/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
SyningAfHvalp
Fra : svendgiversen
Vist : 687 gange
140 point
Dato : 23-12-06 10:35

Efter god anbefaling her i kandu har vi nu bestilt en hvalp, som vi skal se i Juleferien,
og nok overtage sidst i Januar; hvis vi ellers synes om den?

Vi falder sikkert igen igen pladask for den; hvis den da ikke har tydelige fejl...
Men hvordan vurderer man en 4 uger gammel sort mini pudel??

Vor første pudel havde lavt sidende kryds, men vi elskede den...
Vor sidste hund var hysterisk når den mødte andre hunde, og vi elskede den...
Den havde iøvrigt en vane med at løbe rundt om sig selv, vist et advarselstegn på dårlig psyke???

Hilsen og God Jul, Svend

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 150 point
Dato : 23-12-06 10:44

Sidst vi skulle bese en hvalp, havde vi på forhånd aftalt, at hunden skulle have en kraftig pels som vores forrige hund.

Da vi kommer og ser hvalpene, kan vi med det samme se, at pelsen ikke var som vi ønskede, meeen... ja hva tror du selv??

At jeres ene hund, var hysterisk ved mødet med andre hunde - mon ikke det er et opdragelsesspørgsmål??

Løbe rundt om sig selv, ehm... det kan vores nu også en sjælden gang finde på, men da er jeg sikker på, at han bare leger lidt med halen??

Hvis hunden ikke har en decideret "fejl" så er udseendet underordnet. Hvor er jeg glad for at hører i bestemte jer for en hund igen. Det er ikke uden grund man siger hunden er menneskets bedste ven, jeg syntes bare ham Vorherrer har lavet en regnefejl, når hunde ikke bliver ældre

Rigtig glædelig jul til jer

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 23-12-06 10:52

Tillykke med jeres valg - jeg er sikker på, at I ikke kommer til at fortryde at I valgte at få hund igen

Men - helt ærligt så tror jeg ikke jeg ville vælge en hund, der allerede viser tegn på at være lidt forstyrret - for gør den som du beskriver, så tror jeg ikke, den er helt klar i toppen.
Prøv at beskriv hvornår og hvordan den gør det...

Ellers - lidt afhængig af, hvilken type hund, man ønsker:

En hvalp skal være nysgerrig og tillidsfuld overfor mennesker. Den må ikke være sky - hvis den er socialiseret korrekt, vil søge hen mod jer og være nysgerrig overfor jer. Den skal være legesyg, men også harmonisk - det vil sige, at den skal kunne slappe af, selvom der sker lidt omkring den. Den må ikke vise tegn på stress og frustration (og det er det, du beskriver, den gør).
Hvis i ønsker en hvalp med masser af gåpåmod og med lidt udfordring, så kigger I efter den hvalp, der er "hurtigst på aftrækkeren" i forhold til sine kuldsøskende. Jeg vil anbefale at lede efter en hund, der ligger i midten af hierakiet, hvis I bare skal bruge den til hyggehund.

De fysiske ting kan du jo sikkert slå op på specialklubbers hjemmesider - der er de altid beskrevet så godt.
Og så skal I selvfølgelig kigge efter de almindelige sundhedstegn: Dens fodertilstand, dens øjne, dens pels - osv.

Vaxen - der umiddelbart ikke ville vælge en hvalp, der stresser i fire-ugers alderen.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 23-12-06 10:54
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-12-06 11:39

Foreløbigt tak,

men vaxen, det var ikke vor nye hunde hvalp, som vi ikke har set endnu, der løb rundt om sig selv;
det var gamle nu afdøde Chip, der overlevede sin kusine Chap, og blev 14 år. Fint link iøvrigt...

og Nordstedt: >opdragelsesspørgsmål??
ikke helt; Chap med samme opdragelse elskede at hilse på alle de hunde vi mødte...

Jeg havde iøvrigt via en amerikansk kollega fundet frem til navnet "Dusty" til vor nye mini pudel ,
men det er vist et han hunde navn?
Så min kone får nok igen ret ; da det er en tæve kommer den sikkert til at hedde Daisy?? Svend

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 23-12-06 11:40

I har jo haft pudler før, så I ved sikkert. hvilke ting, der er racestandard i exteriør.

Herefter synes jeg, at I skulle tale med opdrætteren. Denne ved som regel, hvordan hvalpene er mentalt, og hvor de rangerer i kuldhierakiet.
Mange hvalpekøbere falder ofte for den hvalp, der kommer styrtende hen til dem med det samme og "sætter" sig på opmærksomheden. Denne hvalp vil som regel være overhvalp og som sådan også den hvalp. der giver de største udfordringer rent opdragelsesmæssigt.
Andre købere lader deres "bløde" hundehjerte løbe med sig og vælger den hvalp, der ligger og trykker sig og kun langsomt kommer frem. Denne hvalp vil være den usikre og ofte være lidt langsom til at blive stueren og kan være problematisk ved "alene hjemme"-situationer o.l.
Mange kendere vælger - som Vaxen skriver - en mellemting for at være på den sikre side.
Ovenstående er jo en grov generalisering, og jeg er sikker på, at der findes et utal eksempler på, at denne generalisering ikke holder.
Selv har jeg altid valgt "overhvalpen", som som oftest er den, der giver det største modspil, og det passer bedst til min hundeopfattelse.

Det glæder mig, at vi fik jer "overtalt" og glæder mig til at høre om/se jeres nye familiemedlem.

Rigtigt glædelig jul

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 23-12-06 12:03

Åhhh, Svend, ja det misforstod jeg lidt - det undrede mig nu også med sådan en lille hvalp

Jeg har selv for meget nylig købt hvalp, og vi var så heldige at finde en kennel, der var meget åben. Vi besøgte stedet 1-2 gange om ugen fra hvalpene blev født til vi fik vores med hjem. Det vil jeg virkelig anbefale andre at bestræbe sig på, for det bevirker at hvalpen er helt tryg ved en, når man kommer hjem. Desuden bidrager det til den generelle socialisering, så opdrætteren får også en del ud af det.
Det blev til en del kilometer på vejene, men absolut dem alle værd - det er den mest optimale måde at købe hvalp på, synes jeg.

En anden ting, i øvrigt, jeg synes I skal tjekke er, hvor hundene går henne. Er de i en stald, er de indendøre, har de kontakt til børn, andre hunde, mennesker generelt, har de oplevet en støvsuger, opvaskemaskine, føntørrer og lignende. Jo mere, de prøver lige nu, jo mere harmonisk hund får I.
Desuden ville jeg også snige mig til at tjekke deres afføring ud - selvfølgelig kan den godt være lidt smattet i perioden, hvor rigtig mad bliver introduceret og de stadig dier, men tynd skal den ikke være.
Og så er det klart, at stamtavlen, hvis den forefindes, skal tjekkes ud, så I ikke uforvarende kommer til at købe en hund ud af dårlige linjer.
Og så de gængse ting - en købskontrakt med diverse aftaler om refundering ved eventuelle fejl, osv. Eventuel sundhedsattest, øretatovering, behandlet for orm, eventuelt vaccineret første gang...

Det var vist det... Ellers vender jeg da lige tilbage

Vaxen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-12-06 12:51

Fantastisk med så mange gode råd her på årets travleste dag,
desværre bor vi så langt væk, at vi nok kun ser vor nye hvalp denne ene gang, før vi henter den?

Og det med at vælge i flokken...
Pudler er jo ikke "in" for tiden; vi har haft besvær med bare at finde denne ene ledige hvalp.
Hvis nu alle de andre er solgt, og vor Daisy kommer kravlende som den sidste efternøler??

Også godt med råd om det formelle...
når vi nu skal betale 7-8.000 kr for under et kg hund,
(dyrere end oksekød, andesteg eller hummer).

Men set i forhold til de mange timer vi forhåbentligt får sammen med vor nye Daisy;
bare hvalpen er Ok, er prisen jo underordnet, Svend

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 23-12-06 13:28

Vi velstrukturerede hundemennesker har jo "overstået", hvad der skal og kan sidde mageligt tilbagelænet og pludre på Kandu med god samvittighed

Vi var - som nogle måske husker - i samme situation, da vi hentede Quiqa fra Tyskland i år, som den sidste i et kuld hvalpe. Hun var valgt fra pga sit dominerende væsen. At det så passer til vor ønskeprofil af en hund, var vort held.
Hun er en dejlig aktiv hund. Vi har vores små daglige magtkampe. Vi nyder det vist lige meget - tror jeg. Vi går til lydighedstræning, og hun har en herlig evne til at "være på", når det gælder.

Det, jeg ville sige, var, at hvis hunden ellers er sund og rask, magter man som regel at få den hund ud af hvalpen, som man gerne vil have.

Igen har Vaxen ret i, at man selvfølgelig skal sørge for, at det formelle, købekontrakr m.v., er i orden.

Held og lykke

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-12-06 15:18

Hejsa, og held og lykke med hvalpebesøget.

Det I skal kikke på, er forældrene og hele kuldet. For hvis der er nogen af hvalpene der er på en måde som I er utrygge ved, så skal I ikke tage nogen fra det kuld.
Og selvfølgelig bliver hvalpe --langt hen ad vejen-- som deres forældre. Så I skal absolut være enige om, at I godt kan lide moderen, og helst også faderen.

At I ikke kan vælge er meget normalt, og sikkert godtnok, for man vælger måske efter noget relativt ligegyldigt som farve eller udtryk, når det, der egentlig tæller er hvordan hundens temperament passer til det, I har tænkt jer at byde den. Og man skal være MEGET erfaren for at kunne vurdere en hvalps temperament efter bare en times tid eller to en enkelt dag.
Kennelmutter derimod, hun ser hvalpene i alle mulige situationer fra fødsel til 8 uger. Og hun vil jo også det bedste for hvalpene. Så selvfølgelig vil hun bortadoptere hvalpene efter hvilke familier, der passer til hvilke hvalpe.

Det formelle? Hvis I er SIKRE på at hvalpen er stambogsført i Dansk Kennelklub, så er i så sikrede som I kan blive. Så har I en vis garanti for at købeloven gælder for handelen, hvad man ellers ikke kan regne med. DKK anbefaler at udfylde en købekontrakt der også giver mulighed for at indføre særlige klausuler i forbindelse med adoptionen. -Du kan finde den her:
http://www.dansk-kennel-klub.dk/652

Men I bliver sandsynligvis præsenteret for den i kennelen.

Og så forresten: Jeg kender en schæfer-tæve, der hedder Dusty..

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 23-12-06 16:58

Hej Svend.
Jeg ville kigge på hele kuldet(kan I lide den måde de går på), tæven er det et temperament som I kan lide og er I på bølglængde med opdrætteren (kunne I finde på at overlade jeres børn eller børnebørn til dem par dage)
I kan ikke danne jer e fuldt indtryk af en 4 uger hvalp.
Hilsen Kim

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-12-06 18:59

Tusind tak alle sammen...

Vi når ikke meget mere inden Jul,
men skal nok fortælle om vort møde og indtryk af Daisy i "æ mel daw",
(det kan man vist ikke sige på (øst)dansk?, "mellem dagene" lyder ikke rigtigt??)

God Jul, Gitte og Svend

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-12-06 19:16

Rigtig god jul til jer osse.

Det bliver spændende at høre om.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-12-06 18:17

Så har vi set vor lille nye mini pudel, Ikke Daysy men Debbie.

Som nogen sagde her i kandu: Vent med at give den navn til I ser den...
Og da den hedder Debbie i kennelen, hvor den er født,
tæt på Daisy og Dusty, som min kone og jeg foretrak;
så får den lov at beholde dette navn også hos os...

Der var 4 hvalpe i kuldet, 2 brune og to sorte, og vi foretrækker sorte.
Heraf var den kraftigste lovet væk, måske fører hunden?
Vores Debbie er lidt mindre, men langt fra forsagt og meget tillidsfuld.
Jeg er sikker på vi bliver glade for den...

Vi har fotos, men det er jo svært at vise dem her i kandu,
senere når vi får den, lidt mere fyldig, og 3 uger,
vil jeg finde et sted på nettet og vise den frem... Svend

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-12-06 19:44

Tillykke med Debbie. Hun skal nok blive alletiders hund.
Det bliver nogle laaaange uger at gå og vente...

--Så kan du jo lige så godt bruge tiden på at finde et sted på nettet hvor du kan vise hende frem.

Vi vil altså SE hende..

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-01-07 22:37

http://www.peecee.dk/

Her kan man uploade billeder, man får opgivet et link til billedet, og det kan så bare lægges i tråden her, såfremt du vil vise hunden frem.

Forresten med den.

mvh dova

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-01-07 22:51

Sådan kan det gå:

>Der var 4 hvalpe i kuldet, 2 brune og to sorte, og vi foretrækker sorte.
>Heraf var den kraftigste lovet væk, måske fører hunden?
>Vores Debbie er lidt mindre, men langt fra forsagt og meget tillidsfuld.
>Jeg er sikker på vi bliver glade for den...

Præsten, der først havde fået lovning på den kraftigste hund, foretrak imidlertid den lidt mindre,
og vi fik den vi helst ville have: Vores Debbie, den største og kraftigste i kuldet...

En rigtig lille hvalp med gå på mod, se selv:
Som lovet hermed et link til placeringen af fotos på min nevø Anders' Hjemmeside:

http://gallery.giver.dk/Family/Debbie

>Jeg er sikker på vi bliver glade for den...

Det er vi begge nu, men for dens større søster, måske med større udfordringer til opdragelse...
Hilsen Gitte og Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-01-07 23:00

Og dova,
vi har netop i dag diskuteret placeringen af vore fotos på nettet,
og en nabo har sendt os et andet link hos TDC...

Sjovt vi efter næsten 3 uger skulle komme næsten samtidig med forslag,
men min nevø Anders der er datalog, er suveræn til at hjælpe os med sådanne net opgaver.

Ellers tak for det gode Gallery forslag; hilsen igen, Svend

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-01-07 09:29

Iiiihh hvor er hun altså bare dejlig, sådan en lille sort uldtot tillykke med det nye familiemedlem.

Den bliver i da rigtig glade for

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-01-07 14:55

ØJ!! Og jeg syntes, at Silke var lille, da jeg fik hende...

Kors! hvor er Debbie sød. Og HUN skulle være den største??

Hvor gammel kan sådan én blive?

Jeg har ellers forsvoret, at jeg nogensinde skulle have en lille hund. For jeg har altid haft store. Men med alderen kan jeg da godt se, at hvis jeg holder fast ved det princip, så bliver min Silke måske min sidste hund...

Men en minipudel?....... Sådan en må jeg da kunne klare også som folkepensionist....

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-01-07 18:27

Tak for svaret Nordsted1.

også tak fra Debbie, Svend

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-01-07 18:37

Selv tak Debbie, Svend & hustru og endnu engang hjertelig tillykke med familiemedlemmet
jeg er bare så glad på jeres vegne, over at i besluttede jer for en ny hund..