/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Vaskemaskin i lejlighed
Fra : zolid
Vist : 1002 gange
500 point
Dato : 22-12-06 07:01

Jeg har opstillet en vaskemaskine i en lejlighed. Der var lavet instalationer til dette, som var foranlediget af den tidelige ejer.
Jeg har selv tilsluttet vand, el og afløb til de instalationer som var der d.v.s. sat el i kontakten, vandet har jeg skruget på vandrøret åbnet for hanen og monteret afløbet på afløbsslangen med en muffe og spændebånd, som jeg købte af forhandleren.
Jeg er nu fraflyttet lejligheden, og har solgt vaskemaskinen til den nye lejer.
Ejeren er bekendt med at maskinen er opstillet, og at den er overgået til ny lejer.
Jeg er kommet til at tænke på, at hvis der nu opstår en lækage, så vandet løber ud, kan jeg så blive gjort ansvarlig for dette, da jeg jo selv har opstillet maskinen, eller dækker husets forsikring. Lejligheden ligger på anden etage.
På forhånd tak for svar.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 22-12-06 07:19

De naglefaste installationer skal være i orden ved overtagelsen, derunder hører en vaskemaskine. Det er lovligt det du har udført, men for at være helt sikker i din sag, ville jeg få en VVS' ud og godkende det, så du ikke løber nogen risiko

God jul

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-12-06 08:29

En vaskemaskine er IKKE nagelfast tilbehør.....

Det du kunne have gjort ville blot være at hive stikket ud og afmontere vand og afløb....

Så er det blot en "hvid" kasse

Og nej - du vil IKKE blive gjort ansvarlig hvis noget bliver utæt - det er den nye ejers ansvar at holde maskinen vedlige....

Den har jo INTET med lejligheden at gøre....

At jeg så kunne forestille mig at udlejer ville KRÆVE at lejer har en forsikring der dækker vandskade - er så en anden side af sagen - det ville jeg gøre inden jeg gav lejere tilladelse til at opsætte den slags i etageejendomme....

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-12-06 08:49

da vi i sin tid flyttede fra lejlighed til hus var vi stort set i samme situation - der blev vi rådet til at netop få kigget på installationen af en autoriseret vvsmand - og gjorde det. Det er ikke det store beløb i forhold til hvad der kan komme bagefter - så det ville jeg i den grad foretrække.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-12-06 09:03

Da installationerne ydermere var der FØR spørgeren flyttede er der ingen grund til at få noget som helst tjekket
Spild af penge
Vaskemaskinen er blot et stykke inventar som et klædeskab, gardiner eller hvad man nu handler sig frem til med ny lejer....

Men det kan undre mig at det ikke er opført i lejekontrakt som værende tilladt eller ikke tilladt......

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-12-06 09:07

tjahhh med tanke på hvor meget ballade der kan komme fordi et eller andet måske lige driller eller ikke er tilfredsstillende - eller netop går galt og kan henvises til foregående lejer - så ville jeg med glæde betale for at der netop ikke kan opstå de problemer

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-12-06 09:21

Jeg løser da gerne dine problemer "miritdk"

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-12-06 09:22

Da spørger ydermere ER flyttet - såååå - spild

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-12-06 09:29

Jeg kan kun give Olesen og Miridk ret, få det tjekket af en autoriseret. Godt nok er du flyttet, men når man tænker på hvor emsige folk kan være hvis uheldet skulle være ude, så syntes jeg også det er en god ide, lige at få et papir på at alt er monteret rigtigt.

Det er en udgift ja, men i forhold til hvor meget spetakelt folk kan lave netop pga penge, ville jeg betragte en vvs regning som en slags garantibevis.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-12-06 09:38

Det må være "damer" der taler

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-12-06 10:01

tjahh refi - vi har lært af når manden laver en fejl er vi dem der retter op på det - eller kommer dem i forkøbet

ps - det er nemlig rigtigt nordsted - nogen folk kan lave en så hævledes masse ud at ingenting så sagsomkostningerne bliver større end det lille beløb der kunne have afværget det.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-12-06 10:21

Husk også elektriker - måske stikket sidder løst

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 22-12-06 12:19

Det er ikke dit problem hvis den skulle blive utæt og lave vandskade.
Det er også lovligt selv at skrue en vandslange på en hane og afløb på en tilslutninger der sad der i forvejen.
Du kan godt sove rolig.

Med venlig hilsen
hawaii7

Accepteret svar
Fra : blank

Modtaget 500 point
Dato : 23-12-06 01:35

Hold da op, hvor er der mange forskellige løsninger. Hvis jeg var spørger ville jeg da være fuldstændigt i tvivl.

Hvorfor ikke holde sig til fakta og lovgivningen.

Hvis installationen var der i forvejen da du flyttede ind, er det udlejer der har vedligeholdelsen. Du har så efterfølgende fået monteret vaskemaskine som næste lejer har overtaget.

Alle dine forpligtelser er ude af verden (som refi også siger). Den næste lejer har lejet lejligheden med monteret vaskemaskine og det er så igen udlejer der har vedligeholdelsen.

Sagt på en anden måde: Det der forfindes i en lejet lejlighed, når man flytter ind har udlejer vedligeholdelsespligten over. Dog ikke såfremt dette seperat er tilføjet i lejekontrakten. Hvis der skulle ske vandskade er det lejers forsikring der skal dække.

Eksempel: Ved overtagelse af en lejlighed forefindes der komfur men intet køleskab. Du har dog aftalt med den tidligere lejer, at overtage køleskabet. Men da dette ikke er medfølgende i lejligheden må køleskabet ikke befinde sig i lejligheden ved din overtagelse. Det er derfor almindeligt, at udlejer sætter køleskabet på f.eks. altanen. At du efterfølgende tager det ind i lejligheden og tilslutter dette betyder, at det er dig som lejer, der har hele vedligeholdelsespligten.

Håber at du forstår. Kan ikke lige huske hvorhenne i lejelovgivningen det står.

Og så ønsker jeg alle en glædelig jul - og håber at julestressen er ved at lægge sig

Godkendelse af svar
Fra : zolid

Dato : 05-01-07 13:24

Tak for svaret blank.
Det var rart at der var en der kunne skære igenem til bennet.
Jeg har også spurgt i en hvidevareforretning, og der sagde de at man gerne måtte tilslutte vaskemaskinen. mår instalationen var lavet i forvejen.

Kommentar
Fra : blank

Dato : 05-01-07 18:46

Glad for at kunne hjælpe. Godt nytår til alle