/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Kæbespændinger
Fra : Disi
Vist : 9350 gange
50 point
Dato : 20-12-06 11:16

Kæbespændinger

Jeg er ved at blive sindssyg over mine kæbespændinger ,som nu har sat sig til næsten kronisk hovedpine. Jeg føler det som en gryde der er ved at koge over.
Jeg er meget stresset fortiden og se meget gal ud om natten når jeg sover siger min bredere halvdel.
Jeg har fået anbefalet bideskinde, men har ikke hørt nogen med en god oplevelse , kun at det er rimeligt dyrt.
Er her nogen der kender til problemet og vil dele dem med mig J

Kommentar
Fra : theper

Dato : 20-12-06 11:26

Kender godt problemet.
Har selv været "nattetænderskærer".

En god øvelse er:
Tryk med pege-, lange- og ringfinger på kæbeleddet,
mens du åbner munden, slip og luk munden.
Gentag denne øvelse 20 gange tre gange daglig.

Suppler gerne med denne vejtrækningsøvelse:
Træk vejret ind, mens du tæller til 3, hold det, mens du tæller til 12
og pust ud, mens du tæller til 6.
(Evt. længere perioder, men altid i forholdet 1:4:2.)
Lav hele cyklussen (ind-holde-ud) 10 gange og gør
dette 3 gange daglig.
Blot de to små øvelser, som måske sammenlagt tager 5 minutter,
vil gøre underværker, hvis du laver dem 3 gange daglig, uden at spirnge over

Dette har virket rigtig godt for mig.
Motion er selvfølgelig også godt, men start nu med disse øvelser
og se, om det ikke har hjulpet om en uges tid eller to.
Men du skal lave dem hver dag, 3 gange om dagen!

Held og lykke!

hilsen
Per

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-12-06 11:31

Jeg tror så slet ikke, at en bideskinne vil afhjælpe problemet, det lyder mere som om du skal lære at slappe af i musklerne.
Og at skrue lidt ned for tempoet for at komme af med stresssymptomerne.

For stress er ikke kun farligt for kæbemusklerne, men ubehandlet stress kan på sigt medføre andre skader, forhøjet blodtryk og andre hjerte/karsygdomme o.s.v..

Nu ved jeg ikke om du er den store musikelsker, men mange har hjælp af roligt, afstressende musik til at slappe af og falde i søvn på.

På med musikken, læg dig roligt ned og koncentrer dig om kun at lytte til musikken og prøv at tvinge dig til at slappe af i musklerne...sådan lidt en form for selvhypnose.

Bare et forslag.......ellers tal med din læge om at stress er blevet et stort problem, så kan du måske få noget afslappende middel.

mvh dova

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 20-12-06 12:34

Og hvis afslapningsøvelserne ikke virker, og du gerne vil prøve en bideskinne, har jeg hørt at man i sportsforretningerne kan købe materiale til selv at fremstille en sådan til en meget rimelig pris, i forhold til at få den fremstillet hos tandlægen.

At det kan købes i sportsforretninger skyldes, at det bliver benyttet af boksere.

Har du mange spændinger kan man altså også godt bide en bideskinne i stykker, så derfor vil jeg da anbefale dig, selv at lave den i første omgang. Men ellers syntes jeg du skal henvende dig til din læge. Det behøver ikke "kun" være muskelspændingerne der får det til at føles som om du er ved at koge over, det kan også være blodtrykket der er alt for højt. Så afsted med dig.

God jul

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 50 point
Dato : 20-12-06 12:52

Jeg har præcis de samme problemer og har fundet hjælpen, der er tager problemet fuldstændig.

Via min uddannelse som akupunktør har jeg fået kendskab til øreakupunktur, som er afsindig god til at afspænde kæben. Ydermere er jeg blevet bekendt med en lille, men meget kraftig magnet, som sættes på kæbemuskulaturen. Det er en såkaldt "nordpolsmagnet", og den er eminent til formålet.

Jeg slipper for nakkespændinger, kæbespændinger og hovedpiner ved at bruge magneten jævnligt.

Min mand havde for kort tid siden nogle ganske alvorlige hovedpineanfald - specielt om natten. Også de kunne kureres ved at han sov med magneten på...

Jeg vil anbefale dig at læse noget om posturologi, som er læren om kroppens positur.

Vil du vide mere, så skriv

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 20-12-06 13:03

I øvrigt -

Jeg vil på det skarpeste anbefale dig IKKE at bruge en bideskinne. I bedste fald vil det ikke virke, i værste vil det forværre problemet.

Vaxen

Kommentar
Fra : Disi

Dato : 20-12-06 13:21

nordpolsmagnet",
Hvor kan den købes ?

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 20-12-06 13:48

Bideskinnen er kun til for at beskytte tænderne, så de ikke bliver ødelagte i kanten og dermed hurtigt slidte, ikke andet og ja det er rimeligt dyrt cirka 5000kr.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 20-12-06 13:49

Det er især fortænderne der kan se ret takkede ud, men også andre tænder kan lige pludselig miste en flig.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 20-12-06 13:55

Den hér CD er supergod at lave afspænding med og det koster jo ikke alverden, men du SKAL sætte en halv til en hel time af til det, OG det kan du godt.
Når du spænder af får din krop og dit sind en chance til regenerere og du vil oplev fornyet energi og velvære.
Gør det selv.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 20-12-06 13:56
Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-12-06 14:17

nordpolsmagneten burde fremgå af www.elserasmussen.dk - men gør det ikke - siden reagerer slet ikke lige nu hmmm

(((((vaxen ))))) hvor får man så fat på den magnet ?????

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-12-06 14:22

http://www.act-of-nature.dk/priser.htm kroner 200 - men der skal vist kontakt til (tlf og adresse på samme side

Kommentar
Fra : Disi

Dato : 20-12-06 14:26

Ja den side fandt jeg osse ! det kunne jo være jeg skulle prøve at ringe til ham.
Holder snart ikke til det mere
Glæder mig til at gå på Juleferie i morgen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-12-06 14:31

kæbespændinger kan forårsages af ret så mange ting - så jeg ville da lige høre bla læge og tandlæge

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 20-12-06 14:56

Man kan købe magneten hos posturologer - prisen er vældig svingende. Personligt ville jeg ikke give tohundrede for den, men der selvfølgelig kun fordi, jeg kan købe den billigere selv, da jeg også er forhandler af dem.

En magnet holder i øvrigt evigt, men der er en belægning på, der slides af i løbet af et års tid. Set i det lys er tohundrede kroner jo ikke særlig meget....

Disi, hvis du fortæller mig hvor i landet du bor, så kan jeg sikkert finde en, der kan sælge dig en magnet..

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 20-12-06 14:59

I øvrigt - som Mirit skriver, så kan kæbespændinger forårsages af andre ting end stress og hårdt sammenbid.

En af de store syndere er fyldninger og kroner, der ikke er justeret helt præcist. Det kan også være en tandbyld eller andet, der har indflydelse på nerverne i tænderne. Det er klart, at er der sådan nogle uregelmæssigheder, så skal der en tandlæge til at rette op på det...
En posturolog kan så finde ud af, hvad der er hvad - om det er såkaldt tandfokus eller det handler om noget muskulært.

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 20-12-06 15:05

Hov - en gang til

Mirit, du fandt et link og skrev, at der vist skal kontakt til - det er rigtigt. Det kan ikke lade sig gøre på anden måde, da der skal nogle anvisninger til.

For det første er det vigtigt at magneten vender rigtigt og for det andet er det supervigtigt at den sidder på præcis det rigtige sted.
Gør man det forkert, kan man forværre sine symptomer.
Egentlig er det bedst at få en behandling, så man finder ud af hvorfor der er spændinger - og at få kombineret magneten med nåle i ørene er virkelig godt... Men prisen er selvfølgelig en anden....

Vaxen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-12-06 15:08

enig vaxen

Godkendelse af svar
Fra : Disi

Dato : 27-12-06 09:52

Tak for svaret vaxen.