/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
hvilken sygdom er det?
Fra : jes-a
Vist : 740 gange
50 point
Dato : 18-12-06 00:37

HEj

Hvad skyldes symptomerme mundtørhed, appetitløshed og svært ved at indtage føde, vægttab plus halsbrand?

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 18-12-06 00:42

Spørg din læge - det ved han/hun bedst!

Vi andre kan kun gisne, og det kan du ikke bruge til ret meget.

MosterHanne

Kommentar
Fra : Nallatruk

Dato : 18-12-06 01:12

Dine oplysninger, er ikke nok til, at stille en dianose. Men er absolut nok til, at du bør søge læge.
Der kan være optræk til noget alvorligt, som er klogest, at få behandlet i tide.
Nallatruk

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 18-12-06 06:05

Stress... Måske.... men søg læge, det er mest sikker......

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-12-06 06:24

Tarmslyng

Kommentar
Fra : nsl

Dato : 18-12-06 07:11

ER din læge træt af dig, siden du stiller et sådant spørgsmål, er hypokonderi en god betegnelse?
det kan være lige fra vitaminmangel, dehydrering til cancer.
mvh nsl

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-12-06 10:58

Diabetes kan give de nævnte symptomer, men det er der også andre ting der kan.
Søg læge.

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 18-12-06 16:02

nsl...... Hvis lige lidt respekt for dine medmennesker.....

Kommentar
Fra : nsl

Dato : 18-12-06 20:03

Hej michael ikke fordi jeg skal skabe en diskusionsklub, men med så mange ubehagelige symptomer ville jeg ikke, absolut ikke stille sådanne spørgsmål i plenum, men gå til ekspertisen jeg ville godt nok trække på, hvad der kunne trækkes på inden for sundhedssystemet og ikke lade en tilfældig stille diagnosen, respekt eller ej.
mvh nsl

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-12-06 20:15

Små slag!
Jeg er overbevist om, at jes-a vil søge læge og der er da ikke noget forkert i at forsøge at få et bud fra andre om hvad der mon kan være galt.
Det kan jo være meget bekymrende at have symptomer som beskrevet og de der bare afviser pågældende er da nogle skarn.

God bedring jes-a og jeg håber da, at du ikke fejler noget ubehageligt.

Kommentar
Fra : nsl

Dato : 18-12-06 20:52

hej bjarne D
Som jeg skrev, kan det være hvad som helst, diabetis er et godt bud, selvfølgelig skader det ikke at foreslå lægmand til at komme med et gæt, men alligevel ?????
mvh nsl

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-12-06 21:01

nsl, nedladenhed overfor en spørger der sandsynligvis er bekymret hjælper slet ikke så hvad med at overlade det til spørgeren om at vurdere hvad svarene kan bruges til.
Når jeg skriver, at symptomerne kunne passe på diabetes, så er det dels fordi det er rigtigt, men det vigtigste er at fortælle spørgeren, at det kan være noget man ikke selv kan gøre noget ved, men dermed ikke sagt at det er diabetes eller andre alvorlige sygdomme.

Og hvad skal spørgeren så bruge sådan et svar til, jo det fortæller netop at det ikke er pylret at gå til lægen på baggrund af det beskrevne og det har ikk enoget med hypokondri at gøre hvis symptomerne er reelle, og intet tyder på at det ikke er reelle symptomer.

Kommentar
Fra : nsl

Dato : 18-12-06 21:18

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-12-06 21:23

Sov den ud for du er da vist lidt for tidligt på færde nsl

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 18-12-06 21:33

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 19-12-06 20:39

Måske drikker du lidt for meget eller for lidt

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 19-12-06 22:21

Nu er det så ikke mig der lider men min gamle far. hans læge har ifølge ham ikke undersøgt min far for sukkersyge. men det kan jo også være min far husker forkert. Det er jo ret nemt at teste for. Men det virker alvorligt, da han ikke kan spise men kun lige få væske ned. Han er meget træt og bliver mere og mere svagelig dag for dag.

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 19-12-06 22:49

En tid hos Lægen ville nok være det rigtige,så afsted med jer

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-12-06 23:24

Han skal tillægen og gerne med en yngre ledsager der kan holde ham til kendsgerningerne.

Selv åndsfriske mennesker får ikke altid fortalt lægen hvor slemt det er og ikke alle læger er lige gode til at diagnosticere ældre.
Mange ting kan spille ind og det skal og kan lægen gøre hvis patienterne er helt ærlige, måske kunne du tale med lægen før han undersøger din far.

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 20-12-06 10:37

I nat blev han indlagt og fik taget prøver og andet. Nu får han da i det mindste væske og bliver holdt øje med. nu skal jeg ud og hører hvordan det står til. I sommers fik han konstateret myasteni, og det kan vel være det der har taget til i den sidste uges tid. Ellers har der ikke været noget særligt. Problemet er at ikke mange kender til sygdommen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-12-06 10:59

Jeg håber det ordner sig nu da han er i gode hænder. Held og lykke med din far.

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 20-12-06 13:19

Også held og lykke herfra

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 20-12-06 14:38

nå, har lige været på besøg og talt med sygeplejerske og læge. Hun sagde han var knastør og havde et blodsukker til på 90 hvor det skal være 10. han har det en smule bedre og bliver der i dag og i morgen. Derefter må vi se på hans tilstand. Om han kan komme hjem eller skal en tur til et andet sygehus hvor hans neurolog befinder sig. Lægen sagde i hvert fald, at der er alt for langt mellem kontrolbesøge nu.
Hvor er det ubehageligt at se sin far ligge svag og slatten som en karklud. Men han bliver jo heller ikke yngre.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-12-06 16:39

Kender det kun alt for godt.

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 25-12-06 19:58

på onsdag kommer han hjem igen. Desværre har han sukkersyge og skal stikke sig to gange om dagen og må ikke få sukker og for meget fedt. Så der vil ske nogle ændringer i hans liv. Men det er da rart han er hjemme igen. Kedeligt ikke at have holdt juleaften med ham som planlagt, men heldigvis nytår.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-12-06 20:02

Trods alt gode nyheder. Sukkersyge griber ind i hverdagen, men er man påpasselig kan man jo leve næsten normalt og have et godt liv.
Fortsat held og lykke med farmand og

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 27-12-06 17:38

Rart at få vished....

God bedring med din far - har han fået en tid hos en diætist, som hjælper ham med kosten?

Godt nytår!

Hanne

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 27-12-06 22:38

ja, diætisten kommer om et par uger.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 27-12-06 23:19

Fint fint - selvom det undrer mig, at vedkommende først kommer om et par uger.....

Har du/din far brug for et par madråd indtil da?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-12-06 23:23

Det ville ikke undre mig hvis der skal lidt autoritet til for, at en ældre vil rette sig efter gode madråd.

Ofte er diætmad fra madordningen en god løsning da det kan være svært at finde ud af portionsstørrelser hvis man ikke er van til den slags.

Accepteret svar
Fra : Camillasmoster

Modtaget 50 point
Dato : 28-12-06 01:54

Jeg forestiller mig ikke, at jes-a's far selv laver sin mad....

Og han behøver ikke at føle sig snydt, for der er meget lækkert diætmad. Tit skal man bare ikke fortælle en stædig ældre herre, hvad det ikke er lavet af.

F.eks. bagte en gang nogle muffins med bl.a. æbler, kanel og havreklid - de smagte skiegodt.

Men desværre var jeg for begejstret til at vente med at fortælle, hvad de var lavet af, indtil min far havde smagt dem. Han ville under ingen omstændigheder smage dem - udelukkende fordi, jeg fortalte at de var sunde.

Ældre mænd af den gamle skole er ofte som små stædige børn, når det gælder mad.

Fortæl ham, hvad han skal have at spise, men ikke hvad der ikke er i - f.eks. piskefløde, smør o.s.v.

Enebærgryde fra Karoline er lavet med piskefløde, men smager hamre godt uden.

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 15-02-07 23:10

Lukker lige her.

Hans blodsukker og blevet normalt igen og han har vennet sig til sprøjten. Maden får han fra et lokalt storkøkken. Måske finder han ern dag ud af at lave det billigere selv. Tak for støtte.

Godkendelse af svar
Fra : jes-a

Dato : 15-02-07 23:48

Tak for svaret Camillasmoster.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 16-02-07 07:50

Hej jes-a

Det glæder mig at høre, at der er faldet ro over din fars hverdag (og din!).

Hav en god weekend!

Hanne