/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Fullrate Zyxel 2602 & Linksys?
Fra : bjur
Vist : 913 gange
100 point
Dato : 22-12-06 20:40

Jeg har bestilt Fullrate med en telefonirouter. Da jeg samtidig gerne vil have trådløst netværk, vil jeg gerne sætte en Linksys router bag på, da den også skal have porte til stationære computere.
Har kigget på denne router fra Linksys WRT54G, men har hørt den nyeste version 5 havde mange bugs. Der er kommet en WRT54GL som skulle være nyere, så hvilken kan anbefales?

Mit formål er at Linksys routeren skal køre som switch og access point bag Zyxel.

Mine spørgsmål er som følger:

1. Hvilke indstillinger skal sættes for at det virker, og hvordan skal kablingen være?

2. Jeg har tidligere haft en Zyxel 660HW, hvor jeg forwardede porte til mine pcere, men hvis det skal virke med det nye setup, skal portene så først forwardes til Linksys eller hvordan?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 22-12-06 20:48

Her er en af måderne hvor den første router uddeler DHCP (lokal IP) til alle og router nr. 2 virker som switch og accesspoint.
http://kbserver.netgear.com/kb_web_files/n101496.asp rul lidt ned.

Benytter du oplink på router 2 vil alle på router 2 ganske vist komme på nettet men ikke kunne se dem der er på router 1

Kommentar
Fra : bjur

Dato : 23-12-06 09:54

Okay, det var også det jeg havde regnet med.
Men hvad med Switchen. Hvilken Linksys har en god range, er nem at konfigurere og er til at regne med. Version 5 skulle jo efter sigende være noget l...?

Burde computerne på router 2 dvs. AP ikke kunne se router 1, når de kører på samme ip net?

Hvis jeg skal forwarde porte, skal jeg så forwarde al trafik på router 1 til router 2 og derfra til de forskellige computere og vil det i givet fald ikke giver problemer med telefonien, eller er der to seperate IP'er i router 1?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 23-12-06 13:22

Når en router er forbundet til internettet (via LAN / modem) gennem sin uplink port, så har den router sit eget netværk.
Er en router forbundet via sin LAN port fungerer den som switch og er en del af det netværk hvor den er tilsluttet. AP fungerer så bare som wireless forbindelse.

Jeg aner ikke hvad der er bedst.

Her bruger vi Hawking router med AP og videre med kabel til en Dlink 624 (ap) som har sit eget netværk.
Brugerne på Hawking og Dlink kan ikke se hinanden men er alle på samme internetforbindelse.

Kommentar
Fra : bjur

Dato : 26-12-06 20:21

Okay, så du har altså ikke erfaring med Linksys WRT54G eller Linksys WRT54GL?

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 100 point
Dato : 26-12-06 20:37

Nej - så jeg kunne kun svare på noget af det.

Godkendelse af svar
Fra : bjur

Dato : 26-12-06 20:52

Tak for svaret e.c.