/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
flæskesteg
Fra : camihl
Vist : 20372 gange
100 point
Dato : 20-12-06 12:13

Er der nogle der har prøvet at stege en flæskesteg i stegepose. kan det lad sig gøre og bliver sværen sprød??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-12-06 13:12

Ja - den bliver udmærket

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-12-06 13:17

Flæskesteg
2 kg Mellem-svinekam
2 tsk Salt
evt. 1 Løg
3 Laurbærblade
2-4 hele Nelliker

Stegen ridses dybt og lægges med sværen ned i bradepanden, der stilles i forvarmet ovn ved 160°. 1 liter kogende vand hældes ved. Stegen koger i vandet 20 min. Den lægges derefter på ovnristen over bradepanden med sværen op og drysses med salt. Der kan stikkes løgringe, laurbærblade og nelliker ned i sværen. Det giver kødet en pikant smag. Vandet skal blive i bradepanden. Stegen skal ikke dryppes. Den steges derefter 1½ time ved 160°, hvorefter skyen hældes fra. Stegen brunes ca. 15-20 min. ved 250° for åben ventil eller ovndør, til sværen er sprød. Under grill bliver sværen sprød og bobler på få min. Skyen jævnes til sauce, tilsættes kulør og smages til.
Ved stegning i stegepose film, stegeso eller ildfast fad, undgås stegeos og fedtet ovn

Et gammelt husråd!
Få sprød flæskesvær hvergang - gnid sværen med eddike inden stegningen (evt. med en bagepensel) Det virker!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-12-06 13:40

hmm jeg har en enkelt gang (heldigvis ikke til gæstebud) stegt stegen i pose - og sværene blev IKKE sprøde - gav dem så lidt uden pose under grillen - derpå blev de stenhårde

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-12-06 13:47

Du kan sagtens få sprød svær alligevel

Vil du have et link "miritdk"

http://www.suhrshus.dk/

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-12-06 13:48

PS...

Hvis stegen er fra en "gammel" so - er der ingen garanti for sprødhed

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 20-12-06 14:02

Tror da også lige refi glemte sit link

http://julenshule.dk/sider/mad/middag2ud.htm

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-12-06 14:17

Jaaa

Det var fordi jeg ville fremhæve STEGEPOSEN

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 20-12-06 15:17

Min svigermor lavede altid juleflæskestegen i stegepose førhen... Det resulterede i, at sværen blev blød. Det måtte hun så rette op på, så hun satte stegen under grillen, hvilket altid resulterede i brændte svær og tør flæskesteg... (hvad skal man da også med en kamsteg juleaften??? Nakkesteg, om jeg må be´ )

Det er sgi da noget skidt til jul! Så hellere gør ovnen ren

Vaxen - der skal holde jul hos Svigermor og kamstegen i år

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-12-06 15:34

For at få sprød svær skal man bruge alle trikkene.

Rids dybt og godt ud i siden. De færdige er som regel ridset for sjusket. Saften skal kunne rende bort fra sværen.

Skrab den godt med en skarp kniv

Held kogende vand over saæren inde stegningen, også for at få saften væk. Det er nemmere end at koge sværen i stegepanden.

Steg ikke i pose og ikke ved for lav temperatur . Mindst 160° i varmluftovn, ellers lidt højere.
Langtidsstegning ved lavere temperatur kan være godt for kødet, men skidt for sværen. Den skal blive brun og sprød uden grill.

Dryp undervejs nogle gange med koldt vand. eddike er overflødigt . Det er nemmest med en stor køkkenslev og vandet i en dyb tallerken. Det er også for at skylle kødsaft væk. Virker kun vis drænet er i orden. Derfor god ridsning.

Mindre kan måske gøre det, men det virker hver gang når man gør det hele, og det er ikke besværligt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-12-06 15:49

Det gør stegeposen sgu også - den har vi brugt i 30 år - det har aldrig givet problemer.....

Resten af din vejledning er såmænd god nok

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-12-06 16:56

jeg ville dæleme ikke turde binde an med stegeposen juleaften da

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-12-06 17:05

Tøsetøs

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-12-06 17:14

jeps - er da heldigvis ikke nogen tøsedreng

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-12-06 17:26

Du kan ikke få sprød svær i en stegepose.

Garanti for sprød svær:

Stegen gnides med salt og sættes i ovnen i en tør bradepande, uden vand eller fedtstof.

Steges igennem ved ca 160 grader i varmludtovn...lidt højere temperatur ved alm. ovn.

Nemmere kan det ikke gøres, og sådan har jeg gjort de sidste 30 år, og ALDRIG prøvet at sværen ikke blev sprød på stegen.

mvh dova

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-12-06 17:28

Ja Dova

Det er derfor du ikke ved det samme lader sig gøre i stegepose

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-12-06 17:31

hmmm hvad nu hvis man ikke har en varmluftsovn ???

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 20-12-06 17:33

Dova, hvis du ikke tilsætter vand, hvad laver du så sovs af? Der kan da ikke blive meget sky tilbage..

Vaxen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-12-06 17:34

dova gemmer nok lidt fra alle de grydestege der bliver lavet i årets løb

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-12-06 17:35

I EN STEGE/FRYSEPOSE vel at mærke

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-12-06 17:45

Der er masser til sovs hvis du bruger stegepose

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-12-06 17:52

jaja men det gør dova jo ikke

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-12-06 17:57

Her er løsningen.....

Du indkøber 2 stege i morgen....

Laver begge stege til aften - den ene i stegepose.....

Så opdager du hvad der passer dig bedst.....

Får du for meget steg tilovers, siger du bare til - så komme vi og hjælper dig af med det.....

Herregud - det er kun jul EEN gang om året

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-12-06 19:04

Citat
Dova, hvis du ikke tilsætter vand, hvad laver du så sovs af? Der kan da ikke blive meget sky tilbage..

Jo, det er ikke noget problem, det fedt der smelter af stegen, hældes i en gryde og spædes op med vand og mælk, så resultatet (og ikke mindst smagen) bliver det samme i sidste ende.

REFI........hvis jeg vil have kogt min steg, puttede jeg den sikkert i en pose, hvor den rigtigt kan stå og boblekoge i den kondens der dannes.......men okay, sværen bliver MØR af det......min svigerinde med rengøringsvanvid bruger poserne, fordi det ville være en katastrofe såfremt ovnen blev lidt fedtet indeni

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-12-06 19:10

fedtsovs ???

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-12-06 23:39

Citat
fedtsovs ???

Du behøver slet ikke ....... forskellen er nøjagtig den samme, om fedtet blandes med vand under stegning inde i ovnen, eller under kogning i en plasticpose inde i ovnen, eller om det blandes bagefter og koges sammen i en gryde

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-12-06 00:08

fedt sies fra !!!!!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-12-06 00:08

eller rettere hældes - øses fra

Kommentar
Fra : annfriis

Dato : 21-12-06 05:16

Når jeg har brugt stegepose, har jeg, ca. 10 min før stegen er færdig, klippet en åbning øverst i stegeposen, stænket sværen med vand, sat et viskestykke i klemme i ovndøren og fuld tryk på ovnen - det virker for mig

Kommentar
Fra : camihl

Dato : 21-12-06 11:13

mange tak for alle rådene
og god jul

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-12-06 12:59

hvis du klikker på accepter lukker du spørgsmålet og den der har givet dig det råd du kan bruge får sine point

ps.. du har en del der ikke er lukket/accepteret

Kommentar
Fra : kirstenRap

Dato : 29-12-06 16:32

ja nu har det jo været jul,men jeg vil lige give mit besyv med,vi får jo også flæskesteg andre tider end jul. Det var i gamle dage da man havde federe grise at man kogte sværen.Den bedste steg fås hvis man sørger for at den er godt ridset (endelig ikke ned i kødet)gnides godt med salt ned i mellem hver eneste svær,steges ved 100 grader i 3 timer hviler i 10 min og så under grill i ca 5 min til sværen bobler.Du har forhåbentlig fået en god steg til jul
Mange nytårshilsener
Kirsten