/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
Partiel integration
Fra : AndersT
Vist : 581 gange
100 point
Dato : 19-12-06 01:45

Hej alle,

Jeg er lige ved at skrive 3. g opgave, hvilket jeg gør i fysik. Jeg er imidlertid stødt på en omskrivning jeg (rent matematisk) simpelthen ikke forstår på trods af, at jeg har lært at integrere delvist.

Er der nogen, der hurtigst muligt vil være venlige at forklare helt i detaljen, hvad der sker fra det led, der står lige over "giver partiel integration", til det lige nedenunder?

Siden, hvorpå det står ligger her www.tornweb.dk/relativistiskenergi.jpeg .

Tak på forhånd.

Med venlig hilsen
Anders

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-12-06 09:58

Det går også lidt stærkt uden ret mange mellemregninger og forkaringer.

Så vidt jeg kan se udfører man blot differentationen under integraltegnet efter den almindelige regel for produkter.

Kommentar
Fra : AndersT

Dato : 19-12-06 10:42

Jeg er ikke helt med på, hvad du mener. Skal det forstås således:
int( f(x)*g(x) )dx = F(x)g(x)-int(F(x)*g'(x))dx
, hvor g(x)=u og f(x)=d(m0*u / kvadratroden) ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-12-06 01:17

?f(x) · g(x) dx = F(x) · g(x) – ?F(x) · g'(x) dx (Partiel integration)