/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
fortrydelsesret ejendomshandel
Fra : bergmand2004
Vist : 854 gange
200 point
Dato : 18-12-06 20:16

Hej er der er klog advokat eller ejendomsmægler der kan fortælle om en proffesionel erhverver har fortrydelsesret hvis han køber et sommerhus, med videresalg for øje, af en privatperson??? Det ville være dejlig hvis nogen kendte hvilken lovbestemmelse dette står i...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-12-06 20:28

Selv om jeg ikke er advokat eller ejd. mægler vil jeg lige give dig dette link
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A19950039130

Fortrydelsesretten indebærer jo at der skal betales en fastsat kompensation.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-12-06 20:33

Citat
Fortrydelsesret ved køb af fast ejendom m.v.

§ 6. Reglerne i dette kapitel gælder for aftaler om køb af fast ejendom, når ejendommen hovedsagelig er bestemt til beboelse for køberen, jf. dog stk. 2. Reglerne gælder under samme betingelse for aftaler om køb af andel i en andelsboligforening samt køb af aktie eller andet adkomstdokument med tilknyttet brugsret til en bolig bortset fra brugsret på timeshare-basis.

En der køber med videresalg for øje er jo ikke en der skal bebo ejendommen!

Accepteret svar
Fra : RyeJensen

Modtaget 210 point
Dato : 18-12-06 20:33

Fortrydelsesretten fremgår af lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom § 8. Det fremgår af § 6, at fortrydelsesretten finder anvendelse, når ejendommen hovedsageligt skal tjene til køberens beboelse (samt nogle andre tilfælde, som jeg ikke mener, er relevante her).

Det er således underordnet hvorvidt sælgeren er professionel (hvilket bekræftes af Karnovs note 61 til loven).

Det afgørende er altså hvad køber skal benytte ejendommen til. Købes den med henblik på videresalg - som du angiver - finder reglerne om fortrydelsesret ikke anvendelse. Det kan dog være svært at bevise, hvilke hensigter køberen har haft med købet, hvis han ønsker at fortryde inden for 6 hverdage.

Spørg endelig, hvis du er usikker på hvad jeg mener

Mvh RyeJensen

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 19-12-06 00:53

Skal ikke tage æren fra de andre, blot bekræfte, at det er korrekt betragtet. Som så mange andre love er de tiltænkt at beskytte den svage part (den uprofessionelle).

Det fremgår faktisk ret klart i §21 :

"§ 21. Reglerne i kapitel 1 kan ikke ved aftale fraviges til skade for køberen eller sælgeren, medmindre den pågældende har handlet som led i sit erhverv"

Ud fra din definition "en professionel erhverver" går jeg ud fra, at du netop mener en person, som har det som arbejde - og så kan han IKKE fortryde.

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 19-12-06 15:39

Husk at sætningen "handlet som led i sit erhverv" ikke behøver at betyde, at vedkommende er ejendomsmægler, men blot at en del af hans levebrød er at købe og sælge ejendomme.
F.eks. en tømmermester der køber ejendomme, sætter dem i stand og sælger dem bagefter, har også "handlet som led i sit erhverv", selv om han ikke er ejendomsmægler.