/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fjerne tapet og lak
Fra : jesper.s
Vist : 5436 gange
85 point
Dato : 18-12-06 11:21

Hej.

Hvad er den nemmeste, hurtigste og mest effektive måde at fjerne tapet fra væggene, samt at få maling af døre og andet karmtræ i en gammel lejlighed, som jeg vil gøre pæn. Det er en lejlighed på 70 m2.

På forhånd Tak.

Kommentar
Fra : Broderpivert

Dato : 18-12-06 11:33

Brug en dampmaskine.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-12-06 11:43

dampfjerner til tapetet

varmluftpistol og skraber til malingen (forudsat det er olie eller alkydmaling)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-12-06 11:44
Kommentar
Fra : jesper.s

Dato : 18-12-06 12:18

Kan man evt. bruge tapetopløser sammen med en dampmaskine?

Accepteret svar
Fra : Letmatronen

Modtaget 85 point
Dato : 18-12-06 12:31

Der findes ingen let vej, det er alt sammen hårdt arbejde.

At fjerne gammel tapet er som regel rimelig let, du bruger en spartel og skubber den ind mellem taper og puds (muren). De fleste gamle tapeter sidder ikke ret godt fast.
Finder du at der nogle steder er svært at få tapetet af, da spray med vand og lad det sidde ind til den gamle lim er opløst, da kan du skrabe tapetet af med en spartel.
Eller som andre har nævnt, du kan leje en afdamper og dampe tapetet af, (dampen opløser den gamle lim).

At tage gammel maling af træværk kan være en hård omgang, særligt hvis din gerichter og fodlister er af den gamle slags med udskæringer og konturer (almuelister el. lign.).

Hvis du skal have den nye overflade på dit træværk til at fremstå med malet overflade, da vil det være spildt ulejlighed at fjerne alt gammel maling, du kan få en glat og pæn overflade ved at skrabe, spartle og slibe, skrabe spartle og slibe, skrabe spartle og slibe, ja jeg stammet ikke du bliver ved tilstrækkelig mange gange indtil din overflade er som du ønsker.

Skal din fremtidige overflade derimod være som afsyret eller lignende. Ja så er der ingen vej uden om. Andre har nævnt afbrænding af den gamle maling! Ja det kan man, men igen, har du almuelister? Så er det et pillearbejde af rang, og jeg har aldrig set et resultat der stod mål med indsatsen.
Leth beskriver en metode med brun sæbe og vita vrap, den er glimrende, i hvert fald ved plastmaling.
Du kan smøre dine overflader ind i en blanding af kaustisk soda og tapetklister, lade det side en tid, og skrubbe malingen af.
Eller du kan demontere alle lister og få dem afsyret af en professionel.

Du har mange timers dejligt arbejde foran dig.

God arbejdslyst

LetMatronen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-12-06 12:33

det er der da ingen grund til

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 18-12-06 12:38

Hejsa

Med hensyn til døre og lak, har jeg selv lige kæmpet med malet trappe og tommetykt lak på mine egetræsparket gulve som jeg ville have hvisolieret istedet. Efter mange forsøg med forskellige slibemaskiner (lejet i Silvan) uden særlig godt resultat fandt jeg i Silvan (men føres i flere farvehandlere også) et krasbørstigt gelé produkt der hedder Nitro Mors, Det var løsningen !
Du dupper det på et mindre område og lader det trække i ca. 5 min. derefter dupper du et nyt lag på (oven i det andet) og får det derved ind under de dannede bobler. Andet lagt skal sidde i ca. et kvarter og derefter kan du med en lakskraber få både maling og lak af uden for meget knofedt
Vask herefter træet af og lad det tørre et par timer, men husk at træet nu er helt "jomfrueligt" og skal have ønsket efterbehandling med olie eller lak før du tager det i brug.
Husk god udluftning og kraftige handsker og evt. briller da det svider af h..... til hvis det kommer på huden.
God arbejdslyst
Bluesky

Godkendelse af svar
Fra : jesper.s

Dato : 18-12-06 12:38

Tak for svaret Letmatronen. Det var en god og forståelig forklaring. Nu ved jeg hvad jeg skal lave i min juleferie.

Glædelig Jul til alle.