/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Billedkunst - billed analyse
Fra : Nick10
Vist : 9624 gange
50 point
Dato : 18-12-06 12:39

Er der nogle der kan hjælpe mig med at analysere billedet " drøm, forårsaget af en bi er flyver rundt om et granatæble, et sekund før opvågnen. 1944. kat. nr45".

http://www.worth1000.com/web/media/228732/El_Caza-Dali.jpg
Formelanalyse og indholds analyse.

Nick10

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-12-06 14:56

dit link virker ikke så folk kan ikke komme direkte til billedet

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-12-06 16:47
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-12-06 16:49

Underligt det her.
Slet .jpg i adressen så virker det.
http://www.worth1000.com/web/media/228732/El_Caza-Dali

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-12-06 16:50

Analysere - det overlader jeg til Dali

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 18-12-06 16:59

Linket virkede hvis jeg kopierede det og pastede det over i adresselinjen i min browser.

Selv laver jeg keramik. "Kunst"? Tja, 'værkshøjheden' må andre bedømme. Men en gang besluttede jeg mig at lave noget som folk i al fald kunne diskuttere ud fra en kunst-sammenhæng. En jernoxyd-plettet stentøjskasse med grå tremmer, indeni en tændstikmand lavet i hvid porcelæn og i hjørnet var leren 'udblødt' af indæltede (bortbrændte) riskorn. Hende der købte det mente at jeg havde været meget deprimeret den dag jeg lavede det. Det var ikke tilfældet. Jeg havde blot moret mig med at putte så megen symbolik på som muligt uden selv at have nogen fortolkning. Eneste kunsteriske værdi (hvis der overhovedet var nogen) var at sætte spørgsmål ved selve det at fortolke. Men jeg hælder mest til at sige at mit 'værk' var 100% skod.

Nu ved du hvordan jeg opfatter dit billede.

Det er muligt at ophavsmanden har en anden holdning til billedet. Han kan meget vel have lagt meget i billedet. Lidt synd for ham, men hvis han er glad ved det, så er det jo principielt OK - bliver først problematisk i det øjeblik han søger anerkendelse.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-12-06 20:26

Ja det kan kopieres ind - nok fordi hjemmesiden ikke vil linkes direkte.

Jeg forstår da godt at tigeren vil æde geværet, for det er da synd at stikke damen med det.

Umiddelbar vurdering "rod og egen fornøjelse"
Eyvind.

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 19-12-06 01:47

Jeg er faktisk lidt vild med Salvadore Dali - specielt "Brændende giraf". Jeg tror, jeg har en 2-3 bøger - men desværre endnu ikke pakket ud fra flytning. Men gå på biblioteket og check bøger om ham - der er en del. Flere af dem har garanteret "El Caza" med - og formentlig med lidt inspiration til din opgave.

Accepteret svar
Fra : erling_l

Modtaget 50 point
Dato : 19-12-06 01:57

Måske kan disse 2 inspirere???

""Drøm, forårsaget af en bi der flyver rundt om et granatæble,
et sekund før opvågen." Hvis man kigger under horisonten kunne man
forestille sig at der er her det mere virkelige foregår. Her ser man den drømmende
kvinde, dog ligger hun ikke på en seng men svævende over et kontinentlignende
klippestykke, og man ser et granatæble med den flyvende bi omkring, som titlen
rigtigt fortæller. Først lige omkring og over horisonten kommer den egentlige drøm
til udtryk. Fra det store, overdrevne, saftige granatæble svømmer en gigantisk
guldfisk ud og ud af dens kvindelige kønsorganslignende gab springer en agressiv
tiger, med blottede tænder ud. Endelig kommer en mindre tiger springende ud af
gabet på den første tiger. Også denne tiger er meget agressiv, den sigter lige mod den
drømmende kvinde, med åben mund og spidse kløer. Mellem den mindste tigers gab
og kvinden ses et gammeldags gevær som et fallossymbol. Hvis vi vender tilbage til
den "virkelige" del af billedet ser vi at kvinden ligger helt blottet og åben, intet er
skjult. Hun er altså i drømmen helt klar over sin seksualitet. Hun er sandsynligvis
ikke sådan til daglig idet Dali jo beskriver de seksuelle drifter via drømmene. For at
gå videre i tolkningen kunne man forestille sig at bien vil bestøve granatæblet, dog
ses dette uden blomst Som bier ellers bestøver, men den med blomsten og bien
kender vi alle, som en indviklet og gammeldags forklaring på menneskets seksualitet.
Dali fortsætter denne forklaring ud i det ekstreme og uden indpakning, for ud af
granatæblet over den horisontale linie strømmer det nu ud med levende væsner, som
igen "føder" levende væsner. Hertil vises også det egentlige samleje: Den største
tigers bagkrop, som iøvrigt ikke har striber men blot den gullige hudfarve, inde i den
kvindelige kønsåbning (fiskens gab).
Æblet har altså i dette billede en afgørende betydning. Det er jo stadig et symbol på
det forbudte (seksualiteten). Æblet er den forbudne frugt som drifterne driver en til at
få fat i. Endvidere viser Dali titlen over den horisontale linie, idet tigerne ligner bien
på farverne gule og sorte, og de - tigerne - har jo som ført nævnt en forbindelse til
granatæblet, blot i en mere abstrakt forstand.
Billedet har en synsvinkel hvor de vigtigste motiver, tigerne, iagttages nedefra.
Anvendelsen af frøperspektiv får betragteren til at føle sig mere eller mindre identisk
med den drømmende kvinde, idet tigerne springer ned mod hende, men også mod
betragteren på èn og samme tid. Brugen af frøperspektiv fremhæver også Dalis holdning
til elefanten med stankelben idet den kommer til at fremstå som noget guddommeligt
og uopnåeligt, højst sandsynlig som et fallossymbol men samtidig også som
noget der kan falde sammen hvert øjeblik.
Dette ses på elefantens høje, tynde og faldefærdige stankelben. Dali skaber desuden
det surreale rum med sin lave horisontlinie, der giver billedet en abstrakt og uendelig
rumvirkning.
Jeg synes at dette billede er utrolig spændende fordi der er så mange forskellige tolkninger
på det. Alt efter hvem man er ser man jo forskelligt på det. Det er svært fordi
der jo ikke er noget facit på hvad billedet skal forestille og hvad meningen og
formålet med det er. Det er spændende, fascinerende og meget svært."

"Billedanalyse
Salvador Dali:Drøm forårsaget af en bi der flyver rundt om et granatæble, et sekund
før opvågnen, 1944.
Billedsymbolik, komposition, farver, lys, ting, bevægelse osv. fortæller om pigens
drøm og da drømme (efter Freud) altid er ønskedrømme, bliver symbolikken i billedet
et udtryk for pigens behov eller drifter. Man kunne også udtrykke drømme, som
rum for Det'ets udforldelse. Her kan Det'et boltrer sig frit uden at Overjeg'et blander
sig, drifterne kommer til udtryk. I dette tilfælde er det pigens sexualdrift som
kommer symbolsk til udtryk i billedet. Man kunne selvfølgelig også vælge at sige at
der var malerens (eller beskuerens) seksualdrift der kom til udtryk, men jeg har dog
valgt at sammenfatte en kort fortolkningshypotese, som jeg i det flg. vil prøve så vidt
muligt at bekræfte.
"Pigens sind boltre sig sanseligt ophidset, idet billedet udtrykker en lidenskabelig
drøm, hvor pigens sexualdrift for frit løb."
Denne billedanalyse er i stilen i virkeligheden meget videnskabelig, idet man ikke
behøver at underbygge ens opfattelse, følelser eller som i dette tilfælde påstande så
kraftigt som jeg her har gjort det, i en almindelig billedanalyse. Men det var jo netop
også opgaven, at argumentere for ens opfattelse gennem en konkret analyse, men en
alt for veldokumenteret analyse smadre let følesen af at kigge på og opleve billedet.
Jeg har fx ikke skrevet noget om mine egne følelser eller reaktioner på billedet, eller
om malerens hensigt.
En gennemgang af billedets psykoanalytiske symbolik
Efter Freud er omfanget af de ting som finder symbolske betydning i drømme ikke
stort, det menneskelige legeme som helhed, nøgenhed, fødsel, forældre, børn og død.
Jeg vil herunder prøve at kommentere elementer i billedet som efter min mening har
symbolsk betydning, med henblik på psykoanalysen.
Den nøgne pige har i sig selv betydning af lidenskab og renhed. At hun svæver over
en glat og solid klippe, hvilken symboliserer det mandlige, understreger i sig selv
dette i form af kontrasten til pigens bløde former. De to vilde tigre er symbol for
sanseligt ophidselse og lidenskab, geværet er nok det mest oplagte fallossymbol, da
dette uden tvivl er det mandlige biiip (censureret væk), her er fisken, i følge Freud,
også et symbol for manden (denne symbolik er dog mindre let forståelig). Af kvindelige
fallossymboler er havet oplagt, da fødslen fremstilles som et forhold til vand.
Granatæblet der åbner sig er symbolik for fødslen, her er sneglen og muslingerne
(højre nederst), symbolik for kvinden, idet de har hulrum, og for muslingens del,
også kan åbne sig. En anden ting er symbolikken i det lille granatæble som er
omsværmet af bien. Det kan næsten kun opfattes som sædcellen og ægget, og herved
for åbningen af det store granatæble, nemlig fødslen af fisken, en ny betydning.
Fisken har en betydning i den forstand, at vi jo alle både kommer fra og består (for
nitiendedelse hvedkommende) af vand, og herefter udvikler os. For mig at se er der
symbolik i overgangen fra ægget til fisk til tiger til gevær, udviklingen fra foster til
moden mand eller kvinde. Det er svært for mig at placere elefanten i en solid
sammenhæng, men for mig at se er symbolisere den tvivlsmomentet eller usikkerheden.
Pigen har bagtanker ved det at få børn, eller måske ved selve "sexualakten".
Elefantens klodsede fumlende og usikre gang og dens tunge byrde, kombineret med
dens vandring i blinde uden noget bestemt mål i sigte. Det kan fortolkes som, at det
let kan ende med at blive en usikker affære hvis man ikke er parat til at få børn, eller
at et uønsket barn absolut kan blive en klods om benet, hvad med fremtiden, uddannelse?
Farvernes symbolske betydning er nogle steder værd at nævne. Flammen
symbolisere det mandlige biiip (censuren sætter grænsen, da dette er heftige sager),
hverved underbygger tigernes og fiskens farver deres symbolik. Granatæblets mørkerøde
farve underbygger varme og elskov - følelserne i det hele taget. Her ud over kan
havets dybblå farve symbolisere fordybelsen, håbet og fremtiden. Bevægelsen spiller
os også et lille pus, med henblik på en symbolsk betydning, eller effekt. Først og
fremmest bevægelsen fra granatæblet gennem fisken og tigerne, som ender hos
pigen. Dette underbygger symbolikken om udviklingen fra foster til mand/ kvinde.
Så er der elefantens gang på usikre ben, den kunne jo falde hvornår som helst, og
pigen som svæver over klippen (se ovenfor for symbolik).

Her en sammenfatning af ovenstående afsnit om psykoanalytisk symbolik i
billedet.
Pigen drømmer, hendes sexualdrift kommer frit til udtryk. Hun er sanseligt ophidset,
men der er stadigvæk en usikkerhed hos hende om hvorvidt det er det rigtige. Hun
har håbet og troen på en fremtid.
En gennemgang og analyse af de billedtekniske virkemidler
Kompositionen i billedet er rodet. Der fremgår ikke klart linier, men jeg vil dog
kommentere flg. Horisonten ligger vandret i det gyldne snit. Man kan, med lidt velvilje,
finde en diagonal linie fra venstre nederst, til højre øverst, men der skal som
sagt en god vilje til. Jeg har tænkt over hvad meningen er med den brune klippe
yderst til højre, og kan ikke finden anden betydning end den at billedet ville vælte til
venstre uden den, den skaber ballance i billedet. Rum, pigen ligger i forgrunden og
der er som om, at fisken og specielt tigrene springer frem mod hende i billedet. Dette
forhold, sammen med det ret tomme rum bag ved dem, bevirker at pigen bliver fremhævet
som centralfigur i billedet. Synsvinkelen er ikke speciel, idet billedet er set fra
normalperspektiv. Dog er det som om at beskueren, eller maleren, ikke eksisterer i
rummet, han plopper bare ind og kigger, som om det var et kighul ind i en anden
verden. Dette underbygger også at billedet udtrykker en drøm, noget uden for tid og
sted. Bevægelsen i billedet er beskrevet ovenfor. Lyset i billedet er unaturligt, dog
kan man se en skygge fra det lille granatæble. Farverne underbygger sammen med
lyset det drømmeagtige i billedet, se ovenfor for en symbolsk tolkning. En sidste ting
er pigens kropssprog. Den måde hvorpå hun ligger, understreger at hun befinder sig
på et åndeligt plan, hendes lukkede øjne og sovestillingen viser dette tydeligt.
Her er endnu en sammenfatning af ovennævnte afsnit om de billedtekniske
virkemidler Man må sige at billedet, lige som efter den psykoanalytiske analyse,
udtrykker pigens drøm. Her kan jeg dog kun underbygge dette med elementer i
kompositionen, rumforholdet, synsvinklen, bevægelsen og kropssproget i billedet.
Hvis jeg sammenligner min fortolkningshypotese med essensen af mine
analyser, ligner de hinanden. Det vil sige at jeg har bekræftet og underbygget min
hypotese. De billedtekniske virkemidler passer fint med at pigen drømmer, og analysen
af de psykoanalytiske virkemidler svarer også til min hypotese.
Man kan altid fortolke et billed på et utal af måder, det er heldigvis en individuel
oplevelse (ikke fordi man ikke kan dele den med andre). Dette var mit bud på en
fortolkning, af et noget surrealistisk, men samtidigt spændende billede."

Godkendelse af svar
Fra : Nick10

Dato : 15-01-07 12:13

tusind tak