/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Dreamweaver / Spørgsmål
10  basil28 320
undgår underline i links
Fra : thorkil1
Vist : 1854 gange
50 point
Dato : 18-12-06 12:58

hvordan er det jeg undgår at tekst jeg gør til links bliver underlined??

Jeg har ingen problemer med at ændre farver på tekst, der er gjort til links - men jeg kan ikke finde, hvor jeg undgår at der bliver streg under tekst der er gjort til links....

Accepteret svar
Fra : mimimig

Modtaget 60 point
Dato : 18-12-06 13:05

i properties (nederst på siden) klikker du på page properties
og vælger herefter links

Kommentar
Fra : thorkil1

Dato : 18-12-06 13:16

hmmmmm - fair nok - men i proporties nederst på siden er der da ikke noget der hedder "page proporties" - den kommer fram ved at klikke højre mus i arbejdsfeltet - men det giver kun mulighed for at ændre farverne på links etc... og ikke stilen med underline...

Kommentar
Fra : mimimig

Dato : 18-12-06 13:29

jooh der er,
prøv i properties helt nede i højre hjørne at klikke på den lille trekant der er der

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 18-12-06 13:38

Spørgsmålet gik vist på at du - som forfatter til en html-tekst - ville undgå underline af links.

Ja, farverne kan du jo som bekendt ændre i det gamle <BODY> tag med VLINK og ALINK atributter, men hvis du vil fjerne underline, så blir du nødt til at bruge et style sheet. Jeg fandt en beskrivelse her: http://www.wdvl.com/Authoring/Style/Sheets/Tutorial.html

Men hvorfor vil du det? Det er da rigtigt at man med ganske få midler kan gøre en html-side ubrugelig for læseren. Men jeg foretrækker nu at brugerne får noget de kender og forstår. Jeg bruger fx heller aldrig Bold til en tekst, men Strong. For de fleste er det det samme, men for den der har valgt en anden måde at se fremhævet tekst på, der følger min side med dette valg. Der er INGEN der har valgt at links ikke skal være understregede.

Kommentar
Fra : mimimig

Dato : 18-12-06 13:50

Nu gik spørgsmålet jo på hvordan man i Dreamweaverkunne undgå understregning
af link, og det kan man i page properties.
Om der skal være understregning eller ej må være helt op til hjemmeside fremstilleren,
men rigtigt er det da at ser man en understregning så er det lig med et link.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 18-12-06 15:18

Det er som mimimig beskriver når du i page properties har valgt link så er der en boks der hedder "Underline Style" her kan du vælge om du vil have underline eller ej.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 18-12-06 15:31

Skulle det være en gammel version af Dreamweaver du har, så er koden her som indsættes mellem dine head tags
Kode
<style type="text/css">
<!--
a:link {
   color: #00FF00;
   text-decoration: none;
}
a:visited {
   text-decoration: none;
   color: #990000;
}
a:hover {
   text-decoration: none;
   color: #6633FF;
}
a:active {
   text-decoration: none;
   color: #FF0000;
}
-->
</style>

//bentjuul

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-12-06 10:13

Ud over at benytte egenskaben text_decoration:none; på link attributten via pseudoklasserne for alle link, som bentjuul så rigtigt demonstrerer. Kan du i stedet udvælge hvilke link det skal gælde ved at benytte en specifik CSS klasse.

Nemmere er det dog at lade det gælde HELE anchor markøren for alle link på siden:

Eks. :
Kode
<style type="text/css">
<!--
a {text-decoration: none;}
//-->
</style>

...eller for en specifik klasse:

Kode
<style type="text/css">
<!--
.ingen_understregning {text-decoration: none;}
//-->
</style>

..som så angives i den specifikke (X-)HTML kode til linket:

Kode
<a href="http://www.dmi.dk" title="DMI" class="ingen_understregning">DMI</a>

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : thorkil1

Dato : 19-12-06 23:58

Tak for svaret mimimig.

Tak for hjælpen til alle.... I min ældgamle version af dreamweaver fra 2004 var denne funktionalitet ikke til stede. Nu har jeg fået installeret version 8 - og vupti- det hele virker som mimimimi startede med at skrive.... men tak alligevel for koderne også - det er rart at kunne kode også - og vide hvad koderne betyder...

mvh
thorkil 1