar
Fra : stig54

Dato : 23-12-06 20:05

jeg ville meget nødig rense mit køkkenbord med oxalsyre.
Har prøvet at lysne mine terassebrædder med det, det er effektivt(men svært at få ensartet påført) og giftigt og udtørrer træet.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-12-06 20:45

Giv det en lak med UV-filter. Det sælges som gulvlak, men det betyder bare, at det kan tåle at gås på. Søg efter urethan-alkydlak og giv det tre til seks gange iflg brugsanvisning - altså med de rigtige pauser. Jeg har brugt det til både, som har skrabt hen over skarpe klippestykker med 6 mand i. Og der var intet at se bagefter.
mvh

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-12-06 20:47

Den ældste af bådene blev bygget i 1984 og er stadig fyrretræslys. Har stadig de originale 8 lag fra byggeåret

Kommentar
Fra : technic

Dato : 24-12-06 00:27

Fyrretræ og lak på et køkkenbord holder ikke uanset hvor god lakken er.
Oliebhandling kunne være en løsning, men det bliver temmelig mørkt med tiden.
Transors løsning er den meneste der holder i længden og kun ved flittig vedligeholdelse.
Hvis bordpladen havde været af en hårdere træsort ville lakering bedre kunne holde.

En lille ridse eller prik igennem lakken og fyrretræ vil komme til at se snavset ud når der trækker fugt ned i træet.

Hvis en båd med skrog i fyrretræ jhavde slæbt hen over klippestykker ville det kunne ses, men båden er sikkert af en anden træsort, sikkert lærk der er meget stærkere.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-12-06 00:32

Citat
Fyrretræ og lak på et køkkenbord holder ikke uanset hvor god lakken er
... vrøvl - mine forældres bordplade holdt sig flot i hele deres tid

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 24-12-06 01:04

Lak vil aldrig holde, især ikke på fyrretræ som er en løs træart, en ridse fra en kniv så trænger fugten ind og så er det sket.
Hvem vil også have en højglans bordplade, næ hvidskuring som skrevet står.
Har selv et gulv som er hvid ludbehandlet, godt nok ikke hvidskuret, men det har haft cola og kaffepletter på sig natten over og de tørres lige af med en våd karklud.
Lak er kun stærk så længe den er hel, og hvor længe er den det på et køkkenbord/arbejdsbord

Kommentar
Fra : technic

Dato : 24-12-06 01:06

vrøvl du bare selv, de har vel spist ude

Fyrretræ er meget, meget blødt og det er træets hårdhed der afgør om lakken holder fordi de stærkeste lakker vil krakelere når træet giver efter for tryk.

Kommentar
Fra : technic

Dato : 24-12-06 01:09

Nemlig stig54.

Måske en gammeldaws fuldtidshusmor kan holde bordet ved hjælp af diverse skånenordninger og påpasselighed, men det er ikke realistisk.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-12-06 02:12

>technic m. fl.
Fyrretræ er noget helt andet end det, de sælger i Silvan. Der er det gran, uden kerne men med masser af knaster. Og eftersom jeg selv har bygget min båd - og kender den mand, der både har skovet træet og skåret det op, ved jeg, det er fyr. Så meget mere som folk der på egnen mestendels ikke kender lærk - end ikke af navn. Lærk gror der ikke. Jorden er formentlig for sur. Så der er det en eksotisk træsort!
I øvrigt er jeg vokset op i en skov, så også derfra ved jeg forskel. Første gang, jeg var i en tømmerhandel på højre side af Storebælt og en fyr prøvede at sælge mig en "fyrreplanke", var jeg meget tæt på at pande ham én fordi han var så forsnottet mellem ørerne. Siden fandt jeg ud af, at i Østdanmark er det almindeligt at kalde gran for "fyr" - men der er Fanden til forskel!.
mvh

Kommentar
Fra : vienne

Dato : 23-03-07 22:14

Lak med UV filter er ok. Der er mange gamle metoder der holdes liv i fordi vi ikke tør andet. Men tro mig jeg har givet mit spisebord lak og det har jeg aldrig fortrudt det er nemlog rigtigt at der skal være en i familien som virkelig vil ligge energi i det hvis du bruger den gamle metode. Du vasker også lidt kalk af hver eneste gang du tørrer pladen af.