/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Støj - kan blive til tinnitus?
Fra : hyggemor
Vist : 1833 gange
100 point
Dato : 21-12-06 00:22

Hey alle

Vi har desværre fået monteret en udsugningsmaskine i vores varmekælder, der har en meget irriterende dyb brumme-lyd. Der er foretaget nogle ændringer således, at lyden er blevet meget svagere. Men den er der stadig.

Den er meget dyb og lyder i 0,26 sekunder og herefter pause i 0,86 og sådan bliver det ved hele tiden.

Nu har een af mine gæster her til aften fortalt mig, at når først lyden har "sat sig fast" er den irriterende og det kan faktisk fremkalde tinnitus.

Altså irriterende og vedvarende støj/brummen uanset dB kan give tinnitus fordi lyden generer din hjerne. Er dette korrekt?
Vil meget gerne have links til netop denne problemstilling?

Kommentar
Fra : Carner

Dato : 21-12-06 00:38

Hej hyggemor.

Her er et par klip, om det er til noge hjælp ved jeg ikke, men du kan prøve at se på siderne. Og tilsidst et link.

Kig på www.mtf.dk som er en side om tinnitus. Man kan købe en "steriopillow". Altså en pude med svag lyd i specielt lavet til folk med tinnitus. Ved ikke hvor man køber den men prøv at søg på google.

Til hjælp for natten når man ikke kan sove, prøv at kigge hjemmesiden
www.lydpuder.dk der er måske hjælp at hente.

http://premium.netdoktor.com/dk/discussion/category/forum/topic/index.jsp?forumId=1189&threadId=983341.

God Jul.
Hilsen Carner.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-12-06 07:23

Iflg. min ørerlæge og hans plakater i venteværelset, er det de høje tonersom kan forårsage tinnitus,

en enkelt koncert eller et kanonslag kan være nok

For mange år siden, havde vi en affugter i stuen, der havde en irriterende brummelyd, den lyd hang fast indeni hovedet i flere måneder efter at affugteren var fjernet, men kun når jeg var hjemme,

Selv om lyden nok ikke er farlig for hørelsen, ville jeg prøve på alle mulige måder at få den fjernet helt, når først man kan hører den er det så irriterende at det ikke er til at holde ud, med mindre du kan blive så vant til den at du ikke hører den mere

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-12-06 08:54

http://www.netdoktor.dk/sunderaad/fakta/tinnitus.htm

med et lille ps - min far fik tinitus pga støj på arbejdet - så det er vist lidt diffust hvordan det lige opstår -

Kommentar
Fra : hyggemor

Dato : 21-12-06 09:05

Nordsted1: Det er lige præsis det jeg mener. Da jeg lagde mig i sengen i nat, for at sove, lå jeg ligesom og ventede på lyden. Jeg kunne bare ikke falde til ro.

Og nej, jeg kan ikke blive vant til denne lyd. Jeg bliver vanvittig. Specielt fordi den kommer så præsis.

Først stod maskinen op af en bærende væg, hvilket gjorde at lyden blev forstærket i vores lejlighed. Nu er den fjernet derfra og herefter er lyden blevet betydelig svagere, men den er der og jeg kan ikke få den ud af hovedet.

Det jeg søger, er en artikel, link eller ... som jeg kan videregive til boligselskabet. Jeg ved godt at lydstyrken udregnet i dB er for lav, men det kan da ikke være rigtig, at vi bare skal "lære at leve med denne brummen".

De proffesionelle fortæller, at den støjere ikke mindre end en opvaskemaskine

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 100 point
Dato : 21-12-06 09:17
Kommentar
Fra : hyggemor

Dato : 21-12-06 09:17

Citat
De proffesionelle fortæller, at den støjere ikke mindre end en opvaskemaskine

Skulle selvfølgelig stå, at den støjer ikke mere end en opvaskemaskine...

Kommentar
Fra : hyggemor

Dato : 21-12-06 09:24

Du er inde på noget rigtig i dit første link miritdk. Det kunne godt bruges.

Kommentar
Fra : Carner

Dato : 21-12-06 09:24

Hej Hyggemewor:

Der er også Lejernes foreninger, Danmarks Lejerforening og LLO.

Godmorgen

Carner.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-12-06 09:32

Den brummelyd, er jo nærmest på grænsen af psykisk terror og ville have den fjernet lige meget om det kunne give tinnitus eller ej

Jeg ville blive idiot af at skulle hører på sådan en lyd, andre ville kunne leve med den.

Har du også lyden indeni hovedet når du ikke er hjemme??.

Jeg ville jeg så absolut rette henvendelse til boligselskabet og få støjen stoppet hurtigt muligt, det er så boligselskabet problem hvordan det skal gøres. Hvis de ikke vil gøre noget, ville jeg som Carner siger, rette henvendelse til Lejernes Lands Organisation

http://www.llo.dk/

Vester Voldgade 9,1.
1552 København V
e-mail info@llo.dk

Personlig henvendelse
Mandag-onsdag kl. 13-15 og
torsdag kl. 13-17

Telefonisk henvendelse
Mandag-torsdag kl. 10-16
Tlf 3311 3075
Fax 3393 7617

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-12-06 09:33

støj er absolut også noget med hvad der irriterer og stresser os - det behøver ikke netop at give tinnitus - men man oplever ofte en bestemt irriterende lyd blive hængende i øret.
Tag nu ikke fejl af det og tinnitus
Men det stress relaterede er næsten ikke til at gøre noget ved, nogen lever fint i et hjem med tv - radio - råbende børn osv osv - andre generes af den mindste støj.
Her har vi rumudsugning de færreste egentlig hører - men en del påvirkes af den når de er her - og den lyd er så svag at man ikke burde hæfte sig ved den.
jeg gør !!!! og det er hele tiden - irriterende for det meste - men kan blive værre.
(jeg lider af tinitus så det gør det absolut ikke bedre)

Vær nu lige opmærksom på at du er rimelig irriteret over den støj du oplever - og du får ikke tinnitus bare fordi en gæst har sagt det

Kommentar
Fra : hyggemor

Dato : 21-12-06 09:34

Tak Carner, men jeg ved godt alle mine klagemuligheder. Jeg er selv velbefaren i denne verden.

Jeg søger ligesom facts på problemstillingen, som jeg kan videregive til boligselskabet.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-12-06 09:37

problemer ligger vist i at maskinen (formoder jeg) er db godkendt og du som lejer generes - vil det blive lagt over på dig at for eks bruge ørepropper - sådan kort sagt - jeg tror ikke der er noget der giver regler for hvordan det opleves individuelt desværre

Kommentar
Fra : hyggemor

Dato : 21-12-06 09:43

Jeg forstår hvad du siger miritdk.

For mange år siden boede vi i en beboelse hvor der også var rum udsugning og denne kunne gøre mig sindsyg. Det var faktisk een af grundene til, at vi flyttede. Jeg ville gerne selv bestemme hvornår jeg ville lufte ud.

Udsugning kørte fra kl. 08.00 - 20.00 hver dag.

Jeg er meget lydfølsom (siger manden ) og det er bare ikke sjovt. Vi har 2 drengebørn i den aktive og støjende alder og 2 fjernsyn kører konstant med hver sit program på. For slet ikke at tale om pc'er, PS2 mv. Men det er en støj jeg kan forholde mig til.

Men denne brummelyd er så intens og har kun pause i 86 sekunder og kører i døgndrift. Hos os er der trods alt stille når vi går til ro. Lige nu har jeg så meget focus på denne brummelyd, at jeg kan blive irriteret på mig selv.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-12-06 09:45

Der er mange der har problemer med brummelydene fra de store el-master, men jeg kan ikke huske hvordan deres sager er forløbet, masterne er der garanteret endnu??

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-12-06 10:09

YAK.... vores ventilation i rummene kører hele døgnet og kan ganske enkelt ikke stoppes

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 21-12-06 11:12

Uha, jeg kan sætte mig ind i din situation!

Jeg ved ikke, om I kan huske diskussionen får nogle år tilbage om den brummende og dybe baggrundsstøj, der hærgede visse dele af landet? Det lød som en lastbil, der stod og kørte....

Ikke alle kunne høre den, men jeg kunne. Faktisk havde jeg ikke bemærket det før en aften min kæreste nævnte lyden. Fra den dag sad den i mit hovede og drev mig til vanvid. Det pudsige var, at den faktisk kun var i vores soveværelse - man kunne stå på dørtrinnet og trække hovedet ud og ind af rummet og høre forskellen.
Vi flyttede til et andet hus en halv kilometer væk, og så var generne næsten væk - hørte det kun en gang i mellem... Nu bor jeg langt ude på landet i den anden ende af landet - her er der ikke en lyd!! Det føles som en befrielse af de store!

Angående tinnitus - som flere har nævnt, så giver disse dybe toner ikke tinnitus - det kræver en høj lyd at ødelægge fimrehårene i ørene - det er jo dem, der giver den varige skade. For mit eget vedkommende var generne med garanti psykisk betonet - når jeg først hørte lyden, så borede den sig ind i min hjerne og blev der... Fuldstændig ligesom snorken eller en vandhane, der drypper. (Dette kan også drive mig til vanvid)

Jeg ved ikke, om det argument holder i byretten - psykiske gener bliver sjældent vurderet så højt i forhold til de fysiske.

Under alle omstændigheder ønsker jeg dig held og lykke med sagen - jeg håber, det løser sig, så du kan få din nattero i fred.

Vaxen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-12-06 15:10

Ja, jeg ville blive noget så vandvittig af sådan en lyd, at jeg ville forsøge mig med boligselskabet, selv om du ikke får ødelagt din hørelse.

Jeg har en utrolig god hørelse og havde engang en kollega hvis regnemaskine kom med sådan en møjirriterende hyledlyd når hun ikke brugte den, ingen troede i førte omgang på mig, men da jeg kunne fortælle alle om den var tændt eller slukket, selv med ryggen til, så fik hun gud ske lov en ny maskine.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-12-06 17:52
Kommentar
Fra : hyggemor

Dato : 21-12-06 18:49

JUBII

Jeg har hørt fra boligselskabet og de har slukket for maskinen og den vil ikke blive tændt igen, før den er placeret udenfor bygningen.

Hvor er jeg bare glad. Der er hel stille nu.

Nå, men det var nu ikke sjovt, da det hele stod på. Jeg takker for de henvendelser og medfølelse jeg har modtaget af jer.

Jeg er i et meget stort dilemma. Kan man dele point imellem jer. Eller skal jeg oprette nye spørgsmål til hver af jer???

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-12-06 19:57

hyggemor.... Et stort tillykke med at det lykkedes for dig, at få slukket for larmen

Så kan du få julefred på mere end en måde

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 21-12-06 21:27

Arrj, hvor er det dejligt for dig! Tillykke med det gode resultat - du kommer til at stornyde at lægge hovedet på puden i aften

Vaxen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-12-06 21:44

Jaah! Sov godt!!

Kommentar
Fra : hyggemor

Dato : 23-12-06 01:52

Hmmm, hva med point. Hvordan fordeler jeg dem?

Kommentar
Fra : hyggemor

Dato : 05-01-07 22:43

Nå venner, hvem skal have point, så jeg kan få afsluttet?

Ville gerne give jer alle, men jeg svømmer ikke i point

Godkendelse af svar
Fra : hyggemor

Dato : 12-01-07 00:17

Der er intet som ubesvarede spørgsmål

Jeg har rystet posen med jeres navne og afsluttet dette spørgsmål. Er dog lidt ked af, at jeg ikke kunne fordele point blandt jer.

Til afslutning kan jeg fortælle at det er super skønt at få natteroen tilbage.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-01-07 00:24

HÆH jeg lå øverst i posen og faldt ud med et brag

ja det er rigtig godt du har fået natteroen tilbage - uhhh - lyde kan være såååååååå generende

Lige nu styrter regnen ned på vores flade tag - vi har ovenlys vinduer tilmed - så her trommes der livligt