/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
mal på glasfiber
Fra : maryFlop
Vist : 3016 gange
80 point
Dato : 17-12-06 21:10

hvad skal man bruge for at male på glasfiber?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-12-06 22:00

En pensel og maling.

Kommentar
Fra : dansk.no

Dato : 17-12-06 22:03

du skal bruge Gelcoat

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-12-06 22:08

Der findes specialmaling til formålet, men nu er det jo ikke lige meget hvad glasfiberen sidder på og hvad det anvendes til.

Hvis du mener glasfibervæv (tapet) er der ingen problemer, du kan sådan set bruge alt..

Oliemaling binder fint på affedtet glasfiberarmeret polyester, men er ikke specielt slidstærk og er afrensningen ikke gjort ordentligt kan malingen skille.
En to komponent maling specielt til glasfiber/polyester er nok noget af det stærkeste hvis man da ikke vil påsmøre gelcoat, der er den helt rigtige overfladebehandling til glasfiberarmeret polyester, men hvad du egentlig spørger om ved jeg jo ikke.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 18-12-06 08:37

Hvis det er en båd vi snakker om, skal du sørge for at gøre den "vandtæt" under vandlinien.
Dette gøres med "kunsthapiks" altså en to-komponent epoxymaling, som påføres mellem 4 og 6 gange. (Hvis den ikke har fået gelcoat før, skal den have en omgang af dette før epoxy behandlingen).
Efter dette er den nu så godt som vandtæt (99,9 % vandtæt), og du kan påføre en begroningshæmmende bundmaling.

Hvis du mener andre glasfiberprodukter må du lige uddybe det nærmere

Mvh
PAlle Jensen

Kommentar
Fra : maryFlop

Dato : 18-12-06 22:43

det er en ældre campingvogn ,m.k.p.,som jeg vil male aluminiumsfarvet.tak

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-12-06 22:47

Det skal sprøjtes på og så er der en del malinger der ikke vil være egnede.
Vandbaseret autolak vil nok lige være sagen til det formål.
Snak med en autolakerer.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 28-12-06 15:21

du skal bruge en ganske alm. autolak, to-komponent.
slib den mat og giv den en gang grunder, hvorefter du maler med den farve, du ønsker.
man bruger det samme til både, og det holder ganske udmærket, hvis du er i tvivl, kan du bare se på de lastbiler der kører rundt. en meget stor del af de malede flader på lastbiler er glasfiber .