/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Hamburgerryg
Fra : bauchmann
Vist : 18011 gange
300 point
Dato : 23-12-06 09:40

Hej.

Jeg har fået til opgave at koge hamburgerryg til nytår. Hvordan får man den lækker og saftig? Andre
gange er den blevet tør for mig. Den vejer 1.880 g.

Glædelig jul til alle

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-12-06 09:44
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-12-06 09:49

Nu kan jeg se du har fået opskriften på kogt hamburgerryg, men der er også muligheden for at glasserer den, du gør følgende

Du laver en blanding af sennep og brun farin, smører dette på hamburgerryggen, kommer den i ovenen ved 175 grader i ca 1,5 time

Dette slår aldrig fejl, du får en superlægger saftig hamburgerryg

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-12-06 09:51

Hov glemte at skrive, at vi bruger en mild dijon eller en sød fransk sennep, alt efter temperament

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-12-06 09:52

mors gamle råd: gældende pr ca 1 kg steg
kom i gryde med kogende vand så det lige dækker - bring i kog igen og skum - kog ved lav varme under løg i ca 45 min til centrumtemperaturen er 60 grader - tag gryden fra varmen og lad hamburgerryggen stå i ca 20 min

hmm der står faktisk hamborgerryg - hed det sådan en gang ??

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-12-06 19:03

Hamburgryg kan være af meget varieret kvalitet.
en slagter sagde en gang at kunden kunne selv besemme prisen, han kunne pumpe den så enhverpris kunne passe.

God hamburgryg må ikke indeholde for meget (tilsat) vand phosfat og andet skidt.

kog den til den ikke er rå inden i men absolut ikke mere.
Kog i 20 minutter tag den op og lad den hvile lige så længe, så varmen breder sig ind i kernen.

Kog så videre, lad hvile , og kog færdig til en kerne temperatur på mindst 65 ° . Brug et stegetermometer, helst elektronisk, så der ikke kommer noget i gryden , som ikke tåler vand.

Kommentar
Fra : den_nysgerrige

Dato : 24-12-06 00:26

Den skal vist ikke koge ret meget mere end de 20 min, så er det den bliver for tør.

Accepteret svar
Fra : akle

Modtaget 300 point
Dato : 24-12-06 01:04

Vi fik råd fra slagteren, - ned i kogende vand og koges i 40 minutter, hverken mere eller mindre. Hviler lidti vandet sammen med kålpølserne. UHM!
Godt nyt år!
MVH Akle

Godkendelse af svar
Fra : bauchmann

Dato : 17-01-07 18:13

Tak for svaret akle.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 17-01-07 18:29

Det var da så lidt.