/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Peugot 206 Bremser
Fra : tadeo
Vist : 696 gange
400 point
Dato : 22-12-06 16:08

Det er normalt når man parkerer sin bil, at man trækker håndbremsen, nogle gør det ikke, men sætter den i gear, sidstnævnte metode brugte jeg selv da jeg havde bil.
Mit spørgsmål lyder, kan håndbremsen på en Peugot 206 år 2000, sætte sig og blokere grundet bremse støv m.m., ved første metode, altså trække håndbremsen ved alle former for stop, også når man parkerer hjemme, jeg mener at man skal kunne bruge sin håndbremse, uden den sætter sig, det bør man kunne forlange af en moderne bil i vore dage, eller ikke ?

MVH
tadeo

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-12-06 16:28

Fuldstændig korrekt.....

Kun hvis den holder MEGET (uger-måneder) længe eller det fryser hårdt, bør det kunne give problemer

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-12-06 16:37

En håndbremse der ikke bruges jævnligt, har det med at sætte sig fast.....så det er en dårlig og i sidste ende, dyr løsning at parkere bilen uden at bruge håndbremsen.

Det kan den selvfølgelig også gøre, såfremt den ikke vedligeholdes, sådan at der bliver fyldt med rust og støv, eller belægningen er slidt så meget ned, at "fjederen trækkes over" så den ikke slipper igen selv om man løsner håndtaget.

Nogen gange kan man få den til at slippe ved at bakke en lille smule lige når man løsner håndtaget, men det er ikke optimalt, og bilen kan risikere at blive kaldt til syn hvis den stoppes af politiet og de tjekker om håndbremsen virker som den skal.

mvh dova

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-12-06 16:39

Det giver ikke problemer hvis bremssystemet ellers er i orden . heller ikke hvis den hollder i månedvis eller der er bremsestøv, hvad der altid er i større eller mindre grad.

Hvis der derimod en rust og manglende smøring i bremsekablerne kan den sætte sig fast,

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 22-12-06 16:56

Ja, men ret beset, kan man så ikke kræve af en bil årgang 2000 kørt ca. 100.000 km,
ikke skal vedligelholdes udover de normale intervaller, de gamle fif med at man gjorde det ene eller det andet, gælder ikke i vore dage mener jeg selv, man kunne forlange af en moderne bil.
Jeg siger det på den måde, da mange mennesker ikke kan forholde sig til det ene eller det andet,
og mange mennesker er meget lidt teknisk bevidst.
Hvad vi i gl. dage, opfattede som normalt, sådan er det jo ikke mere.
Eller er det?

tadeo

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-12-06 17:01

Hvis servicesyn er overholdt og du ikke kører extremt - så skal det normalt være nok.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-12-06 17:02

Med extrem mener jeg både kørsel og vejforhold.....

PS: Vask er også vigtig.....

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 22-12-06 17:26

Det er på min søsters vegne jeg har stillet spørgsmålet, jeg har selv rodet rodet meget med biler i mine yngre dage, så jeg har et vidst kendskab til dem, så jeg vil holde mig til hvad man som forbruger, kan forlange i vore dage, det er, at når man sælger biler, bør bilfirmaet oplyse kunden om alt hvad der vedrører vedligeholdelse, det sker ikke efter min opfattelse i vore dage.

tadeo

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-12-06 17:28

Citat
Ja, men ret beset, kan man så ikke kræve af en bil årgang 2000 kørt ca. 100.000 km,
ikke skal vedligelholdes udover de normale intervaller

NEJ, det kan man ikke forlange.

Biler i alle aldre slides og ting går i stykker, så serviceintervallerne er ikke alene baseret på pludseligt opståede fejl der kommer af daglig brug og slitage.

mvh dova

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 22-12-06 21:47

Tillad mig at stille et spørgsmål. Hvilken visdom ligger der bag det fænomen, at man sætter sin bil i gear når man parkerer? Det er da dybt tåbeligt (efter min mening) ikke at nøjes med håndbremsen, som så motioneres, hvilket er lige så vigtigt som øvrig vedligeholdelse. En bil med en slidt kobling, som holder på en bakke, kan godt glide i koblingen og bevæge sig ned, langsom ganske vist, hvis man da ikke lige drejer forhjulene ind mod fortovskanten. Mit råd er sæt bilen i frigear og træk håndbremsen.
Et andet velment råd, nu da der er hul igennem pennen, når man holder for modkørende i et venstresving , så drej forhjulene så de peger ligeud, ved evt. påkørsel bagfra er der en større chance for ikke at blive skubbet ud i den modkørende trafik.
Det var bare hvad jeg lige havde på hjernen . . . den smule der er

mvh ol

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-12-06 22:46

Dova

Citat
Biler i alle aldre slides og ting går i stykker, så serviceintervallerne er ikke alene baseret på pludseligt opståede fejl der kommer af daglig brug og slitage

Serviceintervaller og pludselig opståede fejl har INTET med hinanden at gøre

Citat
NEJ, det kan man ikke forlange

Jo - det kan man i aller højeste grad forlange....

En moderne bil med 100.000 på bagen - holdt med service - SKAL kunne køre problemfrit til næste service...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-12-06 22:51

Der er jo ingen ide i at have serviceintervaller hvis bilen alligevel skal have service hveranden dag..

Serviceintervaller er det interval fabrikken foreskriver tingene skal kunne holde inden næste eftersyn....

Så ud over støvsugning, vask, tømme askebæger, pudse vinduer og fjerne diverse legetøj peter har glemt bør der kun være tale om at kontrollere at pludselige skader ikke opstår (olietjek - kølevand osv... )

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-12-06 22:53

Hvad sælgeren bør oplyse er en anden side af sagen.......

Det nødvændige står i instruktionsbogen....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-12-06 00:39

Citat
Jo - det kan man i aller højeste grad forlange....

En moderne bil med 100.000 på bagen - holdt med service - SKAL kunne køre problemfrit til næste service...

Jaja refi

To ting er teori og ønsketænkning.......den tredje ting hedder virkeligheden

mvh dova

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 400 point
Dato : 23-12-06 00:43

Lever i virkeligheden Godt endda

Godkendelse af svar
Fra : tadeo

Dato : 23-12-06 05:23

Tak for svaret refi.

Jeg forholder mig til virkelighedens verden, den er i mine øjne, at med en vedligeholdt bil her og nu, bør man kunne forlange at bruge håndbremsen problemfrit, det er såvidt jeg husker når man tager et kørekort, at man lærer at trække håndbremsen ved stop, man kan også gøre begge dele, som tidligere nævnt, trække håndbremsen og sætte den i gear.
Tak for interessen for spørgsmålet, med dette, en rigtig glædelig jul til alle på kandu.

MVH
tadeo

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-12-06 10:38

I lige måde

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 08-11-07 18:39

en frygtelig gang sludder,... (det meste)

f.eks. Fra : olarsen ""Tillad mig at stille et spørgsmål. Hvilken visdom ligger der bag det fænomen, at man sætter sin bil i gear når man parkerer? Det er da dybt tåbeligt (efter min mening) ikke at nøjes med håndbremsen, som så motioneres, hvilket er lige så vigtigt som øvrig vedligeholdelse. En bil ""

årsagen til at unlade at bruge håndbremsen, stammer tilbage fra den gang der var
"rigtig vinter i DK" dvs. temp. - 15 - 25 minus grader,... da ku' det være direkte livsfarligt, at bruge håndbremsen på biler m/tromlebr. (årsag,. ?) bremsebelægningen frøs simpelthen fast på tromlen,... sku det endelig lykkedes at få bilen til at køre,..! ku' den (nu løse belægning) kile sig fast,... med det resultat, at et, eller flere hjul, (pludselig) blokerede,!!! med efterflg. fare for liv og lemmer,.. ( det samme gælder også hvis bilen står LÆNGERE tid, i "alm./fugtigt vejr".) derfor kan man jo godt rykke i håndbremsen et par gange om dagen,... det gir' god/gavnlig motion,..
både til bilen,.. OG den der kører den.