/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Elvirkningsgrad vs. Heat rate
Fra : Kokane
Vist : 1593 gange
45 point
Dato : 20-12-06 16:20

Hej,

jeg er ved at skrive en økonomisk opgave om et kraftværk men nogen af fagtermerne driller lidt. Jeg har fået oplyst at kraftværket har en Elvirkningsgrad på 45 % (El/kul). I artiklen "Deng, Johnson and Sogomonian (1999) - Spark Spread Options and the Valuation of Electricity Generation Assets" bruger de udtrykket heat Rate. Heat rate er i artiklen defineret som antallet af British thermal units (målt i millioner) som det kræves at generere en megawatt time elektricitet. Kan jeg på en eller anden måde omskrive Elvirkningsgraden sådan at den bliver udtrykt som heat rate?

VH
Kokane

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-12-06 18:12

Din elvirkningsgrad fra kul til el eret noget populært og unøjagtigt udtryk,når det ikke er specificeret hvordan de kul brændes af. Men formentlig mener man virkningsgrad fra varme til el . Men er værkets egetforbrug medregnet til nyttevirkningen ?? Det er ikke ubetydeligt.

Ellers er det bare at regne om mellem enhederne. God fornøjelse med at omregne BTU til kilowattimer .

I min grønspættebog står at 1 BTU/h =r 0,2931 W så kan du jo selv flytte timen om på den anden side og gange med 1000 for at få kWh

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-12-06 18:16

Glemte at skrive at min faktor svarer til tabsfri omsætning. Det kan man sagtens fra el til varme, men det strider mod anden hovedsætning den anden vej. Der skal man være dygtig for at få mere end 50 % ud som el.

Accepteret svar
Fra : SimonGjer

Modtaget 45 point
Dato : 20-12-06 18:21

Hej Kokane

En "British thermal unit" er 1055 J og en "watt time" er 3600 J. Hvis der ganges op med en milion i "British thermal unit" og Mega watt udligner det hinanden.

Så hvis et kraftværket har en effektivitet på 100% fås:

3600 J / 1055 J = 3600 MJ / 1055 MJ = 3.41 Btu/MWh

Hvis effektiviteten er 40% fås

3.41 / 40% = 8.53 Btu/MWh= 8530 Btu/kWh

Jeg håber tallene og forklaringen er korrekt, idet jeg ikke på forhånd kendte svaret. Jeg opfordre hermed andre til at tjekke mit svar - så eventuelle fejl eller mangler bliver udbedret.

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-12-06 18:24

I fald økonomen har svært ved tal . Så er 1 million BTU = 293,1 kWh

Og så hedder det ikke megawatt time men megawatttime . Der skal tre t er på række. Kan du finde andre danske ord af den slags?.
Skriv hellere MWh men ikke mWh, som man nogen gange ser i avisen. Det er en milliard gange mindre.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-12-06 18:30

Hej simon
Fik tu ikke flyttet den million hen på den forkerte side af brøkstregen.
Det giver en fejl på 1000000000000 gange.

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 20-12-06 18:42

Er ikke lige helt med på de "1000000000000 gange" er det i selve regnestykket eller i teksten?

Godkendelse af svar
Fra : Kokane

Dato : 20-12-06 21:08

Tak for svaret SimonGjer.