/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Jens Peder Hansen
Fra : thoustrup
Vist : 423 gange
100 point
Dato : 22-12-06 01:40

Jens Peter Hansen
Født 1. september 1864 i Vigerslev
Faderen er Hans Rod fra Taagerod i Vigerslev, (Min tipoldefar fra et senere ægteskab)
Moderen er Anne Marie Nielsen, født den 13/5 1844, døbt 23/6 samme år
de bor i noget der Nykjøbing (hvor ligger det?) i Vigerslev Sogn.

(Anne Marie Nielsen bliver senere gift den 6/6 1874, i Langesø med Hans Poulsen, fra Trøstrup Sogn, Korup Sogn, søn af Pouls Simonsen og Karen Pedersdatter, og får mindst en søn mere, Niels Poulsen i 1877.)

Jens Peter Hansen, finder jeg i FT i 1880, på en gård i Ubberud sogn.
Hvor han som 15 årig arbejde.
Det jeg ellers ved, er at han arbejdede en del år på Løve apoteket i Odense, og han tog sit eget liv.
Hvem kender noget til ham?
Blev han gift?, fik han børn?
Hvor og hvornår døde han?

thoustrup

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 22-12-06 09:51

"Vigerslev, Nykjøbing, Et boelsted"
Stednavnet er kendt, men det fremgår ikke af landkortet fra Geodætisk Institut, men som det fremgår af betegnelsen "Et boelsted" af FT-1845 (Folketællingen) nok alene et enkelt hus.

I datiden havde man kun gade/vejnavne i byerne, medens man på landet havde navne på de enkelte stede/huse.

Dog med den undtagelse at der omkring især større gårde ofte opstod mindre landsbyer navngivet efter gården. I begyndelsen ofte med beboere hvor husfaderen/modren havde beskæftigelse på gården.

Ingen regel uden undtagelser, og jeg selv er opvokset i "Villa Outrup". Navngivet således fordi den oprindelige bygherres hustru var født i Outrup. Så på den måde kan navne også være blevet "spredt" langt omkring.
med venlig hilsen
Ejvind

Kommentar
Fra : thoustrup

Dato : 22-12-06 10:01

Hej Varla
tak, jeg har også spurgt i øst og vest i Vigerslev sogn, ingern har hidtil ikke vist der var noget der hedder Nykjøbing i sognet, men nogen må da vide præcis hvor det er.

thoustrup

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 22-12-06 14:16

Prøv Lokalhistorisk Arkiv
Ejvind

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-12-06 15:13

Der findes et maleri fra Nykøbing? på Fyns Kustmuseum:
http://www.kid.dk/MuseumsVarker.asp?ObjectId=423&AntalVarker=902&searchstatus=Accepted
"
Albert Gottschalk. født 03-07-1866 - død 13-02-1906

Museumstitel: Nykøbing ved aftenstid. 1884
Maleri
Studie
Materialer: lærred
Medier: olie
Olie på lærred, 20 x 32,5 cm
Påskrifter: fntv: Albert Gottschalk, og fnth: Nykøbing 1884
Fyns Kunstmuseum, 134, køb, 1924
"
Der står jo hverken Mors, Sjælland eller Falster, mon det er dit lokale Nykøbing??
Så har du nu et billede af det, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-12-06 15:20

Og jeg gentager fra Sognetræf:
"
Er der nogen, der også forsker i Vigerslev Sogn, indbefattet Store Travn og Bredbjerg By? Min Oldefar var murer Peder Rasmussen, født 13. februar 1833.
Ialt har interesse!
Mail-adresse: jyttedrud@oncable.dk
"
Måske kender Jytte her Nykøbing med beboere, heriblandt dine forfædre. Svend

Kommentar
Fra : thoustrup

Dato : 22-12-06 16:07

Hej Svendgiversen og Ejvind

jeg har talt med Jytte Drud, hun kender ikke Nykøbing, jeg har talt med lokal historisk arkiv i Morud, og de undersøger sagen efter nytår.

thoustrup

Annuller spørgsmålet
Fra : thoustrup

Dato : 10-02-07 16:17

jeg lukke spørgsmålet ,pga tiden