/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Hævet / sænket skrift
Fra : SimonGjer
Vist : 1681 gange
100 point
Dato : 20-12-06 21:30

Jeg mener jeg på et tidspunkt så et indlæg på "kandu.dk", hvor der var anvendt hævet og sænket skrift. Nu kan jeg ikke finde indlægget igen og jeg kan heller ikke finde ud af, hvordan man laver hævet eller sænket skrift.

Håber der er nogen der kan hjælpe

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 20-12-06 21:33

Jeg prøver lige en gang til selv - fandt lige over en ide!

H[sub]2[/sub]O + H[sup]+[/sup]

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 20-12-06 21:38

Hvorfor kan andre når jeg ikke kan?
Dette bliver nok mit sidste forsøg:
1 - Fed
2 - Kursiv
3 - Understreg
4 - [SUB]Sænket[/SUB]
5 - [SUP]Hævet[/SUP]

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 20-12-06 21:42

Word
skrifttype
fanen afstand og placering
placering kan hæve og sænke .........................."med" størrelse.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-12-06 21:52

Det mindes jeg ikke at have set her på kandu.dk ?

Skrifttypen her på sitet er, så vidt jeg husker : Verdana

I ² potens ..eller ³ ?

Start->Programmer->Tilbehør->Tegnoversigt ..vælg skrifttypen: Verdana

I vinduet:

1.) Klik på tegnet.
2.) Vælg; Marker.
3.) Vælg Kopier.

Hér på kandu indsætter du tegnet med højreklik->Indsæt (Paste) el. tasterne CRTL + v

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 100 point
Dato : 20-12-06 22:30

Gradtegn ° kan laves ved at trykke ALT tasten samtidigt med 248 på numerisk tastatur ALT+248

Plus-minus ± kan laves ved at trykke ALT tasten samtidigt med 241 på numerisk tastatur ALT+241

Gangetegn · kan laves ved at trykke på ALT tasten samtidigt med 0183 på numerisk tastatur ALT+0183

"x i anden" x² kan laves ved at trykke på ALT tasten samtidigt med 253 på numerisk tastatur ALT+253

"x i tredie" x³ kan laves ved at trykke på ALT tasten samtidigt med 253 på numerisk tastatur ALT+252

Kvadratrod x er det samme som x^½ (x opløftet i en ½ potens)
Den tredie rod ("kubikroden") er x^(1/3)

Brug tegnet ^ når noget opløftes i en potens...

Denne notation gør det hele lidt mere overskueligt

mvh Berpox

http://www.kandu.dk/Tip9255.aspx + lidt ekstra
Når først man har lært det, så sidder koderne i fingrene.....

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 20-12-06 23:04

du skal i > formater > skrifttype > afstand og placering > placering > vælge hævet/normal/sænket

format>font>Carachter spacing>position :Vælg raised/normal/lowered

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 20-12-06 23:14

Jeg har vist ikke præciseret det klart nok.

Jeg har ikke problemer med hævet/sænket skrift i word eller de fleste andre programmer.
Det er når jeg vil skrive et indlæg til www.kandu.dk jeg ikke kan finde ud af at skrive hævet eller sænket skrift

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 20-12-06 23:27

Jo....det er helt tydeligt og præcist formuleret.

Du kan ikke benytte hævet/sænket skrift på www.kandu.dk

Du kan kun benytte dig af de tegn et almindeligt tegnsæt tilbyder - på KanDu repræsenteret ved skrifttypen Verdena (tak Molo!)

°±¹²³· er således IKKE hævet skrift - men blot "almindelige" skrifttegn som både A,S,E,1,½ osv. osv.

Godkendelse af svar
Fra : SimonGjer

Dato : 20-12-06 23:39

Det er nok mig der husker/set forkert mht. hævet/sænket skrift på kandu.dk.
Det lader i hvert fald til at der ikke er en løsning.

Tak for svaret berpox.