/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Må man det ??? internetsøgeord
Fra : USandA
Vist : 423 gange
100 point
Dato : 19-12-06 12:46

Hej
Når man indsætter/vælger sine søge ord på Google AdWords og man selvfølge vælger de 20-30 stykker ord som er bedst for ens webshop/branche - men hvad sker der hvis man vælger ens største konkurrenter firma navn ? er det ulovlige, eller er man bare smart ??? eks. hvis man nu selv var BILKA og satte søge ord ind som ALDI og når så nogen søger på ALDI kommer man også op i højer side som BILKA.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 19-12-06 12:56

ikke lovligt.. Grundfos har vundet en sag hvor en anden pumpe producent i ulandet gjorde det.
men har ingen dokumentation om det

Kommentar
Fra : USandA

Dato : 19-12-06 15:42

hmmm ok,,, er der fler bud ????

Kommentar
Fra : linux-man

Dato : 19-12-06 17:42

Hej USandA -- sikke et navnevalg....

Nå, men du kommer nok hurtigt i karambolage med dette produkt:

http://www.abcd.dk/varemaerke-overvaagning.htm

Så hvis ikke konkurrentens navn er decideret relevant for indholdet (f.eks. et nyhedsbrev), så ville jeg holde nallerne langt væk....

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-12-06 19:55

Der er jo mange muligheder for at omgå lovene.

eks.
Tegneseriefirma abc
hjemmeside abc.dk
søgeord fra teksten "Min onkel Anders vil ha' and til jul.
når jeg så søger på ordene "anders og and" vil tegneseriefirmaet abc.dk dukke op i resultatet.

eller
"ligesom firmaet Intel har vi lavet prosessorer i mange år.

Kommentar
Fra : linux-man

Dato : 19-12-06 20:59

Hej ec

Du skrev:

Citat
Der er jo mange muligheder for at omgå lovene.
eks.
Tegneseriefirma abc
hjemmeside abc.dk
søgeord fra teksten "Min onkel Anders vil ha' and til jul.
når jeg så søger på ordene "anders og and" vil tegneseriefirmaet abc.dk dukke op i resultatet.
eller
"ligesom firmaet Intel har vi lavet prosessorer i mange år.

I førstnævnte tilfælde har du, ganske korrekt, fat i en af svaghederne ved søgemaskiner, men i det tilfælde er forlaget/tegneseriefirmaet ikke i ond tro med den tekst du skriver.

I tilfælde nr. 2 er der ikke ret mange firmaer der kan prale af at have lavet processorer (cpu). Faktisk er Cyrix, AMD og Motorola de eneste der kan prale af at "have gjort det i mange år"....
Men, igen, der kan sagtens udtales en mening om en konkurrent, som bliver fundet af søgemaskinerne. Men den oprindelige diskussion hvor firmaer f.eks. satte meta-tags til at indeholde konkurrenters navne etc er farlig. Potentielt dyr, faktisk.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-12-06 21:14

Ja ja - men så udvider vi den lidt.

tags.................Intel (som skal henvise til tekst på siden)

nede på siden:
Vi har ikke lavet processorer lige så længe som Intel ........................bla bla.