/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MacOS / Spørgsmål
10  hawaii7 570
mac
Fra : Disi
Vist : 3180 gange
150 point
Dato : 17-12-06 22:56

jeg har fået imac! kan det passe man ikke kan få emule eller limewire? og når man er på internettet, vil jeg gerne kunne tilføje nogle af mine ynglings websider til fortrukne, ligesom kan ved windows

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 18-12-06 08:42

Hvis du vælger IE7 som browser, burde du kunne det hele...

Kommentar
Fra : 290832

Dato : 18-12-06 10:15

Hent den danske Firefox til Mac, den kan det hele og er hurtig. Har du ikke safari den har også alle muglighederne. God fornøjelse

Kommentar
Fra : UlrikB

Dato : 18-12-06 10:24

Limewire findes også til Mac, ligesom f.eks. Frostwire og en række andre såkaldte "gnutella clients". Tillad mig i denne forbindelse at fremhæve Frostwire, der er non-kommersiel og fri for de banner-reklamer der f.eks. skæmmer Limewire.

Med hensyn til at føje en websides adresse (det der på fagsprog forkortes til URL) til dine favoritter så har jeg endnu ikke fundet en webbrowser der ikke havde denne funktion. Der er altså frit valg mellem Safari, Firefox, Opra, InternetExplorer (IE), Camino, BumperCar, iCab, Netscape og en lang række andre produkter der alle findes til din iMac. Det er slet ikke noget problem.
Noget der til gengæld kan volde visse problemer er håndteringen af enkelte dårligt programmerede websider. Ikke alt hvad der ligger på nettet har samme kvalitet og der er rigtig mange halvstuderede røvere der sælger websider af en temmelig tvivlsom kvalitet. Typisk er den slags ikke i tilstrækkelig grad kryds tjekket med forskellige browsere og kan i den ene eller anden browser helt holde op med at virke. Men langt de fleste websider virker fint med Apples Safari browser og i de få tilfælde hvor der har vist sig et problem har jeg altid kunnet klare mig med Firefox. Det eneste jeg helt sikkert ikke kan anbefale er Microsofts InternetExplorer (IE). Microsoft har sat udviklingen af IE til Mac i bero og har ikke opdateret den i flere år!
Safari blev leveret sammen med dit operativsystem (Mac OS X)
Firefox kan gratis hentes her: http://www.getfirefox.net/
Opera kan gratis hentes her: http://www.opera.com/
Limewire til Mac hentes her: http://www.limewire.com/english/content/danish.shtml
Frostwire kan gratis hentes her: http://www.frostwire.de/downloads.html

Kommentar
Fra : Disi

Dato : 18-12-06 11:41

Takker
Syndes bare det er en svær overgang når man nu er vand til PC
Hvad med alle mine billeder,musik mm som ligger på min Gamle Pc ? hvordan fører jeg dem over ?

Kommentar
Fra : 290832

Dato : 18-12-06 11:50

Hvis billederne er jpg kan du bare brænde dem på en Cd rom ligeledes med musikken

Kommentar
Fra : Disi

Dato : 18-12-06 11:57

Oki ja så er det jo bare med at komme igang
Hvad mac har du ? og er du glad for den kontra PC

Kommentar
Fra : 290832

Dato : 18-12-06 12:07

JEG HAR EN IMAC 700 MHz Power PC G4 er meget glad for den fordi den er mere brugervenlig end en PC syntes jeg og bruger den også til bgnetbank med activkort som virker perfekt og siges at det er en meget sikker måde at have netbank på

Kommentar
Fra : Disi

Dato : 18-12-06 12:16

Er der ikke noget med at Imac heller ikke har harft virus i 6 År

Kommentar
Fra : 290832

Dato : 18-12-06 12:38

Det er sikkert rigtig jeg har aldrig haft Virus, håber heller ikke det vil ske.
Jeg har haft Mac i 12 år og bruger den hver dag

Kommentar
Fra : UlrikB

Dato : 18-12-06 12:53

Når du vil overføre fotos, musik eller for den sags skyld et hvilket som helst andet arkiv fra din windows PC til din iMac er det mest effektive at gøre det via arkivdeling på et lokalt netværk. Hvis du ikke allerede har et lokalt netværk kørende kan du simpelthen bare forbinde de to maskiner med et cat-5 krydskabel. Så slipper du helt for at skulle brænde alting på CD først.

Kommentar
Fra : Disi

Dato : 18-12-06 13:00

Kunne jeg ikke bare bruge en ubs nøgle ?

Kommentar
Fra : UlrikB

Dato : 18-12-06 14:51

Jo, du kan også bruge en "USB-nøgle" som alternativ til CD brænding, men igen er det både billigere og hurtigere via lokalt netværk. Pointen er at når du benytter lokalt netværk og arkivdeling så kopierer du direkte fra kilden til bestemmelses stedet, uden at skulle hen over et tredie lagermedie. Og med den dataoverførsels hastighed der kan opnås ved en direkte netværksforbindelse er der ikke rigtigt nogen god grund til at sidde og fedte rundt med USB-nøgler og CD-brænder hvor der jo også altid er temlig begrænset plads.

Kommentar
Fra : Disi

Dato : 19-12-06 07:51

Takker det prøver jeg så
Lige endnu en ting ! Hvis jeg feks.vil have Kandu som min start side hvad gør jeg så ?
Jeg bruger Safari

Kommentar
Fra : UlrikB

Dato : 19-12-06 10:01

I Safari kan du vælge din start side ved at vælge "Safari->Indstillinger" fra menuen øverst til venstre på skærmen. Kontroller at kategorien "Generelt" vises og indtast derefter den ønskede URL i feltet "Hjemmeside" og tjek at rullegardient "Nye vinduer åbnes med:" er sat til "Hjemmeside". Hvis Safari allerede viser den ønskede side inden du vælger "Indstillinger" behøver du ikke indtaste URLen men kan nøjes med at klikke på knappen "Indstil til aktuel side", lige under indtastningsfeltet.
Tillad mig i øvrigt at henvise til den i Safari indbyggede manual. Der kan nås via menuen "Hjælp->Safari Hjælp" øverst til højre på skærmen. Der kan man f.eks. læse dette:

Du kan se bogmærkebiblioteket, hvis du klikker på symbolet med den åbne bog til venstre på bogmærkelinjen.

I bogmærkebiblioteket viser kolonnen til venstre dine bogmærkesamlinger, inklusive samlingerne Bogmærkelinje, Bogmærkemenu, Adressebog, Bonjour, Historie og samlinger af alle RSS-feeds.

I kolonnen til højre vises bogmærkernes navn og adresse. Her vises også mapper, som indeholder andre bogmærker.

Du kan indholdet af en samling, hvis du klikker på den.

Hvis du vil finde et bogmærke, kan du skrive et ord eller et udtryk i søgefeltet nederst i vinduet.

Hvis du vil flytte et bogmærke til en samling, skal du finde det pågældende bogmærke og trække dets symbol til samlingens navn. Hvis du vil kopiere bogmærket til samlingen, skal du holde Alternativtasten nede, mens du trækker symbolet. Du kan flytte eller kopiere bogmærker til mapper i en samling på samme måde.

Hvis du vil oprette en ny samling, skal du klikke på Tilføj (+) nederst i kolonnen Samlinger. Hvis du vil føje en mappe til en samling, skal du vælge samlingen og klikke på Tilføj (+) nederst i kolonnen Bogmærke.

Hvis du vil ændre samlingernes rækkefølge, skal du trække dem op eller ned. Hvis du vil føje en samling til en anden samling, skal du trække symbolet for den samling, som du vil tilføje, til den anden samling.

Hvis du vil ændre mappers og bogmærkers rækkefølge i en samling, skal du vælge den pågældende samling og trække symbolerne op eller ned.

Du kan ændre navn på et emne ved at vælge navnet og trykke på Retur. Skriv det nye navn, og tryk på Retur. Du kan også ændre et bogmærkes adresse.

Hvis du vil fjerne en samling, en mappe i en samling eller et bogmærke, skal du vælge det pågældende emne og trykke på Slettetasten.

Kommentar
Fra : 290832

Dato : 19-12-06 10:10

Når du har Safari åben på kandu kopiere du adressen og går ind i indstillinger under generelt og sætter aressen ind under hjemmeside så er den klar

Kommentar
Fra : Disi

Dato : 19-12-06 10:26

Hvordan kopier man med Imac ? På Pc er det jo højre musseknap ??
Undskyld jeg spørg så meget ,,, men jeg syndes det er at starte helt forfra med Imac

Accepteret svar
Fra : 290832

Modtaget 150 point
Dato : 19-12-06 10:32

Du markere det du vil kopiere med musen og trykker på æble c og trykker æble v for at sætte ind der hvor du vil ha det

Godkendelse af svar
Fra : Disi

Dato : 19-12-06 16:18

Tak for svaret 290832.
For den store tolmodighed du har harft med mig

Kommentar
Fra : UlrikB

Dato : 19-12-06 21:31

Hvis du savner overblik over tastaturgenvejene i MacOS X kan du med fordel læse dette tip:
http://www.kandu.dk/Tip12496.aspx

Kommentar
Fra : UlrikB

Dato : 19-12-06 21:40

Det er da et mærkeligt svar du har valgt som accepteret. Dit oprindelige spørgsmål omhandlede programmet Limewire til Mac og oprettelsen af favoritter i Safari. Ingen af delene berøres overhovedet i det svar du har udpeget.