/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
hvor går grænserne?
Fra : felix_nielsen
Vist : 434 gange
50 point
Dato : 07-01-03 02:10

Jeg har gikket lidt rundt omkring på nettet, angående fladskærme, men der er et spørgsmål der bliver ved med at vende tilbage til mig...

1: Det er ikke lykkedes mig at finde en skærm med lavere dot pitch end 0.248, hvilket jo også er lavt men kan man komme lavere?
2: Det er heller ikke lykkedes mig at finde en skærm med højere antal hertz end 85, og det har jeg svært ved at tro er det højeste man kan nå, men hvad ved jeg.

Ved du hvor grænserne går så er der 50 point at hente...

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-01-03 09:48

felix_nielsen skrev:
> Ved du hvor grænserne går så er der 50 point at hente...

Ok, men jeg vil kun svare hvis jeg får 100.
Dette er ikke kandu.dk - det er usenet.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Kommentar
Fra : felix_nielsen

Dato : 07-01-03 12:32

Så må jeg jo undvære svaret

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-01-03 17:23

"felix_nielsen" <felix_nielsen.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:HMpS9.26684$Hl6.3075068@news010.worldonline.dk...
> 2: Det er heller ikke lykkedes mig at finde en skærm med højere antal
> hertz end 85, og det har jeg svært ved at tro er det højeste man kan nå,
> men hvad ved jeg.

Se indlægget "Refresh rate på flad-skærm" længere nede..

> Ved du hvor grænserne går så er der 50 point at hente...

Wow!

Mvh

Daniel J.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-01-03 21:39

On Tue, 07 Jan 2003 01:09:29 GMT, "felix_nielsen"
>2: Det er heller ikke lykkedes mig at finde en skærm med højere antal
>hertz end 85, og det har jeg svært ved at tro er det højeste man kan nå,
>men hvad ved jeg.

En tft-skærm kører ved 60 Hz - du kan ikke sammenligne med almindelig
crt.

Henning
hsb(at)image.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-01-03 21:59

Jeppe Seidelin Dam skrev:

> Dette er ikke kandu.dk - det er usenet.

Jeg er efterhånden ved at tro at Kandu-brugerne ikke aner hvad
usenettet er for noget. Sørgeligt, men tilsyneladende sandt.

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-01-03 23:52

felix_nielsen wrote:
> Jeg har gikket lidt rundt omkring på nettet, angående fladskærme, men
> der er et spørgsmål der bliver ved med at vende tilbage til mig...
>
> 1: Det er ikke lykkedes mig at finde en skærm med lavere dot pitch end
> 0.248, hvilket jo også er lavt men kan man komme lavere?

0.1245mm er nok rekorden pt. for en skærm til PC brug.

Se
http://www-132.ibm.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=-840&langId=-1&partNumber=9503DG3&storeId=1
og hvis der er nogen som køber en til mig så bliver jeg meget glad

Mvh

Bruno

Accepteret svar
Fra : Master_of_KeFir

Modtaget 50 point
Dato : 08-01-03 05:04

Begrebet refreshrate har egentlig mistet sin mening når det kommer til TFT-skærme. fordi den enkelte pixel forbliver tændt indtil den slukkes, i modsætning til crt-skærme der er belagt med fosfor på indersiden, der skal rammes af elektronkanonen for at lyse. Når en crt-pixel "rammes" lyser den op og begynder straks at "fade" ud (lidt ala selvluysende viser på et armbånsur). Derfor skal pixels på en crt-skærm konstant "opdaters" ved at blive ramt igen og igen.(hvoraf Refresh rate).

Det er grafikkortet der bestemmer hvor ofte et skærms pixels genopfriskes ud fra hvilke rates skærmen kan håndtere. Jo højrere rate jo roliger skærmbilled. Når det kommer til fladskærme, er det kun et spørgsmål om at tænd og slukke for de enkelte pixels og ikke om at "holde" dem tændt.

Her er en meget god allrounder mht skærm teknologi - http://www.mkdata.dk/pctutor/hardware/modul7a1.htm

Mht dot-pitch udvilking, har det altid været et spørgsmål om salgbarhed. De aller første 10" faldskærme kostede godt 40.000,- Kr. men faldt hurtigt i pris da der var efterspørgsel for dem. Men markedet fladet ud og 15"fladskærme har kostet 6-8000 kr i flere år indtil for nyligt hvor der pludselig blev konkurance blandt flere nye producenter hvorved prisen blev preset ned til idag cirka 3000,- kr.

Når man kan sælge noget tør man også bruge penge på at udvilke noget bedre. Og det har producenterne også gørt. ( se brunos link ovenover)
Men prisen 80.000,- kr gør det til en begrænset market. Der skal nok en hel del konkurance til før 22" 0.12 pitch står i almindelige folks hjem

Mvh, Ke'Fir, m.a.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-01-03 09:15

Jeg har en SAMSUNG SyncMaster 957p

> 1: Det er ikke lykkedes mig at finde en skærm med lavere dot pitch end
> 0.248, hvilket jo også er lavt men kan man komme lavere?

Min skærm har en dp på 0.22

> 2: Det er heller ikke lykkedes mig at finde en skærm med højere antal
> hertz end 85, og det har jeg svært ved at tro er det højeste man kan nå,
> men hvad ved jeg.

I 640*480 kan min skærm komme op på 150 Hz, i 1152*864 som jeg bruger
normalt, kan jeg få den op på 100 Hz. I højeste opløsning 2048*1536 kan den
kun opdatere med 60 Hz.

/Anders