/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Vejrstation....
Fra : refi
Vist : 626 gange
50 point
Dato : 17-12-06 20:44

Har for en uge siden købt en trådløs vejrstation.....

Tilsyneladende fungerer alt perfekt - og dog.....

I øjeblikket fryser det udenfor men den viser +2.6 grader....

I går da det også frøs viste den +2.3 grader....

Den udvendige føler er placeret i indgangsniechen ca. 2 meter fra "varme" vægge på en trævæg og under tagudhæng.

Dette er gjort fordi der stod at den ikke tålte vand og skulle monteres hvor der var læ og ingen sol.

Den sidder i ca. 2 meters højde...

Kan der virkelig være SÅ stor forskel i lufttemperaturen der hvor den sidder og den reelle temperatur.....

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 60 point
Dato : 17-12-06 20:55

Alt efter om det blæser eller ej så kan der jo være forskel, prøv at hænge et alm. termometer lige ved siden af.(eller to for en sikkerheds skyld)

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-12-06 20:56

Jeps det kan det og det er ikke stor forskel.
Se på TV2´s vejrstation, den ligger frit langt fra et varmt hus.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-12-06 20:58

Den med et alm. termometer ved siden af , havde jeg slet ikke tænkt på

Super ide jeg STRAKS prøver

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-12-06 22:22

Stig54

Du har ret....

Satte 2 thermometre ved siden af - de viser også + grader....

Vores bil i carport er uden is, men de tre andre der holder udenfor er iset til.....

Men vil det nu sige at jeg generelt skal trække 3 grader fra det den viser eller er der et smartere sted at sætte den op ????

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 17-12-06 22:33

Det kan sagtens passe at temperaturen på jordoverfladen er på frysepunktet eller lidt under og du samtidig aflæser plus temperaturer i to meters højde under et tagudhæng.
På en helt klar og skyfri nat er der en stor udstråling til vedensrummet og derfor kan temperaturen på jordens overflade blive meget lavere end luftemperaturen inde under tagudhænget (hvor der jo ikke er den samme udstråling til himmelrummet)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-12-06 22:38

Det er forstået....

Men en parkeret bil med is på tag og ruder står trods alt i ca 1-1½ meters højde....

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 17-12-06 23:38

Du skal jo sætte den der hvor du vil have målt temperaturen. Vejbanen (hehe), inde i carporten, udenfor, i vinden eller i læ.
Der er jo det fænomen der hedder chill faktoren, det betyder kort forskellen mellem temp. i læ og temp. i vinden.
F.eks. Polske vejrudsigter arbejder med to temperaturer, den vi gør og en de kalder feels like.
Altså temp. i læ og ude i det fri.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-12-06 23:48

Den er jeg da helt med på......

Men det er sgu da surt ikke at vide at det fryser - det var ligesom det der var meningen

Den SKAL jo sidde i læ for vind, regn og sol - ellers går det da helt galt....

Men OK

Kan konstatere at den virker som den skal

Bare ikke som jeg vil have den skal virke

Godkendelse af svar
Fra : refi

Dato : 17-12-06 23:49

Tak for svaret stig54.

Den med thermometrene gjorde udslaget

God Jul

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 18-12-06 00:45

Undrede mig godt nok over at du sagde det frøs. Mig bekendt er vejrudsigterne først for i nat begyndt at love frost, og klokken var kun 20:44.

Og fri mig så for 'temperatur i læ' kontra 'temperatur i vinden'. Det er lige så meget vås som at tale om 'temperatur i solen'. Udsætter du din hud for en 2 grader varm stillestående luft, så bliver huden ikke så kold som hvis du udsætter den for en 2 grader varm vind, og slet ikke så kold som hvis du gør huden våd før du putter den ud i vinden. Men det ændrer ikke på luftens temperatur. Det ændrer kun på hvordan det føles på huden.
Og hvis du placerer et sortmalet termometer i solen ved siden af et sølv-termometer, så vil du indse at 'temperatur i solen' også er noget vås.

Det der med et mikro-klima lige i jordoverfladen er derimod rigtig nok. Og i lavninger i terrænet er temperaturen ofte endnu lavere. Decimalen på graderne kan du også glemme igen - medmindre du vil sammenligne med temperaturer målt med samme termometer med samme placering. Dertil er der for mange tilfældige usikkerhedsfaktorer

Men tillykke med din vejrstation.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 18-12-06 01:29

Læ kontra temperatur i vinden, check lige chill faktoren TV" tekst tv side 404.
eller fells like på
http://wwwa.accuweather.com/world-index-forecast.asp?
partner=accuweather&myadc=0&traveler=0&zipcode=EUR|PL|PL016|STETTIN|
f.eks

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 18-12-06 02:03

"temperatur i vinden" kan man ikke læse om på TV2 tekst tv. Ordret står der:
"Det tal, man finder, er et udtryk for,
hvor kold temperaturen föles for
kroppen, når man er ude i vejret."

Altså 'føles for kroppen'. Refi taler om et måleinstrument der ikke er 'kroppen'. Her kan Chill-faktoren ikke bruges til noget.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 18-12-06 02:31

Så forstår jeg ikke at mine temometre på hver side af huset ikke viser ens når det blæser men gør det når det er stille i vejret, men der er så meget jeg ikke forstår.
Hovedsagen er at refi er tilfreds.