/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
PIRATKOPIER SOM JULEGAVER ???
Fra : viskinge
Vist : 703 gange
100 point
Dato : 21-12-06 07:50

Hvad mener I om, at give piratkopier som julegaver ??

Vi har lige erfaret, at datteren vil modtage en piratkopi i julegave, af en populær CD.
Jeg mener ikke, at man kan være bekendt, at give en sådan julegave, og at på den måde bliver modtageren "kriminel" helt uforskyldt.
Det er ikke fordi jeg skal pudse min egen glorie, men jeg kunne aldrig finde på at give en kopi, som gave. Jeg skal nok lige oplyse om at der aftalt en max beløb (som man kunne have købt en original CD indenfor), samt at familien som giver gaven ikke lider nogen som helst økonomisk nød.
Grunden er: "at så kan man give flere gaver indenfor beløbet"

Hvad mener I ????

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 21-12-06 08:46

Problematisk - piratkopier/crackede versioner af software er blevet en del af kulturen.

Er det acceptabelt illegalt at kopiere Microsofts programmer, der jo sælges til overpris pga "monopolet" ? - Hvis ja, er det så inden for det acceptable at kopiere f.eks. musikcd'ere af velbjærgede udenlandske kunstnere. Gælder dette så også danske ?

Min egen grænse går ved danske kunstnere, der trods alt arbejder i et begrænset marked.
Jeg ved, at dette måske er et pjattet argument, men sådan er det.

Ligefrem forære kopier til andre ville jeg dog ikke - Så dårligt spiller klaveret trods alt ikke !!!

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 21-12-06 09:18

Sikke dog noget ævl brokke

Er det så også ok at begå indbrud hos velhavende mennesker, eller kan man som biltyv i retten sige: "Jamen den model er også alt for dyr"

Enten er det ulovligt at stjæle eller også er det ikke.

Spørgsmålet om at give piratkopier i julegave.. Selvfølgelig er det ikke i orden, je gville personligt nægte at modtage den og fortælle giveren hvad jeg mener om den slags

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-12-06 09:30

Enig. Man skal fandeme ikke forære ulovligheder væk. Man kan kopiere til bilen af egne plader, det må man vist godt. Men det andet er simpelt tyveri. Jeg har indskærpet for mine unger at det ikke er acceptabelt, idet du river brødet ud af munden på kunstnere og ophavsmænd. At forsvare sig med at de store og multinationale osv har penge nok, og skidtet er frygtelig dyr holder ikke.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 21-12-06 09:38

Nå, jeg er ikke helt alene i verden, vedr. dette.
Jeg glemte i spørgsmålet, at nævne:
De har været ude i "byen" for at købe en kopi, og de har sat værdien til Kr. 50,00

Fortsæt bare

MVH

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 21-12-06 09:42

Citat
Sikke dog noget ævl brokke

Ja - jeg var jo klar over, at jeg var på "gyngende" grund der.
Men lad den "rene" kaste den første sten !!!!

Jeg kender ikke mange, der ikke på et eller andet tidspunkt har ladet sig friste af en "gratis" kopi af noget dyrt software.

Citat
At forsvare sig med at de store og multinationale osv har penge nok, og skidtet er frygtelig dyr holder ikke.

Det er rigtigt - men !!!!

Det er - til sammenligning - også ulovligt at køre for stærkt på motorvejen.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 21-12-06 09:44

Citat
Det er rigtigt - men !!!!

Det kan man da ikke sige, ENTEN er det rigtigt, ELLER der er et "men"

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 21-12-06 10:10

Citat
Det kan man da ikke sige, ENTEN er det rigtigt, ELLER der er et "men"

Er vi ikke ude i en lysegrå zone, som f.eks. at køre lidt for stærkt på motorvejen - være lidt glemsom på selvangivelsen osv ?
Hørte en gang en af de store fortalere IMOD kopiering - gruppen Big Fat Snake - sige, at kopiering af deres CD'ere til nød kunne accepteres til privat brug - sååååå !!!!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 21-12-06 10:26

Jeg er principielt enig med Visknge.

Men man kan jo blive ved...... hvad med julegaver som er købt for sorte penge??? Hvor skal grænsen trækkes og af hvem??

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 21-12-06 10:28

Hov.... Jeg har lige fundet de vise sten. Det er et spørgsmål om moral, og den grænse sættes kun af een selv

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 21-12-06 10:44

Gad vide om det er på grund af julen, at der er så mange engle på kandu

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 100 point
Dato : 21-12-06 11:04

Engle eller ikke engle. Det er da flovt at give sådan noget som julegave - en nedvurdering af modtageren.

Jeg forstår da godt at man kan finde på, at kopiere til en bekendt, men når man lige frem værdisætter en ulovlig kopi gør man modtageren til hæler i både moralsk og juridisk forstand.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 21-12-06 11:18

Jeg har faktisk gjort det til min lillesøster for et par år siden!!

Det var en ekstra gave ved siden af hende normale gave, så det havde ikke noget med penge at gøre.... Hun blev så glad for den.... Jeg må indrømme, at jeg ikke havde tænkt på, at jeg dermed gjorde hende til forbryder, men det er jo præcist det, jeg gjorde... Sikke noget..

Jeg kunne dog aldrig drømme om at give en piratkopi som julegaven. Det føles som noget, man er kommet lige nemt nok til - at springe over, hvor gærdet er lavest. Det vidner ikke om særlig meget omtanke - og det er jo som bekendt tanken, der tæller....

Vi kan jo kun blive enige om, at det er forkert.... ulovligt er ulovligt, det kan ikke gradbøjes.... Vælger man at gøre ulovlige ting, må man også vælge ikke at involvere andre i det.... Det er hermed lært og efterleves fremover

Vaxen

Kommentar
Fra : troelsit

Dato : 21-12-06 11:57

Jeg har ingen moralske skrupler ved hverken at give eller modtage en piratkopi. Moral er en individuel sag, som ikke kan generaliseres.

Selvfølgelig er det vedtaget ved lov at det er ulovligt, men som det blev nævnt før er det også ulovligt at gå over for rødt, køre for stærkt, spytte på gaden, drikke øl offentligt, osv, osv, osv

Jeg har ofte givet piratkopier væk til venner og familie, men min grænse går ved kommercielt distribution hvor man spekulerer i masseproduktion, osv

Kommentar
Fra : disken

Dato : 21-12-06 12:07

Tvivler på der er nogen herinde der ikke selv henter ''ulovlig'' musik eller andet.

En anden ting kunne være det såkaldte Juleræs, alle skal have mere og mere,
men hvor fanden kommer pengene fra, forældre kan købe sig TOTAL fattig i denne Måned.

Det der får det hele til at KNÆKKE hos mig, er at se Offentlige personer
rende rundt med KOPIVARER, og ikke så meget som får et hak over fingrene.

Eller en vis Borgmester fra Farum, der troligt, siger han intet ulovligt har gjort.
Men det har han vel heller ikke ???

Gang efter gang, ser man på Tv den ene ulovlighed efter den anden,
og hvad bliver der gjort ved disse, INTET.
Så derfor kan det vel ikke undre nogen ''mere'' at almindelige Danskere
efterhånden også følger trop.

Det er nærmere det Danske Retssystem, der ikke lever op til Loven,
ikke det LILLE menneske, der overtræder den.

Ellers God Jul herfra.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 21-12-06 12:17

Disken.

Det er netop humlen - alle gør det (bortset fra nogle få ) - ingen gør noget ved det.

Det er det, der gør det, om ikke lovligt så semi-accepteret.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 21-12-06 12:31

viskinge___
Hvis du på forhånd ved at dine børn får en sådan gave, synes jeg du skulle tale med
vedkommendes forældre.
Ellers er du JO IKKE bedre selv, eller.
Ikke ifølge Dansk Ret.

Godkendelse af svar
Fra : viskinge

Dato : 21-12-06 12:45

Tak for svaret BjarneD.
Også tak til alle andre der uddelte meninger.

Hav en god (og moralsk forsvarlig) Jul.

MVH

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-12-06 13:01

alle som en.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 21-12-06 23:59

Det er forkasteligt at lave ulovlige kopier af CD'er
Det er også forkasteligt at gå over for rødt eller køre for stærkt.

Jeg siger IKKE at jeg aldrig har gjort nogen af delene.
Men du får mig heller ikke til at indrømme at jeg HAR gjort det.

At give en gave der åbenlyst er ulovlig er FOR flovt.