/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
hvordan laver man madolie
Fra : pultera
Vist : 3830 gange
100 point
Dato : 23-12-06 09:04

hej alle sammen, jeg ville horer om nogle ved hvordan man fremstiller mad olie og majs olie.
jeg sporger om dette, da jeg har en ide om at det kunne vaerre en god maade at hjaelpe folk til at have en ekstra intaegtskilde her i malawi hvor jeg har mine projekter, da alle dyrker majs er det nemmest at faa fat paa majs til en billig pris, og hvis det ogsaa er let at udvinde majs olie, alle bruger madolie her, men det er forholdsvis dyrt at kobe, men underligt nok, kan man ikke kobe majsolie, sa hvis i ved hvordan saa skriv endelig til mig.

mange tak www.malawis-venner.webbyen.dk el www.pultera.webbyen.dk

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-12-06 09:19

http://gomorgen.tv2.dk/foedevarer/index.php?id=4077154

det kunne jo skyldes at majsolie egner sig bedst til for eks salatolie - altså kolde retter

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-12-06 09:20

hmmm - jeg har da stegt i majsolie af og til - men ikke noget særligt

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-12-06 09:20

Olien presses ud af plantedele majs, raps o.s.v.
Små maskiner kan købes her. Godt nok bruges disse til
biler. Men princippet er det samme.
http://www.folkecenter.net/dk/rd/transport/links/
Det kræver dog at man har elktricitet på stedet.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-12-06 09:22

Den primitive måde er at knus/male majs mellem to møllesten, eller i en hul sten
a la morter.

Kommentar
Fra : pultera

Dato : 23-12-06 09:24

hej teil.

ved du om man f.eks varme majsen langsomt op og der efter presse olien ud, uden en olie presser ?

Kommentar
Fra : pultera

Dato : 23-12-06 09:26

alle her har faktisk en kaempe morter, men det er vel vigtigt at majsen varmes op saa olien kommer ud, da majs er torret og ikke frisk ?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-12-06 09:30

prøv at kigge på det link jeg lagde under fremstilling

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-12-06 09:34

Man kan enten koldpresse eller varmpresse.
Hvad der er bedst i dit tilfælde ved jeg ikke.
På Nordisk Folkecenter for vedvarende energi bruger de en lille
oliepresser som står på et almindeligt bord.
Læs artiklerne om presning af planter, der er rigeligt at studere på siderne.
Bl.a. står der - fra 3 kg rapsfrø får man 2 kg foderkage og 1 kg olie, ca 1,1 liter.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-12-06 09:40

majsen bliver først koldpresset - så damppresset og så varmepresset

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-12-06 17:08
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-12-06 17:11

Ps. Du kan sikkert finde brugbare links lidt nede i 2.)

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 23-12-06 17:23

..selvklart : http://en.wikipedia.org/wiki/Corn_oil

Citat
Majsolie
Det vigtigste dyrkningsområde for majs er Nord- og Sydamerika, specielt USA, Brasilien og Argentina. Majs dyrkes også i Kina, Europa, f.h. Sovjetunionen, Mexico og Sydafrika. Dyrkningen i Europa er øget i de seneste år.

Majsolie bliver udvundet af kimen i majskerner ved varmpresning og ekstrahering. Farven er karakteristisk gul. Da indholdet af flerumættede fedtsyrer er stort, egner majsolie sig bedst til kolde formål, f.eks. dressing og mayonnaise eller til bagning. Ved stegning i majsolie skal det gøres meget skånsomt.

Majsolie anvendes også til f.eks. lægemiddelsindustrien. Der findes en række af andre forskellige produkter fra majs, bl.a. øl, stivelse og brød.

Majskornenes olie har et linolsyreindhold på 58%.

Fedtsyrefordeling for majsolie:
Mættede fedtsyrer: 11 gram pr. 100 gram = 12% af fedtsyrerne
Enkeltumættede fedtsyrer: 28 gram pr. 100 gram = 29% af fedtsyrerne
Flerumættede fedtsyrer: 56 gram pr. 100 gram = 59% af fedtsyrerne

Hmmmm..... jeg følger bare med for at lære hvordan man kan fabrikere skidtet i forholdsvis små mængder til en billig penge.

</NYSGERRIG>

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-12-06 18:41

Man kalder det majsolie, men det rigtige navn er majskimolie.

Det kræver moderne mølleteknik at male majsmel så man skiller kimene fra. Derefter kan olien presses, eller ekstraheres un af majskimen.
hvis det er primitive ulandsforhold du vil afhjælpe er det nok en dårlig ide.

Det kræver en vis teknologi til mølle og presse. Ekstraktion med benzin er risikofyldt, både fori det kan eksplodere og fordi der kan være benzinrest i olien. Det er usundt.

Den værste indvending er at hvis man fjerner kimene , fjerner man også vitamin og sund olie, som kun kan skades af processen med at fremstille den ren.
sundhedstilstanden kan nedsættes hvis majs er en væsentlig del af ernæringen og man fjerner kimene

Kommentar
Fra : sismofyt

Dato : 29-12-06 17:32

Jeg ved ikke rigtigt noget om at udvinde olie, men det lyder ulogisk for mig, det kun er muligt at få tørre majs at presse olien ud af - hvis der er tørret vand ud af dem, er der vel også forsvundet noget olie. Hvordan tørres de? Jeg var i Grækenland i sommers og så et anlæg, hvor man stadig pressede olie ud af oliven (koldpresset) på den meget gamle metode, hvor et æsel trækker en slags møllesten rundt inden i en større hul sten ved hjælp af et kraftigt træstativ. Denne proces kræver ikke elektricitet. Men et dyr i en rimelig fodertilstand.

Godkendelse af svar
Fra : pultera

Dato : 01-01-07 11:10

Tak for svaret molokyle.

det var virkelig svaert at bedomme hvem er jer jeg skulle give point, men jeg mener at dit svar virkelig hjalp, og mange tak for det.

pultera