/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Guppy under??
Fra : clange
Vist : 2748 gange
20 point
Dato : 07-01-03 08:47

Hej........
Hvor mange unger kan en guppy hun få i snit ??
Spiser mallen ungerne ??
Hvordan kan man se at hunnen er gravid ??

På Forhand Tak

Mvh Christian L

Kommentar
Fra : chrelle

Dato : 07-01-03 08:57

>Hvor mange unger kan en guppy hun få i snit ??

Ca, 50.

>Spiser mallen ungerne ??

Ja. I hvertfald nogen gange. Hvis du vil avle er det sikrest
med et seperat yngle akvarie. Men det kan også ske at
nogen af ungerne overlever alligevel.

>Hvordan kan man se at hunnen er gravid ??

På samme måde som de fleste andre hunner i dyreverdenen:
Maven vokser.

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 07-01-03 08:58

Hej

Du kan se at hun bliver "tyk"(hunnen kan man kende på at hun er støre end hannen og hun ikke har så mange farver!)

En Gubby hun få mellem 10-20 unger, men du skal påregne at de andre Gubby'er spiser halvdelen......hvis du vil undgå det skal du bare fiske ungerne op korttid efter at de er født(Gubby'er lægger IKKE æg, men føder levende!) og lægge den i et særskilt akvaire.

mvh

Kristian

Accepteret svar
Fra : rcn

Modtaget 20 point
Dato : 07-01-03 12:10

Så vidt jeg husker er guppyhunnen drægtig i ca. 20 dage og får ca. 15-20 unger. Du kan i slutningen af drægtighedsperioden se ungernes øjne som små sorte prikker gennem hendes bughinde. Nu er det tid til at tage hende over i et andet akvarium, så hun kan føde sine unger uden en hale af fisk efter sig, der bare venter på lidt mundgodt.
Når hunnen har født, skal hun flyttes tilbage, da hendes moderfølelse er ikke eksisterende. Hun konsumerer lige så gerne sine egne unger som al anden levende føde.
Har du ikke et andet akvarium, så sørg for at du har mange gemmesteder til de nyfødte. Javamos, vandpest eller flydeplanter er glimrende til at give ungerne en chance for overlevelse. Heldigvis er guppyer meget villige til at yngle (hvis de ikke er alt for fremelskede med store tunge halefiner), så hvis du kun får et par unger ud af første kuld skal du bare vente en lille måned, så kommer det næste kuld.

Held og lykke - og god fornøjelse! Guppyen er en sjov, smuk og livlig fisk, som det glæder mig, at du har taget til dig
Rikke

Godkendelse af svar
Fra : clange

Dato : 07-01-03 18:12

Tak for svaret Rikke og for den store besvarelse ...
MVH Christian

Kommentar
Fra : Nature

Dato : 25-09-07 19:04

En guppyhun kan i hvert fald godt få omkring de 40-50 unger. Jeg købte en hun for omkring en måned siden, og hun er altså blevet til omkring 50 nu.