/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Kiosker,bager,tankstationm osv
Fra : jangchr
Vist : 617 gange
20 point
Dato : 18-12-06 16:57

Er der ingen regler for hvor meget Kiosker,bager,tankstationm. osv må tager for deres varer ?,fordi jeg stillede dette spørgsmål er,der er en bager kige ved siden af hvor jeg bor og jeg skulle bruge noget peber"det var en Søndag",gik ned til bager og fandt peberet OG 16.95 KR FOR ET GLAS som koster 3.50kr i Lidl

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-12-06 17:05

service priser hvad det så end dækker med den ublu pris

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 18-12-06 17:09

Service priser????,glasset var sgu mindre end den der kostede 3.50kr i Lidl,jeg synes bare engang at jeg læste at der var grænser for hvor meget man måtte tage for en dagligvare

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-12-06 17:12

Der findes ingen grænser, heller ikke for hvor dumme kunderne må være
som betaler prisen.

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 18-12-06 17:17

Citat
Der findes ingen grænser, heller ikke for hvor dumme kunderne må være
som betaler prisen.

jeg købte altså heller ikke peberet,jeg kunne godt undvære peberet og vente til Lidl åbnede mandag,men 13.45kr i forskel er sgu ret meget

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-12-06 17:30

Mange detailpriser er jo omkostningsbestemte og bagere ligger i den dyre ende da deres vareomsætningstal er meget mindre end supermarkedernes. Altså flere personaletimer pr vareenheder.

Personligt vil jeg aldrig handle hos Lidl uanst hvor billige de er da deres personalepolitik mildest talt stinker.

Man må tage lige så meget for en vare som kunderne vil betale så længe man ikke er en reguleret monopolvirksomhed.

Accepteret svar
Fra : henrikkrebs

Modtaget 30 point
Dato : 18-12-06 17:32

Jo, på nogle få varer er der maxpriser:
Lån (ågerrenter er forbudt for at beskytte den svage forbruger)
Tobak (fordi når de først er beskattede efter en bestemt salgspris, så må prisen ikke hæves).
Receptpligtig medicin (fordi salget er delvis monopoliseret og en monopol-stilling må ikke udnyttes til forbrugerens ugunst)

Peber derimod må gerne sælges til pebrede priser.

Godkendelse af svar
Fra : jangchr

Dato : 18-12-06 17:33

Tak for svaret henrikkrebs.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-12-06 17:43

Så enkelt er det ikke. Prøv at købe en pakke smøger hos tjeneren på en restauration.
Du betaler påstemplet pris for pakken plus servicegebyr og det er lovligt.

Prøv at køeb en vare via forretningens finaceringsselskab, regn prisen ud og spekuler på hvad åger er.
I princippet er all prissætning fuldstændig fri med undtagelse i ganske få ting hvor prisen er reguleret med lov. Dagligvarer er ikke reguleret.