/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Vin prosecco del vento
Fra : janpersson
Vist : 547 gange
100 point
Dato : 23-12-06 17:20

Hej Med jer er der nogle der ved om man kan gemmer denne vin (prosecco del vento)

det er en lys mousserende vin, jeg fandt den under oprydning, og den er ca. 4 år gammel, men der er ikke dato på flasken

Hmm kan man drikke den? der er lidt bundfald i flasken

venligst
Jan Persson

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 23-12-06 21:47

Fandt dette link på nettet: www.sitecenter.dk/begin/vinleksikon

Der står om bundfald: Flaskevinens naturlige udskillelse under lagring. Kan forekomme i større eller mindre udstrækning. Er absolut ikke skadeligt, men derimod ofte et sundhedstegn fra vinens side, da det ofte forekommer i forbindelse med nænsom filtrering og er rester af farvestofudskillelse eller vinsten.

Jeg ville da prøve at åbne den og se, hvad der sker... Men hav' måske for en sikkerheds skyld en reserveflaske, som du er sikker på!?

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 100 point
Dato : 23-12-06 23:46

De fleste Proseccoer er det der hedder frizzante, dvs svagt mousserende, vine, der som regel ikke har lang holdbarhed. Nogle er spumante, der minder om champagne og tit er lavet efter champagnemetode, de er som regel dyrere og holder længere.

Men jeg er helt enig med ysseven, du skal ikke satse på den som nytårsvin uden en reserveflaske, og det kan ikke skade at prøve. Men jeg prøvede for nogle år siden nogle rigtige champagner, jeg havde haft liggende et par år. De første tre flasker skulle voldes op og havde ingen bobler, men der var heldigvis en fjerde. Så du kan sagtens risikere at gassen er gået af, og så er det lissom ikke så sjovt længere.

Godkendelse af svar
Fra : janpersson

Dato : 16-01-07 17:00

Tak for svaret vagnr.