/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Banken lukker !!!!!!!
Fra : refi
Vist : 688 gange
200 point
Dato : 20-12-06 09:12

Har netop (fra MEGET pålidelig kilde) faet at vide at vores bank LUKKER sine aktiviteter i DK med udgangen af 2007.

Nu er så spørgsmålet - HVAD KOMMER TIL AT SKE.....

Vi har et ret stort arrangement med den pågældende bank (billige renteaftaler - flere huslån - pensionsordninger - lønordninger osv...)

Der er jo ikke tale om at banken krakker (det er en stor international bank), men blot indstiller sine aktiviteter i DK.

Det der får mig til at tænke allerede nu er alle de problemer der må komme i kølvandet.

Ved en fusion går tingene jo "blot" over til et andet navn.

Men det er der jo ikke tale om her, så ALT skal udskiftes/ændres (vi har dog 2 udenlandske ejendomme som ikke vil blive berørt).

Bevarer vi vores gunstige renter både på indlån, udlån og øvrige aftaler.
ALLE kort skal udskiftes.
ALLE kontonumre skal udskiftes.
I det hele taget vil en mængde ting blive ændret i forhold til det danske "system"

Jeg har aldrig tidligere hørt om noget tilsvarende !!!!!!

Banken selv kan/vil ikke oplyse noget (det er tilsyneladende ikke officielt endnu)
"Kilden" (som er ansat i banken) aner ikke hvad der skal ske.

HVOR STÅR VI ?????

PS.
Dette spørgsmål/smalltalk er bevidst lagt 2 gange da jeg gerne vil have BÅDE den juridiske OG den almene mening om problemet.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 20-12-06 10:48

Hej refi
Jeg kan godt forstå dine frustrationer, men jeg er sikker på at din snart forhenværende bank vil "rydde pænt op" efter sig. Det internationale samarbejde bankerne imellem i dag, tillader simpelthen ikke "snavs" og I vil helt sikkert, når det bliver officielt, blive tilbudt en ordning der vil være tilfredsstillende for begge parter.

God Jul

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-12-06 10:59

Det er som sagt det jeg IKKE er helt så sikker på....

Bl.a. renteproblematikken - vi har MEGET gunstige renter (både den ene og den anden vej) og blot en difference på 1% vil betyde en del.....

Som sagt har jeg aldrig tidligere hørt om en sådan "lukning" og et direkte bankskifte vil sandsynligvis aldrig blive det samme....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-12-06 11:01

Den juridiske side af sagen snakker vi selvfølgelig med vores advokat om....

Men så længe det ikke er officielt går vi lige lidt stille med dørene

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 20-12-06 11:08

- som du skriver refi, tyder det på at I har en pæn portefølje. Der er helt sikkert et par eller flere danske banker der meget gerne vil have et møde dig/jer...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-12-06 11:26

Det kunne jo tænkes, at jeres bank "sælger" sine kunder/aktiviteter til et andet pengeinstitut og derefter tilbyder et problemfrit skifte.

Den slags plejer at være ret så hemmelige da der sikkert er mange forhandlinger der skal falde på plads før det gøres officielt, netop for at I kunder ikke skal blive utrygge.

Egentlig syntes jeg at den der lækkede oplysningerne har gjort jer en bjørnetjeneste da det jo netop skaber unødig bekymring.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 20-12-06 11:32

Netop min tanke - den der har hvisket Jer dette i ørerne, burde have holdt sin mund. Når sådan noget er omgærdet af tavshed er det (normalt da) ikke for at skjule noget men netop for at undgå unødige bekymringer og deraf evt. følgende kaos.

Held og lykke med det refi, jeg tror også at det hele nok skal falde ok ud.

Med venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 20-12-06 11:44

Som Dorthe og Bjarne skriver - I kan slappe helt af og koncentrere jer om juleferien...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-12-06 11:44

Skal måske lige forsvare "sladrehanken" lidt.....

Det blev os oplyst i forbindelse med fornyelser af en del kredit/betalingskort (bl.a. til medarbejdere) således at vi ikke brugte en masse penge på noget der alligevel kun kunne bruges 1 år.

Om det kunne have været "pakket ind" på en anden måde, må selvfølgelig være hans problem...

Og selvfølgelig er vi ikke de eneste - der er flere temmelig store selskaber imellem....

Så "rigtig" nervøs er jeg nu heller ikke men lidt forundret da jeg ALDRIG tidligere har hørt om noget sådant....

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 20-12-06 12:07

Refi - nu vil jeg selvfølgelig ikke lokke dig til at sladre, men kunne du ikke lave en liste over de banker det ikke drejer sig om?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-12-06 12:16

Det er IKKE Nordea

Nej - jeg har bevidst udeladt navnet i første omgang......

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-12-06 12:18

Men det er heller ikke "Åstrup Lokalbamk"

Vi snakker om en temmelig stor International bank - derfor min undren

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-12-06 12:36

Godt at man bruger et større lokalt pengeinstitut med lave gebyrer og lokal bestyrelse.

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 200 point
Dato : 20-12-06 16:20

Det er SE banken
Muligt de slår sig sammen med Nordea.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-12-06 16:22

SE banken vil blive i Danmark men kun servicere velhavende kunder.
Be dem låne dig et par millioner, så fortsætter du som hidtil i denne
anonyme bank.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-12-06 16:39

Mener de har lånt mig/os 8 i forvejen - så det er nok ikke der det halter.....

Men ellers har du ret med det meste

Hvor har du det fra ????????

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-12-06 16:41

Teil, du imponerer med en åbenbart helt relevant kommentar.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-12-06 16:44

Måske ansat

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 20-12-06 16:55

Nedlæggelsen af SEbank som alm pengeinstitut er almindeligt kendt. Det blev omtalt i Børsen (tror jeg det var) måske Berlingske erhvervssider for nogle måneder siden.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-12-06 17:11

Åh jo.....

Men det er jo IKKE den besked vi har fået.....

SEB har jo aldrig som sådan været et alm. pengeinstitut.... (det var vist heller ikke meningen)

De har "kun" 2 fysiske afdelinger.....

Men vi har faneme haft nogle gode betingelser - og det var det vigtigeste - det er dem vi er kede af smuttet (hvis det er tilfældet).....

Nordea har vi kasseret EEN gang - de kan slet ikke være med.....

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-12-06 18:45

refi
Det er ingen hemmelighed da det stod at læse i nyhedstelegrammer.
Lige hvornår og hvilken husker jeg ikke, det var i denne uge.
Er næsten sikker på jeg læste det her.
http://www.aktienyt.dk/

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-12-06 19:57

Hmmm

Kan ikke rigtig finde noget !!!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-12-06 20:50
Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-12-06 20:54

Kan være vi kan snige os med i gyngen alligevel

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-12-06 21:14

Bankerne er ude efter velhavernes formuer.
Den Danske Bank og flere andre er også på banen.
Vi skal bare hive nogle millioner hjem.

Fusion mellem Nordea og SEB er åbenlys.
http://www.netposten.dk/?pageid=5&articleid=993638&sel=SEB

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-12-06 21:17

Jeg beholder mine Nordea aktier en tid endnu.
Ev. køber flere. Nordea vil jo være større end
Den Danske Bank.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-12-06 21:42

Ja - gad vide hvad Nordea siger til at få os tilbage.....

Vi gik med bål og brand for 5 år siden

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-12-06 22:58

Jeg har altid undret mig over, at nogen vil bruge Nordea og Danske m.fl. da de har nogle horrible gebyrer.
En af de sammenlagte banker(Unibank) har en gang været ved at snyde mig for en del af provenuet på en ejendomshandel fordi pengene for et frikøbt pantebrev svævede rundt i noget der nærmest kan kaldes pengecyberspace. De er for store og havde jeg ikk ekunne regne havde jeg aldrig fået pengene, som nok ville være blevet hijacked af et slipseklædt mappedyr.
En anden stor snuppede alle renter plus gebyr for at udbetale et indestående der blev opsagt i utiide, lovligt men meget grådigt.
Mine penge får de ikke mere.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-12-06 23:44

Vores brud med "uni" skyldtes at de trak alle lånbetalinger 2 dage før den første

Og vi kunne simpelthen ikke overbevise dem om at betalingsdag var den første.....

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-12-06 23:57

De satser på, at ingen bemærker de "småpenge" og tjener selv en masse.
De seneste undersøgelser viser jo også, at private kunder kan spare penge på mindre pengeinstitutter. Det er selvfølgelig noget andet hvis man er et kapitalhungrede firma for så må man jo handle hos dem der kræver mindst og yder mest og i det spil er gebyrerne jo ikke så væsentlige.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-12-06 00:18

Hov - skrev vist Uni - mente Nordea

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-12-06 00:25

Vi er i den lykkelige situation at vi er "næsten" selvforsynende.....

Eller sagt på en anden måde - plusserne er noget større en minusserne......

Derfor var vi glade for SEB, da vi fik de betingelser vi ville have (det oplevede vi ikke andre steder), vores "omsætning" er rigeligt til deres "millionærklasse" , men de ting vi derudover har brug for giver problemet....

Mit håb er at de ved en fussion eller salg af kunder til et andet pengeinstitut, om de så ikke er "tvunget" at give os samme betingelser.....

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-12-06 00:41

Nej de er ikke tvunget. Så vidt jeg ved skal I bare have mulighed for at springe fra aftalerne.
Jeg kender nogen hvor banken bare meddelte, at de inden en bestemt dato skulle flytte deres aktiviteter fordi man omstrukturerede sine engagementer og det er selvfølgelig firmaer med kassekreditter, som ellers er en god forretning, men når konjulturerne ændrer sig for en branche er det jo bare med at slippe af med dem før tallene på bundlinien rødmer.

Godkendelse af svar
Fra : refi

Dato : 23-12-06 11:16

Tak for svaret Teil.

Du var dog den der "gættede" hvem det frejede sig om...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-12-06 14:26

Selv tak og god jul.
PS jeg er Nordea kunde, de er billigere end vores lokale bank.
Det gælder alle gebyrer. Sjvot nok opfattes vores Nordea filial
som den lille lokale bank med kun fem ansatte og altid kaffe på
kanden.