/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Kan det reelt lade sig gøre
Fra : MetteSørensen34
Vist : 737 gange
40 point
Dato : 19-12-06 09:44

Hej

Mit navn er mette.jeg har et spørgsmål..jeg kendte en ven som lånte nogle penge af mig.(ret dumt af mig.men har skam lært det nu efter de problemer det kan forvolde en). så fordi jeg efterfølgende har rykket ham for dem.så beslutter jeg for at give ham mit regnr og kontonr.da jeg ikke ønsker at se ham ansigt til ansigt.så vælger han at sætte de skyldte penge ind på min konto..men efter det.har han truet mig pr sms med at han kan tilbageføre dem og han endvidere kan melde mig for bedrageri. i det jeg har givet ham mit kontonr.. altså han giver falsk anklage.
Kan han det ??? han truer mig os med at han kan tage alle min penge på kontierne.
Hvad skal jeg gøre... da jeg blot vil have de penge tilbage.der var mine.. det er da påstand mod påstand hvis han går til politiet og melder mig. vil jeg mene .da jeg har på skrift fra banken at han har sat de penge ind som aftalt...jeg mener bare at politiet er ret unfair hvis de hopper på hans løgn. så kan jeg os anmelde ham for injurier....
Dernæst er der et problem og det er at han ved hvor jeg bor... (men der skal han ikke vise sig..jeg vil bare ikke have nogle trussler fra ham.. da det er et overstået kapitel.mener jeg.
Jeg vil nærmere sige at han har båret sig forkert af.. da han vælger at indbetale de penge.. hvis det ikke var hans hensigt .hvorfor gjorde han det så?..jeg tror nemli .at han prøvede at skræmme mig. også villet han håbet på at jeg overførte en del penge tilbage til ham.men jeg mener man skal da betale de penge tilbage når han låner noget.
Hvad skal jeg gøre...`og hvor dårligt stillet står jeg ???.hvad kan han gøre...?. og kan han bruge politiet med en falsk løgn version.???`hvad skal jeg gøre hvis han står op på min adresse osv...????håber I kan hjælpe mig med et råd....!!!

Mvh Mette

Accepteret svar
Fra : Tordenkalven

Modtaget 50 point
Dato : 19-12-06 10:01

Hej Mette

Ganske kort da jeg er på vej ud af døren:

Han kan IKKE hente penge på din konto uden du har givet ham lov...( evt. fuldmangt/ skriftligt)

Et godt råd til dig: gå i banken og fa sat mærke på din konto, så kun du kender det mæke som skal oplyses for at få penge udbetalt. Du kan hæve på din konto i afttomat alligevel...

Banken er erstantningsnsvarlig hvis han hæver...og så er det bedrageri som skal anmeldes til Politiet..

Hans trusler skal du tage let på, indtil han måske kommer på din bopæl, men det tvivler jeg på..og chikanerer han dig der, kan han få polititilhold...

Hvis du får pengene på din konto,skal du glæde dig over det, og holde en god Jul, for har du ikek et gældsbrev fra ham, på hans akylder dig pengene, har du ingen juridiske rettigheder...for han vedkender sig nok ikke en mundtlig aftale

I hast og held og lykke

/ Henrik

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 19-12-06 10:24

Vær du glad for at han har sat pengene over på din konto.
Så skulle den sag jo være ude af verden, han har betalt lånet tilbage.

Politi eller ej.... Han skal vel bevise over for politiet at du har truet ham til at sætte penge ind på din konto.

Han kan ikke hæve fra din konto, selv om han dit konto nr.
Er du stadigvæk utryk ved det, så kontakter du din bank og skifter konto nr. (med alt hvad det indebærer, arbejdsgiver, told/skat/ feriepenge osv. osv.)

Hele sagne med at du bliver truet, er jo dybt træls..... Men hvis jeg forstår dig ret så har du fået dine penge, hvilket betyder lånet er ude af verden, så kan du ikke andet end tage sagen som en trussels sag. Ignorere personen om muligt, så skulle sagen vel dø ud iløbet af et stykke tid. Politiet gider som regle ikke blande sig i den slags sager hvor folk bliver truet, der skal være "sket" noget før de bevæger sig.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-12-06 10:30

Det er lovligt at oplyse sit konto nummer og det er meget almindeligt at gøre det da fremmede kun kan indsætte ved hjælp af kontonummeret.

Når din bekendte indbetaler sin gæld til dig har han faktisk vedgået jeres mundtlige aftale og har indfriet den så alt burde være godt.

Hvis han mod forventning skulle anmelde dig for bedrageri vil han blive afvist da, der ikke er nogen sag bortset fra den falske anmeldelse han så i givet fald kommer med.
Ingen giver deres konto nummer for at få penge de ikke har ret til, vel!

Hvis møder op og truer dig skal du anmelde ham, men mon ikke han besinder sig.

Glem sagen og få dig en god Jul nu pengene er hvor de hører hjemme.

Godkendelse af svar
Fra : MetteSørensen34

Dato : 19-12-06 10:33

Tak for svaret Tordenkalven.

1000 tak.

Jeg kunne heller ikke rigtigt forstå det.. men jeg blir altid lidt nervøs når politiet blir indblandet..os fordi jeg har i en lignende sag prøvet at politiet tog medholdt...det var så ikke rigtigt omkring med penge..
Jeg er ikke glad for politiet.da jeg nogle gange er meget uheldigt at kome i knibe hvad angår andre mænd som prøver at skade mig...

Jeg har prøvet før hvor min x kæreste. gjorde tlf chikane ..han ringede mig ned osv....så falsk som han er.så kontakter han politiet for at sige at jeg havde ringede og chikanerede ham og han ville have politi tilhold.... jeg havde intet gjort..... så fik jeg en opringning fra politiet og de skældte ud osv. og sagde denne her flinke mand har kontaktet os idag om at du ringer ham ned osv... og det må du stoppe med... jeg lignede et spørgsmåls-tegn.. anede ikke hvad de snakkede om.
Jeg fik så reddet trådene ud ved hjælp af nogle venner som støttede mig i den her mærkelige seance.
Det endte med at politiet ringede til mig og gav mig en undskyldning. også havde jeg fået afvide at de havde kontaktet min x for at meddele at næste gang vil han blive starffet for falsk anklage...
Derfor idag er jeg meget forsigtigt hvad angår politi....

Jeg tænkte på..bedrageri. er det ikke mere virksomheder og firmaer...har da aldrig hørt man kan låne nogle penge til nogle og hvis de så ikke betaler så kan man melde dem.. hmmm..jeg syntes den er langt ude....jeg har da haft en del veninder som skyldte mig penge..og dem har jeg aldrig set en krone af... jeg mener folk er selv ude om det når man låne eller udlåner.. det er en risiko man tar...og den er såvidt jeg ved ikke bindende hverken mundtligt eller løs aftale.. alle kan jo ændre deres version.. ligesom ham her har gjort....han har ændret det hele til at det er mig som har lånt af ham.. men hvorfor fanden har han så indbetalt penge til mig...det er jo netop fordi han skyldte mig dem... han er godt dum. for han kunne have taget røven på mig...men jeg aner ikke hvad hans formål var. ved at sætte de penge ind som aftalt. også bagefter true mig...hmm

Mvh

Mette

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-12-06 10:40

Mundtlige aftaler er skam bindende, men problemet er at man sjældent kan bevise det.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-12-06 11:22

Kære mette.
Du har nok det problem at du indlader dig med mænd af den forkerte slags.

Tænk dig om en anden gang inden du anskaffer dig en kæreste, eller låner penge ud.

Hvis man låner penge ud til bekendte, skal man være forberedt på både at miste pengene og venskabet.
Man skal ikke lade dem høre for at de ikke betaler tilbage, men i stedet for betragte det som en gave til en person i nød.

Hvis man ikke er parat til det, er svaret: " desværre min ven , jeg har ingen penge tilovers for tiden".

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 19-12-06 12:09

Det var dog godt nok en skidt karl.
I nogen tilfælde - hvor der er tale om en fejl - kan det godt lade sig gøre at få bankerne til at tilbageføre overførsler. I dit tilfælde tror jeg nu ikke det vil ske. Jeg tror det er noget bankerne gør for at være smidige, og at de selv hæfter hvis tilbageførslen ikke burde være sket. Hvis du vil være på den sikre side, s å ville jeg nok skrive et brev til banken hvor du fortæller at indbetaleren har meddelt dig at han vil tilbageføre dem, men at der er tale om en korrekt betaling som ikke skal tilbageføres.

Han vil dog altid kunne stævne dig i et privat søgsmål med påstand om at du skal tilbagebetale beløbet. Hvis han virkelig skyldte dig dem, så kan han naturligvis ikke bevise sin påstand, så bortset fra at det giver dig bøvl, så kan du tage det roligt. Gem dog al den dokumentation du har, og slap så derefter af (lad ham ikke ødelægge julen).

Så du er godt stillet. Bare trist at du alligevel bekymrer dig - men det kan nok ikke undgås.

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 19-12-06 14:52

selv tak Mette

PÅ de med den slags fyre

find en ordentlig fyr, og lad dig ikke skræmme når du har dit på det tørre

og lån aldrig penge ud til venner, det ødelægger tiest venskabet

Vend gerne tilbage en anden gang

Henrik

se evt min hjemmeside i min profil her på siden *SS*